العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 19-10-2010, 04:14 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: FIAT 132 2000

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elseady101 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعاً
انا معايا 132 2000 بس الموتور بيرزع قاللولى عايزة عمرة وانا عايز اجيب موتور استيراد
أيهما افضل
وشكرا للجميع
موتور استيراد حيبقي غالي قوي فوق ال 4000 جنيه لو بحاله كويسه
و لازم يجي علي تجربه علشان المواتير دي بقت قديمه اخر موديلاتها 86
(موتور الاريجنتا)
من رأيي تشوف ميكانيكي كويس يعمل عمره مضبوطه

حـازم خـضـر

قديم 25-10-2010, 02:58 PM
الصورة الرمزية almalky
almalky almalky غير متواجد حالياً
من انا؟: المالكى
التخصص العملى: ليسانس لغه عربية

almalky is on a distinguished road

السلام عليكم والله ياجماعة مش عارف اشكركم ازاى على الموضوع الجميل دة بس انا كان عندى استفسار بسيط عن الفرق بين فيات 132 و 131 وايهما افضل
قديم 25-10-2010, 11:40 PM
الصورة الرمزية almalky
almalky almalky غير متواجد حالياً
من انا؟: المالكى
التخصص العملى: ليسانس لغه عربية

almalky is on a distinguished road

السلام عليكم .. لوسمحت يا استاذ حازم تفيدنى فى موضوع 132 فيات 2000 سى سى لو ركبت غاز طبيعى علشان اعالج موضوع البنزين هل هيكون فيه خطر على العربيه او اى اثار جانبيه فيما بعد علشان انا سمعت كلام كتير فى الموضوع دة ومش عارف ايه الصح ممكن تفيدنى وشكرا لك ..

المالكى
قديم 26-10-2010, 12:21 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almalky مشاهدة المشاركة

السلام عليكم والله ياجماعة مش عارف اشكركم ازاى على الموضوع الجميل دة بس انا كان عندى استفسار بسيط عن الفرق بين فيات 132 و 131 وايهما افضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almalky مشاهدة المشاركة

السلام عليكم .. لوسمحت يا استاذ حازم تفيدنى فى موضوع 132 فيات 2000 سى سى لو ركبت غاز طبيعى علشان اعالج موضوع البنزين هل هيكون فيه خطر على العربيه او اى اثار جانبيه فيما بعد علشان انا سمعت كلام كتير فى الموضوع دة ومش عارف ايه الصح ممكن تفيدنى وشكرا لك ..
اهلا و سهلا بك يا استاذ مالكي في مصر موتورز
ال131 عربيه فئه السياره الصغيره و ال 132 فئه السياره الكبيره و هناك موضوع اخر عن ال131 ممكن حضرتك تقرأه.
بالنسبه للغاز الطبيعي في اي سياره يؤثر بالسلب علي الموتور مع مرور الوقت
ولذلك لا احبذ تركيبه

حـازم خـضـر

قديم 26-10-2010, 12:36 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

كان معايا واحدة المانى مش ايطالى موديل 1978 من زمان وكانوا أيامها بيسموها "خنزيرة الفيات" قياسا على خنزيرة المرسيدس. كانت 2000 سي سي مانيوال كاربيراتير عادى بس أعتقد انها 105 حصان مش 112.

أفتكر لما جيت أعمرها والدى الله يرحمة أشترى واحدة تانية زيها بالظبط من المانيا فى حدود سنة 1985 بمبلغ 500 مارك وجابها على المركب معاة (كان قبطان) وخلة المهندسين والميكانيكية يفكوها ورموا البودى وكل حاجة فى البحر ما عدا الموتور وشوية كماليات زى الزجاج الكهربا ودخلت الموتور على رخصة العربية ورحت مسقطة بدل الموتور القديم.

كانت عربية جميلة وأيام أجمل

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

الكلمات الدليلية
fiat, fiat 132, فيات, فيات 132