العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 15-09-2010, 02:00 PM
waleed_es waleed_es غير متواجد حالياً

waleed_es will become famous soon enough
افتراضي اقتراح لموضوع عن الصيانة الذاتية للوجان

السلام عليكم أخى الفاضل رينجو، بداية انا شاكر ليك زيى زى كل الزملاء الموجودين بالمنتدى اسهاماتك بالرد على الاستفسارات المختلفة، أنا عندى لوجان من حوالى 3 شهور ومتابعكم من قبل ما اشترى وان كانت اسهاماتى بسيطة. أنا ليا طلبين، الأول عندى مروحة التبريد اللى بتشتغل بعد العربية ما تقف بأحوال ساعات تشتغل وده نادر وغالبا مش بتشتغل رغم انى بكون قاطع مشوار فوق ال100 كيلو وممكن تشتغل بعد مشوار 5 كيلو مثلا بس جوه البلد. الطلب التانى عايزك تبدأ موضوع جديد على المنتدى بيتكلم عن الصيانة الدورية الذاتية للوجان، بمعنى الحاجات اللى لازم كل واحد منا يعملها للعربية زى الزيت وزيت الباور والفلاتر والكلام ده كله اللى انا مش فاهمه قوى ويا ريت يكون الكلام مدعم بالصور بالذات مكان فلتر الهواء وازاى يتفك ويتنظف كل قد ايه وهكذا، وانا فى انتظار ردك يا رينجو او رد الاخوة الافاضل الموجودين بالمنتدى.
قديم 16-09-2010, 04:29 PM
د/حسام د/حسام غير متواجد حالياً

د/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to beholdد/حسام is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الله مشاهدة المشاركة

السلام عليكم أخي الكريم عمرو أو رينجو أو نجم المنتدى
وكل عام وأنتم بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله عليكم وعلى ك المسلمين بالخير واليمن والبركات
عمرو باشا أنا قررت منذ ما يقارب الشهر شراء سيارة في الفئة السعرية من 60 : 70 وبصراحة كنت مركز على اللانوس وأقرب لها من أي نوع اخر ولكن يقدر ربي وما شاء فعل أن لا تكون السيارة متوفرة هنا عند جاد الله بالغردقة وكان عنده واحدة لوجان بترولي جميلة ما شاء الله طبعاً كنت قريت عن اللوجان شوية بس كان تركيزي كله على اللانوس زي ما قولت المهم بدأ أخينا يقنعني باللوجان ويعددلي أمكانياتها وما إلى ذلك فقررت بيني وبين نفسي أن أقرأ أكثر عن هذه السيارة ثم أرى ما انا سوف أفعل بأذن الله ووفقني الله لهذا المنتدى وبدأت قراءة في هذا الموضوع بعد صلاو الفجر مباشرة ولم انتهي ألا الأن حوالي الثامنة صباحاً وأنا قد أخذت قراري بفضل من الله وتوفيقه أن أشتري هذه السيارة بعد ما قرأت عنها منكم كثيراً وكمان كنت جربتها أمس بالليل في المعرض
المهم بماذا تنصحني أخي عمرو
أنا سأستلم هذه السيارة اليوم أن شاء الله وكلي أمل أن يبارك الله لي فيها وفيك على المعلومات القيمة التي أستفدناها جميعاً منك
وفقك الله ورعاك وحفظك لأسرتك الكريمة
مبروك يا اسد الله على العربية وياريت تقولنا لونها ايه
قديم 17-09-2010, 08:15 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/حسام مشاهدة المشاركة

مبروك يا اسد الله على العربية وياريت تقولنا لونها ايه

الله يبارك فيك يا دكتور العربية لونها بترولي وعقبالك أن شاء الله

قديم 17-09-2010, 01:06 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

الف مبروك
و متنساش تركب لها مشمع فى الارضية على الموكيت

قديم 17-09-2010, 03:32 PM
ahmed elzyat ahmed elzyat غير متواجد حالياً

ahmed elzyat is on a distinguished road

بضم صوتي لصوت الاخوة الافاضل مالكي رينو لوجان وبحييهم جميعا وبالاخص الرينجو الكبير اوي صاحب اهم مداخلات وصاحب الردود القاطعة بالنسبة لاستفسارتنا والحمد لله ان الله عز وجل وفقنا لشراء السيارة الجميلة لوجان وكام بحمد ربنا لوجود عناصر مهمة وفاهمة قوي ماشاء الله في العربيات عموما واللوجان بالاخص في وسطنا المهم بقا ليا سؤال بردو مهم محيرني شويه
ازاي نعرف نتاكد تاكيد مباشر من تركيب الانذار ووحدة الرفع برة التوكيل ولا جوة التوكيل ولا ماينفعش اصلا ؟؟؟؟<!-- google_ad_section_end --> لان انا لاحظت اراء كتيررررررر اوي بالخصوص دي بروابط كتيرة ولكن في اخر الامر لم نتهدي جميعا للوصول للقول الفصل في هذه المسالة ياجماعة ويا رينجو باشا بالاخص حاول تقولنا رايك وياريت اللي عارف حاجة اكتر من كده عن الموضوع ده يفيدنا لانه بالفعل موضوع متارجح الاراء وشكرا جزيلا لسعة صدركم

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات