العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 29-08-2010, 06:09 AM
abd0000 abd0000 غير متواجد حالياً
من انا؟: abdoooo
التخصص العملى: accounting
هواياتي: swimming

abd0000 will become famous soon enough
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ......... وشكرا على الموضوع الحلو
قديم 30-08-2010, 10:15 AM
SPACEEVIL SPACEEVIL غير متواجد حالياً

SPACEEVIL is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

السرعة دى انت اللى بتحددها
فى القيادة العادية حتنقل عند سرعة 35 او 40 والتالتة على 60
لكن فى حالة انك محتاج تسارع يعنى محتاج العربية توصل لسرعة عالية فى وقت قليل
ساعتها ما تنقلش بدرى ومع تجربة تفتيح الماتور اللى انت حتعملها حتفهم كل نقلة اعلى سرعة ليها كام
الكلام السابق كله الغرض منه تفتيح الماتور علشان صوته يهدى بالاضافة لتحسن السحب .. بالبلدى كدة علشان العربية تصحى من النوم وتفوق
لكن الطبيعى انك بتنقل على السرعات اللى انت كاتبها لكن اعتراضى على الرابع انك تنقل على الخامس على سرعة 80 لأ احرق شوية على الرابع علشان العربية تستجيب معاك بشكل جيد على الخامس لان زى ما قولتلك انت ممكن توصل بالرابع لسرعة 160 ك/س يبقى لما تنقل على سرعة 80 دة قليل بصراحة ومش حتوصل لسرعة عالية لانك ناقل بدرى قوى على واحد عايز يجيب سرعة عالية
فى حاجة كمان حتفهمها لوحدك اثناء عملية تفتيح الماتور وهى انك ازاى توصل بالعربية لسرعة عالية جدا ومش بعيد تيجى فى يوم تقولى انا قفلت العداد
لكن بكرر تحذيرى ليك يا باشا الله يخليك ساعت ما تيجى تعمل الموضوع دة يكون طريق سريع و فاضى تماما ومتأكد ان مافيش اى خطر على سلامتك بعد ستر ربنا طبعا وتكون النية مش جرى وسرعات وخلاص لا .. النية انك طالع تفتح ماتورك وبس ...ومتنساش التدريج حيخليك باستمرار تفهم عربيتك وتتحكم فيها
ولو انت مالكش فى الجرى والسرعات يبقى سيبك من كلامى دة كله نهائى لان سلامتك عندى بالدنيا ... ورمضان كريم
ربنا يكرمك ويبارك فيك الله اكرم يا أخى وكل سنة وإنت طيب فهمت كلامك وربنا يقدم اللى فيه الخير إن شاء الله.
عندى سؤال هل المفروض لو ظهر اى شى فى السيارة أستنى علشان اروح التوكيل عند ال 5000 كم علشان أستفيد من الصيانة المجانية ولا ممكن اروح فى اى وقت والمواعيد فى رمضان بتبقى إزاى فى التوكيل؟
قديم 30-08-2010, 03:06 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SPACEEVIL مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك ويبارك فيك الله اكرم يا أخى وكل سنة وإنت طيب فهمت كلامك وربنا يقدم اللى فيه الخير إن شاء الله.
عندى سؤال هل المفروض لو ظهر اى شى فى السيارة أستنى علشان اروح التوكيل عند ال 5000 كم علشان أستفيد من الصيانة المجانية ولا ممكن اروح فى اى وقت والمواعيد فى رمضان بتبقى إزاى فى التوكيل؟
لو ظهر معاك اى مشكلة بتروح التوكيل عادى فى اى وقت بس تحجز قبليها ما عدا فرع العامرية من غير حجز
لو العيب ملحوظة فى العربية فا بيتعمل فى الضمان من غير ما تدفع ولا مليم ومش لازم تروح فى صيانة معينة علشان تستفيد بالضمان
بس انت ما تعملش المشوار على الفاضى فى حاجة بسيطة او بمعنى اصح فى حاجات لا تؤثر على اداء العربية وممكن تتأجل للصيانة وفى حاجات بتكون ضرورية لا تحتمل التاخير
قديم 30-08-2010, 06:48 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

السلام عليكم اصحاب لوجي الكرام
انا عملت صيانة ال 5000 يوم السبت الي فات وبصراحة التوكيل تحفة مفارنة بتوكيلات كتير دخلتها قبل كده كان ذحمة شوية جايز عشان كان يوم سبت بس في المجمل حلولي مشاكلي كلها ماعدا واحد - انا عندي خبطة بسيطة مع اول طلعة بالعربية وما بتبنش في المطبات ايه دي مش عارف وتقريبا ولا هما كمان لانها متصلحتش وانجيتوا للحق رمضان مش طالب مناهدة المهم قلت اروح بعد كدة اغسل العربية واشحم باه عدينا ال 5000 وان جيتوا للحق العربية طلعت من المشحمة عروسة ليونة ونضافة بس تاني يوم واسمع صوت تزيء عجب مزيكا المهم ان محدش في العربية سمعة غيري جايز انا ودني موسيقية حبتين المهم انا جيه في بالي طبعا الجلب جة عليها شوية جاز نشفت شوية تاني يوم رحت بختهم بخت زيت العربية بقت حلاوه السؤال بقي هوا ده طبيعي يعني كل لما اروح اشحم لازم ارش زيت علي الجلب ولا دا اكمن العربية جديدة انا مش حابب ارش زيت من تحت عشان متهيالي يلم تراب ولا ايه ولا يكون انا عندي مشكلة في الجلب؟؟؟ حد يكزن جرب يغسل العربية يقولي ايه اللي حصلة بعدها - علي فكرة انا كنت في توكيل العمرية ومواعيدهم من 9 ال 2 في رمضان وابقي خد معاك جرنال لان الصيانة بتخلص الساعة 12 دا لو انت رحت 9 وموضوع الشاشة اللي متابعة العربية دي جامدة جدي اول ما اسمي اختفي من عليها لقتهم بينادوني اخد العربية.
و اه ياريت مترحش السبت!!!
قديم 07-09-2010, 08:53 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

السلام عليكم أخي الكريم عمرو أو رينجو أو نجم المنتدى
وكل عام وأنتم بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله عليكم وعلى ك المسلمين بالخير واليمن والبركات
عمرو باشا أنا قررت منذ ما يقارب الشهر شراء سيارة في الفئة السعرية من 60 : 70 وبصراحة كنت مركز على اللانوس وأقرب لها من أي نوع اخر ولكن يقدر ربي وما شاء فعل أن لا تكون السيارة متوفرة هنا عند جاد الله بالغردقة وكان عنده واحدة لوجان بترولي جميلة ما شاء الله طبعاً كنت قريت عن اللوجان شوية بس كان تركيزي كله على اللانوس زي ما قولت المهم بدأ أخينا يقنعني باللوجان ويعددلي أمكانياتها وما إلى ذلك فقررت بيني وبين نفسي أن أقرأ أكثر عن هذه السيارة ثم أرى ما انا سوف أفعل بأذن الله ووفقني الله لهذا المنتدى وبدأت قراءة في هذا الموضوع بعد صلاو الفجر مباشرة ولم انتهي ألا الأن حوالي الثامنة صباحاً وأنا قد أخذت قراري بفضل من الله وتوفيقه أن أشتري هذه السيارة بعد ما قرأت عنها منكم كثيراً وكمان كنت جربتها أمس بالليل في المعرض
المهم بماذا تنصحني أخي عمرو
أنا سأستلم هذه السيارة اليوم أن شاء الله وكلي أمل أن يبارك الله لي فيها وفيك على المعلومات القيمة التي أستفدناها جميعاً منك
وفقك الله ورعاك وحفظك لأسرتك الكريمة

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات