العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 14-11-2010, 05:17 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل تصنيع سيارات يعتبر حرام شرعا؟؟

لا يا أخي هو ليس حرام شرعاً بكل تأكيد

ولكن أن تكون قادراً على تصنيع سيارة فيجب بالتبعية أن تكون قادراً على تصنيع محرك لتلك السيارة وهنا المشكلة الكبيرة

لأن معنى ان تكون قادراً على تصنيع محرك سيارة ستستطيع مع الوقت تصنيع محرك دبابة وبعدها بقليل طائرة

لذا فهو حرام سياسياً وعسكرياً ولن يسمحوا لك بذلك ابداً ولنا في تجربة الدبابة رمسيس في أوائل الثمانينيات عبرة

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 14-11-2010, 08:28 AM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about

بص يا باشا انا كتير كنت بفكر في الموضوع دة و كمان لو حصل كدة يا ريت كل الي عاوز يشتري عربية علي قد الحال حيجيب المصري لانو المفروض يعني عشان تصنيع محلي يبقي ارخص من الشاهين و الحجات دي و يا سلام بقي لو نبتكر في الشكل يعني يبقي حلو و بعدان دة احنا عندنا مصممين حلوين اوي او ممكن ندور علي مصمم اجنبي ايطالي مثلا و نحاول نحط فيها شوية اوبشن في الاول و يا ريت نراعي ربنا في الخامات و التقفيل كلو بيقول التقفيل المصري زبالة يعني هما برا عندهم ايه ذيادة عننا بس احنا حتي مش عاوزين نتعب حتي في التقفيل و يا سلام لو نشتري مثلا تصميم ماطور يبقي ياباني ولا فرنساوي و علي الاقل نحاول منقولش مش هنعرف و لما تكون كويسة و خامات حلو و تناسب الشعب والشوارع المصرية علي ما اعتقد ان كل الناس هتشتريها هتبقي ارخص و لو راعينا ضمرنا هتبقي احسن من حجات تانيا كتير و شوية بشوية لما العربية تنجح ينزل كام موديل كمان و مع التصدير و الطلب علي العربية هنبيع اكتر والاقتصاد ينتعش شويه و خصوصا اني ببصص دايما علي رؤساء باقي الدول بتلاقي في فرنسا الرئيس راكب بيجو و المانيا الماني و روسيا روسي يعني كل واحد من تصنيع بلدة طبعا مش بقول انو يعمل كدة دلوقتي لانو لو حاول يعمل كدة دلوقتي هيركب كرو بتلات حصنه عشان يكون مختلف بس فين بقي الي عمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! و هو دة حالنا بس علي فكرة لو عاوزين نبقي احسن هنبقي بس احنا الي عاوزين ننام و نلاقي الاقتصاد بينتعش و كلو يقولك الجنية بيرخص طب هو احنا اصلا بنعمل اية عشان يعلا ؟؟؟ احنا شعب للاسف نايم في العسل و اوحش حاجة فية انو بيرضي بي اي حال دة مش وحش بس المفروض لما نتزل نفكر نطلع نفسنا من الذل دة مش نحط دمغنا في الطين ونعد نغني ظلموه يووووه انا مش عارف ابطل كتابه حضرتك جتلي علي الجرح انا همشي بقي و اسف علي الاطاله و اني صدعتكو الشوية دول بس اه انا لاقيت حد افضفضلو

Johnny love Seat Ibiza

التعديل الأخير تم بواسطة johnny161094 ; 14-11-2010 الساعة 08:42 AM
قديم 14-11-2010, 09:18 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

فى مصر حرام كل شىء حلو وفى فكر وتقدم حرام بس لما نيجى نقول كدة احنا يبدلوا حروف كلمة حرام ويقولك .............والحدق يفهم !!!

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ