العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 17-07-2010, 08:35 PM
fathy531 fathy531 غير متواجد حالياً

fathy531 is on a distinguished road
افتراضي نويت اشترى سياره لانسر 1300 فما رأيكم

السلام عيكم
ان شاء الله ناوى اشترى سياره لانسر اوتوماتيك 1300 موديل 2010 خليجى لانى فى الامارات
قريت تقريبا كل الصفحات فى المنتدى من 1 الى 10
مش قادر اقرر
ناس بتشكر جدا ومفيش فرق كتير بينها وبين ال 1600
نعم هى اضعف بس مش كتير
وناس بتقول بتموت مع التكييف ولو 5 راكب وبطه بلدى
مش قادر استقر

السياره سعرها تقريبا 34 الف درهم تريبا 50 الف جنيه مصرى

ايرباج واحد
اوتماتيك
سنتر لوك
مريات كهرباء وزجاج
مفيهاش abs مع انى مش متأكد بس 90% مفيهاش
الميزانيه بالنسبالى كده تمام دى امكاناتى
المفروض ان جمركها اقل من ال 1600 صح ولا ايه
ارجو النصيحه
دى اول سياره ليا وخبرتى مش كبيره

السياره مش هروح بيها مسافات كتير
بس داخل المدينه
بس لاا مانع من مشوار كل اسبوع او اتنين
من ابو ظبى الى دبى حوالى ساعه وربع على سرعه 140 دى سرعة الطريق ممكن توصل 160 تستحمل ولا لا غالبا بكون لوحدى
وشكرا
قديم 17-07-2010, 08:37 PM
fathy531 fathy531 غير متواجد حالياً

fathy531 is on a distinguished road
افتراضي رد: نويت اشترى سياره لانسر 1300 فما رأيكم

نسيت اقولكم الفرق بين ال 1300 و ال 1600 حوالى 13 الاف درهم يعنى حوالى 20الف مصرى
لسه غير الجمرك اكيد ال 1600 اكتر
هل فرق الكفاءه بالنسبه للسعر اوك ولا لا
قديم 18-07-2010, 10:59 AM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

بص يا باشا انا معايا لانسر 2004 بتاعت والدي وعامله معانا 145.000 كم و 1300 اوتوماتيك وفعلاً العربية زي الفل و انا سوقت بتاعت صاحبي 2007 ال 1600 الوتوماتيك وهيا اقوى من ال 1300 لكن مش للدرجة الي انتا متخيلها الفرق بسيط ومش هيبان معاك غير مع التكييف وعلى طريق مفتوح غير كدا التنين تقريباً واحد وانا رأيي خليك في 1300 وتوفر الفرق دا لكن هيا كعربية الحمد لله زي الفل انا جبت بيها 185 وكانت زي الفل وسافرت بيها اسكندرية كنا 4 في العربية ومشغل التكيف والعربية بتسحب معايا 140 و 160 وانا الي كل شوية أهدي وبعدين اللانسر طول عمرها 1300 من موديلات الكريستاله لحد الموديل الأخير وعمرنا ما سمعنا ان الموتور ضعيف غير لما ظهرت ال1600 لان الناس بتقارن بينهم ولازم طبعاً لو سقت الاتنين هتحس ان ال 1600 أقوى.
وبالتوفيق في الاختيار ان شاء الله.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 18-07-2010, 11:55 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

حضرتك طبعا في فرق السما و الارض بالنسبه لل1.3 و ال1.6
ال1.6 عفشه رياضيه كامله و دي عالم تاني اما ال1.3 عفشه عاديه هي طريه و بتدي ثبات كويس اه بس مش زي ال1.6 طبعا
فرق الاداء بقا سيبك من الي بيقولو فرق صغير فرق السما من الارض بردو انا معايا 1.3 اوتو ايماراتي مكملتش 21 الف كيلو و ببيع العربيه لاني من هوات السرعه
العربيه و هي فضيه او معاك 2 بس زي الفل بتجري 10/10 اما لو محمله 5 فمش هتقول لا لكن استهلاك البنزين هيزيد و بردو الااء هيقل
اما لو فاتح التكييف و محمل 5 مثلا فالبطه البلدي اسرع منها حتي لو كبست لها زياده هتلاقي الموتور صوته مكتوم اوي بيقول لك ارحمني

لكن لو حضرتك بقا مش من هواه الجري و الشد فهي عربيه ملهاش صوت اكن مفيش موتور اصلا و استهلاك بنزين شبه منعدم و انت راكب لانسر بكل مميزاتها
لكن لو حضرتك بتحب تجري جامد و تشد العربيه هتكسفك اوي لان اغلب العربيات الي في السوق 1.6 اصلا مش هتقدر تعمل معاهم حاجه

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 18-07-2010, 02:09 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا و سهلا بيك في مصر موتورزاستاذ فتحي
بالنسبه لل 1300 حتستحمل محدش قال مش حتستحمل
لكن زي ما ميمو و ميدو وضحوا فيه فرق بين الاتنين
و خلي بالك ان فرق ال 20 الف جنيه دول حتاخد موتور اقوي و عفشه اقوي و abs
و كمان ايرباج زياده علي ما اعتقد
يعني الفرق يستاهل .
لو الفلوس مش حتزنقك هات ال 1600 اما لو انت مستخسر المبلغ فيها و حاسس ان ال 1300 مكفياك يبقي هات ال 1300 و خلاص.
بس قولي انت قاعد فين في ابو ظبي صحيح لاني قعدت في الامارات فتره 4 سنين

حـازم خـضـر