العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 20-09-2011, 11:14 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية تنتخب الشيخ حازم صلاح ... الجليل

الاخ كيا سيفيا قال موضوع جدلي غير مفيد بتعليقه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا
د هبه

ممكن نعرف رأى الشيخ بصراحه وبالتفصيل الممل فى الفن والسياحه والبنوك والاستثمارات الاجنبيه فى مصر واتفاقية السلام مع اسرائيل وايضا موقف الاقليات فى مصر من شيعه ويهود واقباط . لقد ثبت وبالدليل ان الحكم باسم الدين يجلب اسواء الحكام وارجعى بذاكرتك للوراء فى حكم القرامطه والاتراك وايضا اوربا فى القرون الوسطى وفى التاريخ الحديث اليك طالبان والصومال والسودان وايران

الاول الفن!!! ماله الفن - 99% من الشعب ضد الفن الهابط و المشبع بالشهوانية لكن الفن الهادف الراقي صاحب الرسالة مفيش فيه مشكله خالص!!! يعني نخف شوية نانسي عجرم و نديها شوية عائلة ونيس

السياحة طبعا مصدر دخل للعديد من ابناء مصر - بس بكل بساطة انا رأيي ان من ال 500 الف كلهم بيروحوا شواطيء العراة!!! يعني لو اتلغت شواطيء العراه مش حنخسر حاجة و في المقابل نوفر امتيازات تانية من امن و خدمة راقية و اسعار متميزة للجذب السياحي!! - الخمور نمنعها طبعا!!! اللي عايز يجيب حاجة تخصه هو حر لكن ليه ناخد اموال نجسه بالحرام في خزينة الدولة!!! يعني انا مش شايف اقتصادنا واقف على اموال الخمرة و انها رابع او ثالث مصدر للدخل في مصر يعني!!! ثانيا في فنادق كتير جدا فعليا مش بتبيع خمرة و نسبة الاشغال فيها عالية جدا و الكلام ده عن تجاربي الشخصية في الغردقة و شرم و دهب!!! و حتى القاهرة!!

غير كده انا شايف ان مفيش اي ضرر من السياحة و اننا لازم نشجعها و نفتح ابواب جديدة ليها!!

البنوك باقت ضرورة محكمة : السعودية كل بنوكها اصبحت بانظمة اسلامية و تركيا و انجلترا و امريكا و المانيا قاموا بانشاء فروع للمعاملات الاسلامية في بنوكهم!!!! و باعترافهم ان المعاملات الاسلامية اكثر نجاحا للطرفين المودع و البنك!!! لما فيها من شفافية و وضوح و تحمل للربح و الخسارة على الطرفين او ما يطلق عليه المرابحة و ليست الفائدة الربوية الثابتة!!!

الاستثمار الاجنبي ضئيل في مصر و اعتقد ان الشيخ حيزود الاستثمار الاجنبي بتوفير قضاء عادل و سريع - شفافية ادارية و اقتصادية و سياسية - مصداقية في التعامل مع ادارات الدولة

اتفاقية السلام مع اسرائيل لازم تتفعل اصلا لان مصر بتنفذ كل بنودها و اسرائيل مش بتنفذ نص البنود حتى!!! و بعدين لازم نراجعها لالغاء ان نصوص مجحفة لحق مصر

موقف الاقليات ليس له اي مغزى لان بكل بساطة الاقليات في مصر واخده حقها اكثر من الاقليات في كل دول العالم!!! و خصوصا امريكا و اوروبا!!!
في امريكا الاقليات يتم تسكينها في احياء فقيرة غير متوفرة الخدمات او الامن بينما البيض يسكنون في ارقى الاحياء
يتم توظيف البيض في ارقى الوظائف بينما السود و الاسيويين يتم توظيفهم في ادنى الاعمال

في فرنسا و اوروبا تم منع بناء المساجد للمسلمين|!!! و تقوم الشرطة باضطهاد ابناء الاقليات العربية و الافريقية حتى بهدف طردهم حتى و ان كانوا من حاملي الجنسية!!! مشمولة بحملات اعتقالات عشوائية تطال الملونين فقط في كل جريمة تحدث!!!!

الدين الاسلامي كفل حقوق الاقليات و وصانا بحسن معاملتهم و لنا في رسول الله قدوة في اليهودي الذي كان يلقي بفضلاته امام دار رسول الله و لما انقطع القمامة ادرك الرسول انه مريض فقام بزيارته!!! و قصة علي و الدرع عندما دخل في خصومة مع يهودي فاحتكموا للقضاء فحكم القضاء الاسلامي لليهودي ضد خليفة المسلمين!!!!

و الوصايا التي وصانا بها رسول الله لاقباط مصر كثيرة و يصعب حصرها!!!
و اذكر عمر بن الخطاب عندما ضرب ابن عمرو بن العاص والي مصر لاعتداءه على قبطي مصري نصراني!!! و هو ابن الوالي!!!

مرة اخرى الدين يعز المسلمين و غير المسلمين في ربوعه
قديم 20-09-2011, 11:28 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

ا .روميو
تعليقي عالفيديو
بالنسبة لمدة الحكم احنا مقلناش خلافة اسلامية احنا قلنا انتخب الشخص الفلاني الاسلامي
طب ما هو الناس معترضة ان اصلا طالب الولابة لا يولي
لكن الرسول صلي الله عليه وسلم قال انتم اعلم بامور دنياكم
بمعني لو الحكم 4 سنين
اية المشكلة ان احنا ننتخب رئيس يحكمنا بالشرع
احنا جربنا كل الانواع اشمعني الاسلامي لا انت بتصلي خمس مرات في اليوم وديننا والحمد لله فيه كل الاحكام الدنيوية يبقي فين المشكلة
لية لما حد بيسافر برة بيقلو ان هم بيطبقو الاسلام احسن منا
وبعدين الفيديو بيقول ان الشوري بتقول مفيش ديمقراطية لية برضة ؟المفاهيم دي جت منين الشوري هي ان الرئيس لما يحكم اكيد مش هيكون عنده جميع المفردات المعينة له لاتخاذ القرارات في شتي الامور مهما كان متسع العلم والادراك فلازم يكون عنده اراء تعينه علي الحكم الصحيح وميبقاش واحد بس زي فلان ما كان !!!

وبعدين حتة انه احنا منطبقش الحدود هي اصلا مش مطبقة ماشي واحنا ساكتين برضة ماشي ولكن لو اتطبقت متقوليش ان دة عائق لتقدم الامة عمر ما كان اتباع الشرع يرجع باللامة لورا او يعيق التقدم وبعدين انت عارف اصلا حد السرقة بيطبق علي مين ولمين
اولا في شروط للسارق بمعني انه لو مش لاقي اكل لنفسة او لبيته وسرق لا يطلق عليه سارق
في نصاب للسرقة يعني هو سرق كم جنية يعني لو سرق اقل من مبلغ معين برضة لا تحسب سرقة
انما واحد من الفاسدين اللي كانو بينهبونا دول تخيل انا بقول تخيل يعني (بفرض انه سرق وبس !!!) انه طبق علية الحد
حتي حد الزنا معروف ان لازم برضة لية شروط اما اربع شهود او اعتراف الزاني وحتي دة الرسول صلي الله علية وسلم لما جاءت له الزانية ...ردها كم مرة لو كانت لما ردها الرسول مرجعتش كان لن يطبق عليها الحد!
اسمح لي تطبيق حدود الله انا مش شايفة فيه اي مشكلة بالعكس
وعلي فكرة الشيوخ اللي بيتكلمو دول بيحكو عن الخلافة الاسلامية احنا متفقين ان احنا هنا هنمشي علي الدستور اللي محطوط اصلا بواسطة الشعب ولكن الرئيس واحد مسلم بجد يبقي العام من كلام الشيوخ لا يقبل التخصيص في حالتنا هنا ؟
لان الواضح ان الفيديو متحامل بشكل كبير جدا علي الدولة الدينية بيفترض حاجات غير موجودة اصلا
مين قال ان الدستور والديمقراطية مش هتتطبق ماشي امرهم شوري بينهم ولكن الاحكام والدستور معلوم جيدا ان بنود الدستور المفروض ان الشعب اللي هيحطها (ان شاء الله لو حصل يعني ) طب لية مش معترض بقي علي تأخير الدستور لحد دلوقتي ؟
والفيديو بيحط كلام غريب جدا سيادة الشعب انه يختار الرئيس كفر!!!!! امال احنا بنعمل اية دلوقتي مش بنختار رئيس؟ حد قال انه كفر ؟
اما بقي سوق العبيد والنخاسة واضح ان الشيخ ابي اسحاق الحويني حد كان بيسالة عن احكام الجزية اية ؟ السؤال غير مطروح امامنا اصلا
ما هو انا ممكن اقول(ولا تقربو الصلاة) هتقولي انتي بتقولي اية
انما لو كملت الاية لا تقربو الصلاة وانتم سكاري
هو فيديو معمول باحكام شديد جدا وباين ان دي احكام عامة في الاسلام ولكن ما سيطبق وما سيعمل به والبرنامج بتاع الشيخ حازم والدستور حاجات لسة منعرفهاش!!!
وحتي لو تاخد بالك كلام الشيخ ابو اسحاق موزع بين لقاء مباشر ومكالمة تليفونية ثم لما قالة كلامك مفزع رجع للقاء المباشر مرة اخري هو بينتقي ما يريد من الكلام ويضيف هو سؤال من عنده (قص ولزق)
ولما محمد حسان بيقول افتحوا المعسكرا ت وسترون العجب العجاب كان بيقول كدة في اية يعني الخطاب اصلا كان عن غزة ولا اية ؟
يرد الفيديو بجملة هياخد جارية هدية! مش عارفة حاسة اني بتفرج علي تمثيلية المخرج بتاعها في كي جي ون
بصراحة فيديو غير منطقي وانا ممكن مقدرش اكلمك عن الفقه المعاصر والاحكام الشرعية المستحدثة لان لسة مشوفتهاش هتبقي ازاي بس اللي متاكدة منه انها هتبقي موجودة وهنشوفها

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 20-09-2011, 11:32 AM
الصورة الرمزية د.هبه77

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

ا.عاطف
الرسول بعث ليتمم مكارم الاخلاق فعلا بس ازاي؟
الرسول صلي الله عليه وسلم اصله كان اية ؟
راعي غنم يعني فرد عادي مش واحد منعم ومرفه من الطبقة الغنية
والسياسة التي تحتاج الي سفالة او خلينا نقول حنكة( افضل )... موجودة ،مين قالك ان الشيوخ دول مثلا معندهمش ذكاء او حنكة او ان هم ميقدروش يردو عن انفسهم وعن الشعب ؟ وان هم بقي مش هيعرفو يتصرفو هو اصلا معظم الشيوخ لو تاخد بالك محاميين يعني ما شاء الله بيتمتعو الي حد كبير بدهاء وحنكة
وبعدين هو الشيخ بس هو اللي هاجم عمر سليمان ؟
تقدر تقولي لية المخابرات في 25 يناير قبضت علي معظم الجواسيس والبلد بقت نضيفة من ساعتها ؟ مش هم رؤساء المخابرات دول هم اللي موجودين من زمان ؟
وبعدين هو الشيخ هاجم انجازاتهم ؟

انا المهم عندي مش بنهاجم مين لا
المهم هو انت كنت ماشي ازاي في حياتك وهتعمل اية في مستقبلك
قديم 20-09-2011, 11:43 AM
الصورة الرمزية د.هبه77

م.وائل

بالنسبة لأولا حلو اوي كلامك عن الولاء والبراء انه بالافعال يبقي انا مش عايزة فلان لان فعله وتاريخه مش صح(وميختلفش عليه 2)
الولاء يعني ان انا مروحش اقول لواحد مسلم بالاسم فقط وكل تاريخه (من الناحية الدينية ) ملئ بالاخطاء ان هو يبقي رئيس وان اللي انا عارفة ويشهد له الجميع بالامانة اقوله خليك علي جنب
خصوصا ان كمان لا دة ولا دة وروني البرنامج الانتخابي بتاعهم
يبقي انا باحكم دلوقتي حاليا باية قبل البرنامج الانتخابي ما يطلع
بحكم بالتاريخ بتاع كل واحد وسيرته الشخصية
انا ك هبة عايزة وزارة الصحة ، التاجر عايز وزارة التجارة والصناعة وقس علي ذلك
طيب انا لو عينت رئيس دولة طبيب يا سلام هو دة اللي هيحل المشكلة بتاعتي
التاجر كذلك لو عينو رئيس دولة رجل اعمال البلد هتنطلق انطلاقة وتبقي من احسن الامم
كل يبكي علي ليلاه يبقي مش المقياس هو بيشتغل اية لا هو هينفذ وذو شخصية ومبادئ ولا لأ

طيب كل واحد من اللي مترشحين هينزل ببرنامجه الانتخابي مع العلم انه لا يوجد ضمان لما يقولون
ساعتها المعطيات اتغيرت هنشوف مين الافضل ولكن ....
مثلا حسين ملتزم جدا جدا جدا وعنده حنكة وبيفي بوعودة وبيتقي الله
اما شريف تاريخه في الالتزام نص نص ومعاملاته الي حد ما كويسة ولكنه احسن من حسين في البرنامج بتاعة ومتفوق جدا جدا في عمله وانجازاته تشهد له بذلك ايا ما كان
اما علي بقي للاسف هو معندوش التزام خالص (وخد بالك انا مش هكفر ولا اأسلم لست انا من اعلم ما في السرائر ولكن انا هقول حاجه ان انا لية بالظاهر امامي من الاعمال
زي شروط الشاهد
وشروط راوي الحديث
المهم ان علي هيحكمني ......لما اقوله اتقي الله هيقولي اية ، لما اقولة قال الله وقال الرسول ؟
دي مأساة بكل المقاييس هنبقي تركيا دلوقتي بقي ؟ ولا اية
ولية نختار واحد امة وابوة منحرفين وهو لما واحد يتربي كدة هو هيكون اية
انا مبقولش نختار الاول لازم ولا التاني لازم ولكن لو استبعدنا الثالث يبقي فاضل الاول والتاني وفي الحالة دي انا هابحث وهفكر كتير في اختيار ال2!
يبقي انا لا اكفر ولا ااسلم
ولكن انا احب من يكون مسلما ويقول بالاسلام ويتق الله ومش عايزة اللي بيقولي فصل الدين عن السياسة وملناش دعوة باحكام الدين في الحكم
انا شايفة ان الرسول صلي الله علية وسلم لما حكم المسلمين حكمهم ازاي كان اولا حسن الخلق
وكان أمي
يعني العلم وامور التعليم والصحة وكل الحاجت دي هتتحل بالناس اللي مع الرئيس لان مفيش واحد مغطي جميع جوانب الحياةلكن هو بالتزامة وشخصيته هيراقب تنفيذ الكلام دة
ولكن اولا واخيرا لازم يكون بيتقي الله وبيخاف من حساب الله
ما هو متقنعنيش ان في رئيس هيعمل الهوم وورك ويجي بليل يطلع للشعب يقولهم انا عملت النهاردة كذا وكذا
انما في واحد قبل ما ينام لو عنده ضمير بيفكر كويس انا عملت اية النهاردة وبيحاسب نفسه كويس جدا يبقي اولا واخيرا التزامه امام نفسه هو الفيصل ولكن ليس لان المفروض والمطلوب منه انه يعمل كذا وكذا ولو معملوش ..
وبعدين بقولها تاني ما احنا جربنا كل الناس في الحكم اشمعني دة اللي مش عايزينه خايفين من الدين في اية الدين هو اللي كان مخلينا افضل امة ازاي نقول ان الدين هيعطل ؟ من يتهيب صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر
انا مش هاختارة عشان شكله جامد
انا بقول تاريخه اية وعمل اية لان احنا لسة مشفناش البرامج
وعلي كلامك يبقي برضة منختارش ب ولا ج ولا د لان كلهم ملهومش برنامج انتخابي احنا بنتكلم دلوقتي علي اللي بين ايدينا
اما بقي لمدة الحكم احنا اصلا بنضع واحد اسلامي في ظروف حديثة بمعني ان زي ما قلت قبل كدة انتم اعلم بامور دنياكم احنا حطينا شرط اربع سنين عشان محدش ييجي يقعد 30 سنة يبقي المؤمنين عند شروطهم زي ما اتفقنا
الدين الاسلامي احكامه مرنة مش متعجرفة بالعكس هنفضل لحد امتي نبعد عن الدين الحل فيه ونبعد عنه لحد امتي في اية اكتر من اللي شفناه لما ابتعدنا كل البعد عن الدين ومش هتكلم علي المستوي السياسي لا انت في منطقتك وفي شغلك وفي كل حاجة دايما ما بتلاقي حد بعيد عن الدين بيبقي حاله اية؟ صلة الرحم الصدقات اعانة الفقراء الزكاة بر الوالدين نصرة المظلوم احقاق الحق الاتقان ، هل تمتع بهم شخص وهلك ؟ انا مش هقولك امثال بص انت حواليك وقولي وهاستعير القول دة من خطبة ابو بكر عند تولية الخلافة ولا تشيع الفاحشة في قوم قط إلا عمهم الله بالبلاء
انت قلت عايزة يحكم بالاعمال مش بالنوايا عليك نور هو دة اللي انا عايزاه
بس الاعمال السابقة لان البرنامج لسة منزلش انا بحكم دلوقتي وباختار دلوقتي علي الماضي ولما ينزل البرنامج هيبان اكتر وان كنت اشك برضة لان انا ممكن اوعد وفلان برضة هيوعد لكن يا تري مين فيهم اللي هينفذ

هل انت متخبل ان في احكام احنا هنحطها للرئيس وهل هيسمحوا لينا بكدة طب افرض محصلش يبقي مش الاحسن برضة اننا نختار واحد ضميره بيحكمه؟
قديم 20-09-2011, 11:55 AM
الصورة الرمزية د.هبه77

دي خطبة عمر بن الخطاب عند توليته
بلغني أن الناس هابوا شدتي وخافوا غلظتي

وقالوا لقد اشتد عمر ورسول الله بين أظهرنا

واشتد علينا وأبو بكر والينا دونه

فكيف وقد صارت الأمور إليه ؟

ألا فاعلموا أيها الناس ، أن هذه الشدة قد أضعفت ،أي تضاعفت

ولكنها إنما تكون على أهل الظلم والتعدي على المسلمين .

أما أهل السلامة والدين والقصد، فأنا ألين إليهم من بعضهم لبعض .

ولست أدع أحدا يظلم أحدا أو يعتدي عليه ، حتى أضع خده على الأرض ، وأضع قدمي على خده الآخر ، حتى يذعن للحق .

وإني بعد شدتي تلك لأضع خدي أنا على الأرض لأهل الكفاف وأهل العفاف .

أيها الناس ، إن لكم علي خصال ، أذكرها لكم ، فخذوني بها .

لكم علي ألا أجتبي شيئا من خراجكم وما أفاء الله عليكم إلا من وجهه .

ولكم علي إن وقع في يدي ألا يخرج إلا في حقه .

ولكم علي أن أزيد عطياكم وأرزاقكم إن شاء الله تعالى .

ولكم علي ألا ألقيكم في التهلكة

ولكم علي أن أسد ثغوركم إن شاء الله تعالى .

ولكم علي إن غبتم في البعوث ( أي في المعارك) فأنا أبو العيال حتى ترجعوا إليهم .

فاتقوا الله ، وأعينوني على أنفسكم بكفها عني ، وأعينوني على نفسي بالأمر بالمعروف

والنهي عن المنكر ، وإحضار النصيحة فيما ولاني الله من أموركم
.