العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 12-03-2011, 02:29 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ** حلقة نقاش حول الاستفتاء القادم عن التعديلات الدستورية **

اناعن نفسى مش عارف ليه الاستعجال ....طب منستنى لما نعمل دستور جديد .
ومش عارف اروح الاستفتاء يوم 19 ولا مروحش
ولو روحت اوافق ولا موفقش .
طب فيه باند انا مش موافق عليه اللى هو الرئيس ميكونش معاه جنسيه اخرى غير المصريه(طب ميشترطوا انه يتخلى عن الجنسيه الاخرى لو نجح ) .

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 12-03-2011, 02:39 AM
الصورة الرمزية اسما
اسما اسما غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرية اعشق وطنى الحبيب
التخصص العملى: تجارة
هواياتي: الرسم وكتابة الشعر التلقائي واعشق كل شىء جميل

اسما is a jewel in the roughاسما is a jewel in the roughاسما is a jewel in the rough

هو في حاجة مضمونة النهاردة بالشكل الي احنا فية ده ياجماعة خلينا وقعين وعقلانين شوية طول ما احنا بنقول مافيش ومش مضمون وخايفين ومش متأكدين يبقي انا ابشركوا ان احنا عمرنا ما هنتقدم خطوة واحدة لقدام لان احنا كدة بنحط العقد في المنشار ومصر بتغرق 00000000000000000000000وا لله بتغرق ولو مالحقناش الخراب الي كل يوم بيزيد يبقي قول علي الاستقرار والامان الله يرحمهم من دلوقتي فلازم نفوق ياجماعة ونكون عملين قبل مانقول ياريت وياريت ما بتبنيش بيت لازم نفوق
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg __1_~1.jpg‏ (17.3 كيلوبايت, المشاهدات 3)
نوع الملف: jpg 33487_1354803965101_1681517224_684632_2276956_n.jpg‏ (31.0 كيلوبايت, المشاهدات 50)
قديم 12-03-2011, 02:41 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

نتكلم في المفيد بقى

انا بادور على الحوار اللي اتعمل مع طارق البشري عن التعديلات الدستورية
طبعا انا على رأي علاء سيف من القلة المندسة اللي حتصوت بنعم على التعديلات الدستورية، لأن اللي بيقول لا مش بيطرح اي بديل غير ان الجيش يقعد اكتر من كده
الجيش ينفع يقعد اكتر من ست شهور؟ ده قعد شهر ونص وابتدا يزهق وابتدينا نتعب
انا شايفة ان التعديلات دي كويسة، خصوصا ان المادة 189 مكرر بتنص على ضرورة انتخاب لجنة تأسيسية لكتابة دستور جديد، وانتخاب لجنة من برلمان منتخب احسن واكرم وانزه، امال يعملوا دستور جديد من لجنة تعيين المجلس العسكري؟ ده دستور مؤقت ومنصوص فيه انه دستور مؤقت
وبعدين انا مش عايزة الجيش يقعد اكتر من كده، لو ينفع يمشي امبارح يبقى ياريت
عن نفسي، انا قاعدة في بيتنا دلوقت، ومش حانزل غير اروح الشغل، وارجع اقرا التعديلات واعمل المناقشات واكتب في الموضوع ومش ناوية انزل غير على الاستفتاء ان شاء الله
لأني مش عايزة الجيش يقبض على حد تاني ولا يعذب حد تاني، ويبدو ان اقناعه بأي حاجة من دي صعب
هم بالنسبة لهم المليون ده الشعب، حيبوسوه ويحضنوه وينططوه على الدبابة ويشيلوا عياله ويسيبوه يتصور جنبهم
اقل من مليون لحد ميت الف، ده العيال بتوع الفيس بوك، وما عرفوش يقنعوا الشعب بكلامهم
اقل من ميت الف لحد عشرتلاف، دول المجانين اللي مش عارفين هم عايشين ليه
اقل من عشرتلاف دول القلة المندسة والبلطجية واللي عندهم اجندات وبياخدوا 50 يورو او بيشتغلوا لحساب امن الدولة او عملاء للخارج او الداخل او اي حاجة.. المهم ان دول حينضربوا ويتعذبوا ويتاخدوا في محاكم عسكرية ويتعمل فيهم اللي ما اتعملش.. واللي حيتقبض عليه من وسطهم يبقى بلطجي، امال كان نازل في اقل من عشرتلاف ليه؟
فأنا شخصيا مش حانزل غير مع الشعب بعد كده...
دلوقت، الشعب يريد أن يفهم الدستور. آه ليه؟ ولا ليه؟ ولو آه ايه اللي حيحصل، ولو لأ ايه اللي حيحصل؟
- بالنسبة للمجلس الرئاسي، مافيش تشكيلات اتعملت بالمجلس الرئاسي واسماء واضحة للناس
ومن ثم
مافيش مليون نزلوا يقولوا عايزين المجلس الرئاسي
وعليه
فالمجلس العسكري اللي ما بتوصلوش ذبذبات اصوات اقل من مليون مش حيسمع مجلس رئاسي لأنه مش حيحط حد مش منتخب
يبقى كده المجلس الرئاسي بخ.. ما نزلتش معاه العدد المطلوب
وبعدين المجلس الرئاسي وتشيل المشير طنطاوي؟ انت لو بتبرم في الشارع وبتتكلم مع الناس العادية زيي تعرف ان المشير طنطاوي تحول الى بطل شعبي دلوقت واي حد الجيش بيضربه ويعذبه الناس بتقول: اصلهم بيشتموا سيادة المشير
عشان تقنع الناس بأن المجلس الرئاسي ده عشان تريح سيادة المشير مش عشان تمشيه وتزعله، لازم تنزل تتكلم مع الناس، ولازم تعرض عليهم اسماء، ما عملتوش الشغل ده من بدري ليه؟ الوقت بيمر والجيش ابتدا يجز على سنانه، وانا حضرت فض اعتصام التحرير والاهالي بيزايدوا على الجيش في الضرب وبيقولوا للمعتصمين: انتوا بتقولوا ادبكم على الجيش.. نعمل ايه احنا دلوقت طاه؟
ناخد بالنا بقى من عصام شرف، ونقدم له طلب بتجميد امن الدولة والتحفظ على العاملين فيه مش اعادة هيكلته، هيكلة ايه؟ مش عايزينه تاني ده
ونقول له يتوسط لنا عند المجلس العسكري عشان يطلع الناس اللي اخدت احكام عسكرية، وياريت يبقى ما يعذبش حد تاني.. بعد اذنه يعني
بديل ان الجيش يقعد اكتر من مدة ست شهور ده مش مطروح اساسا.. يا اما ما اسمعش حد يشتكي بعد كده ويقول الجيش عذبني الجيش ضربني.. هو ده النظام، حيقعد اكتر من ست شهور على كده؟
البديل: دستور جديد
ايوة اللي هو ايه؟ مين اللجنة اللي حتعمله؟ وحتتشكل بناء على ايه اللجنة دي؟ يعني انا قدامي فرصة اني يبقى عندي لجنة منتخبة واختار لجنة مفروضة عليا من الجيش؟ وتعمل لي دستور جديد؟ لا بقى.. في الحالة دي يبقى ننزل القضاة انتخابات بقى، وتخيل بقى المستشار طارق البشري نازل في انتخابات واحنا كاتبين على وشنا
yes we can
.. وكده الجيش حيقعد اكتر
انا ممكن اتعامل مع برلمان 50 في المية منه منتخب فساكونيا، اتعامل مع رئيس منتخب فساكونيا، ولا اني اتعامل مع حكم عسكري لمدة اطول.. سيبوهم يمشوا بقى، اتخنقوا.. اتخنقوا.. وخنقتهم مش حلوة علينا، لحم قصاد حديد، وما بيستوعبوش قلة ادبنا، مافيش ظابط حيقبل انه يتهزأ قدام العساكر بتوعه، ويتهزأ دي يعني لما يقول لك اعمل حاجة تقوم ما تعملهاش.. دي بالنسبة لظابط جيش قلة ادب ولو ما سمعتش كلامه قدام العساكر بتوعه يبقى بتهزأه..
لازم يرجعوا ثكناتهم، احسن لهم واحسن لنا
بالنسبة للانتخابات البرلمانية
انا متفائلة بيها
لأن قوة التصويت ايام مبارك كانت 30 في المية.. او على وجه الدقة، 27 في المية
فيه تلاتة وسبعين في المية ما كانوش بينزلوا عشان مش عايزين المطروح، التلاتة وسبعين في المية دول حينزلوا الانتخابات البرلمانية، ومش نازلين عشان ينتخبوا الوطني والا كانوا انتخبوه طول السنين اللي فاتت، ومش نازلين ينتخبوا الاخوان اللي عاملين لكم عقدة دول، والا كانوا نزلوا سندوهم قدام الوطني، ولا طبعا حينتخبوا الاحزاب الكرتونية والا كانوا نزلوا انتخبوها قبل كده
دول نازلين ينتخبوا حاجة جديدة بورقها
حضروا لهم الجديد اللي بورقه
لكن مافيش حاجة اسمها تقول: سقط كل الدفعة عشان انا مش مذاكر ولو امتحنت حاسقط
طب ما تذاكر وفيه ناس كتير مستعدة تديك درجات رأفة
حضر حزبك وقوائمك وشيلهم في التلاجة لحد ما قانون الاحزاب ينزل واهو قرب ينزل واعمل حزبك في ساعتها وانزل للناس في الشارع بقى واتكلم معاهم، واطلع في التلفزيون كتير واهو التلفزيونات اتفحت واون تي في بقت اذاعة الثورة ومتحمسين قوي يعرضوا اي حاجة لها علاقة بالتغيير، حتلحق تكون خميرة في الشارع لو طلعت في التلفزيون باسم حزبك وطلعت حد نضيف يتكلم وتنزل ناسك الشارع
تأجيل الانتخابات البرلمانية حيدي فرصة للحزب الوطني انه يلم نفسه تاني وهو متدهول دلوقت
واذا كنتوا خايفين من الاخوان.. اطمنوا، مبارك عمل ضدهم دعاية عايزة تلاتين سنة تانيين عشان تتمسح من مخ الناس
انا مطمئنة ان شاء الله للانتخابات البرلمانية، واغلب الظن ان البرلمان اللي جاي حيبقى برلمان ائتلافي، لأن الناس حساسة قوي دلوقت، واي حد بيتشم من ريحته انه بيعوز يكتسح بيخسر عشر نقط عند الناس فورا، كل الناس مقدمة
low profile
عشان حاسة ان الناس مش قابلة زعامة ولا اكتساح
بعد كده الانتخابات الرئاسية حتبقى كويسة ان شاء الله
قوم تعمل دستور جديد ببرلمان فيه نسبة نزاهة على اقل تقدير خمسين او سبعين في المية
قوم البرلمان ده ينتخب اللجنة التأسيسية بما يعبر عنك
لكن ما تعملش دستور جديد بلجنة اللي عاملها لك المجلس العسكري.. وإلزامي ان البرلمان والرئيس يعملوا دستور جديد، ده في المادة 189 مكرر
المهم يعني الاستفتاء شكله كده حيتأخر.. وانا بصراحة مش عايزاه يتأخر، لأن ده معناه ان الجيش حيقعد اكتر
ومش عايزاه يفشل لأن برضه ده معناه ان الجيش يقعد اكتر
والدنيا عمالة تبهوأ وتظروط وتفك من بعضها، ولو فضلت الوتيرة كده الجيش حيرمينا من الشباك، مش بس حيعذبنا
المهم
اقروا البوست ده
واقروا الحوار مع طارق البشري في الاهرام النهاردة الصفحة 10 في عدد الجمعة
البرادعي عايز الجيش يقعد سنة، وبيقول لنا
why the rush
طبعا يا عم.. هو انت اللي بتنضرب؟

منقووول عن نوارة نجم

قديم 12-03-2011, 02:55 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

فعلا لا يسعنى الا ان اقول هذا سيكون استفتاء على ترقيع الدستور وليس تعديلات دستورية المطلوب نسف الدستور القديم وانشاء دستور جديد لمصر اهم ما فية ان مصر دوله اسلامية وليست مدنية
قديم 12-03-2011, 02:58 AM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

مواد الدستور التى تم إدخال تعديلات عليها
٢٠١١ بيانا بمواد الدستور التي تم إدخال /٢/ أصدر المجلس الأعلى للقوات المسلحة يوم ٢٦
تعديلات عليها .. وفيما يلي نصها:
(مادة ٧٥ ): يشترط فيمن ينتخب رئيسا للجمهورية أن يكون مصريا من أبوين مصريين، وأن
يكون متمتعا بحقوقه المدنية والسياسية، وألا يكون قد حصل أو أى من والديه على جنسية
دولة أخرى، وألا يكون متزوجا من غير مصرية، وألا يقل سنه عن أربعين سنة ميلادية.
(مادة ٧٦ ): ينتخب رئيس الجمهورية عن طريق الاقتراع السرى العام المباشر. ويلزم لقبول
الترشيح لرئاسة الجمهورية أن يؤيد المتقدم للترشح ثلاثون عضوا على الأقل من الأعضاء
المنتخبين لمجلسى الشعب أو الشورى، أو أن يحصل المرشح على تأييد مالا يقل عن ثلاثين
ألف مواطن ممن لهم حق الانتخاب فى خمس عشرة محافظة على الأقل ، بحيث لا يقل عدد
المؤيدين فى أى من تلك المحافظات عن ألف مؤيد.
وفى جميع الأحوال لا يجوز أن يكون التأييد لأكثر من مرشح، وينظم القانون الإجراءات
الخاصة بذلك كله.
ولكل حزب من الأحزاب السياسية التى حصل أعضاؤها على مقعد على الأقل بطريق
الانتخاب فى أى من مجلسى الشعب والشورى فى آخر انتخابات أن يرشح أحد أعضائه
لرئاسة الجمهورية.
وتتولى لجنة قضائية عليا تسمى "لجنة الانتخابات الرئاسية" الإشراف على انتخابات رئيس
الجمهورية بدءا من الإعلان عن فتح باب الترشيح وحتى إعلان نتيجة الانتخاب.
وتشكل اللجنة من رئيس المحكمة الدستورية العليا رئيسا، وعضوية كل من رئيس محكمة
استئناف القاهرة وأقدم نواب رئيس المحكمة الدستورية العليا، وأقدم نواب رئيس محكمة
النقض، وأقدم نواب رئيس مجلس الدولة.
وتكون قرارات اللجنة نهائية ونافذة بذاتها ، غير قابلة للطعن عليها بأى طريق وأمام أية جهة،
كما لا يجوز التعرض لقراراتها بوقف التنفيذ أو الإلغاء ، كما تفصل اللجنة فى اختصاصها ،
ويحدد القانون الاختصاصات الأخرى للجنة.
وتشكل لجنة الانتخابات الرئاسية اللجان التى تتولى الإشراف على الاقتراع والفرز على النحو
.( المبين فى المادة ( ٨٨
ويعرض مشروع القانون المنظم للانتخابات الرئاسية على المحكمة الدستورية العليا قبل
إصداره لتقرير مدى مطابقته للدستور.
وتصدر المحكمة الدستورية العليا قرارها فى هذا الشأن خلال خمسة عشر يوما من تاريخ
عرض الأمر عليها ، فإذا قررت المحكمة عدم دستورية نص أو أكثر وجب إعمال مقتضى
قرارها عند إصدار القانون ، وفى جميع الأحوال يكون قرار المحكمة ملزما للكافة ولجميع
سلطات الدولة ، وينشر فى الجريدة الرسمية خلال ثلاثة أيام من تاريخ صدوره.
( مادة ٧٧ ): مدة الرئاسة أربع سنوات ميلادية تبدأ من تاريخ إعلان نتيجة الانتخاب، ولا
يجوز إعادة انتخاب رئيس الجمهورية إلا لمدة واحدة تالية.
( مادة ٨٨ ) : يحدد القانون الشروط الواجب توافرها فى أعضاء مجلس الشعب ويتبين أحكام
الانتخاب والاستفتاء، وتتولي لجنة عليا ذات تشكيل قضائي كامل الإشراف علي الانتخاب
والاستفتاء، بدءا من القيد بجداول الانتخاب وحتى إعلان النتيجة وذلك كله علي النحو الذي
ينظمه القانون، ويجري الاقتراع والفرز تحت إشراف أعضاء من هيئات قضائية ترشحهم
مجالسها العليا ويصدر باختيارهم قرار من اللجنة العليا..
( مادة ٩٣ ): تختص المحكمة الدستورية العليا بالفصل فى صحة عضوية أعضاء مجلس
الشعب.
وتقدم الطعون إلى المحكمة خلال مدة لا تجاوز ثلاثين يوما من تاريخ إعلان نتيجة الانتخاب،
وتفصل المحكمة فى الطعن خلال تسعين يوما من تاريخ وروده إليها.
وتعتبر العضوية باطلة من تاريخ إبلاغ مجلس الشعب بقرار المحكمة.
( مادة ١٣٩ ): يعين رئيس الجمهورية، خلال ستين يوما على الأكثر من مباشرته مهام
منصبه، نائبا له أو أكثر ويحدد اختصاصاته، فإذا اقتضت الحال إعفاءه من منصبه وجب أن
يعين غيره.
وتسرى الشروط الواجب توفرها فى رئيس الجمهورية والقواعد المنظمة لمساءلته على نواب
رئيس الجمهورية.
( مادة ١٤٨ ): يعلن رئيس الجمهورية حالة الطوارئ على الوجه المبين فى القانون ويجب
عرض هذا الإعلان على مجلس الشعب خلال السبعة أيام التالية ليقرر ما يراه بشأنه.
فإذا تم الإعلان فى غير دورة الانعقاد وجبت دعوة المجلس للانعقاد فورا للعرض عليه وذلك
بمراعاة الميعاد المنصوص عليه فى الفقرة السابقة.
وإذا كان مجلس الشعب منحلا يعرض الأمر على المجلس الجديد فى أول اجتماع له .. ويجب
موافقة أغلبية أعضاء مجلس الشعب على إعلان حالة الطوارئ.
وفى جميع الأحوال يكون إعلان حالة الطوارئ لمدة محددة لا تجاوز ستة أشهر ولا يجوز
مدها إلا بعد استفتاء الشعب وموافقته على ذلك.
( مادة ١٧٩ ): تلغى
( مادة ١٨٩ ) فقرة أخيرة مضافة:
ولكل من رئيس الجمهورية، وبعد موافقة مجلس الوزراء، ولنصف أعضاء مجلسى الشعب
والشورى طلب إصدار دستور جديد، وتتولى جمعية تأسيسية من مائة عضو، ينتخبهم أغلبية
أعضاء المجلسين من غير المعينين فى اجتماع مشترك، إعداد مشروع الدستور فى موعد
غايته ستة أشهر من تاريخ تشكيلها، ويعرض رئيس الجمهورية المشروع، خلال خمس عشرة
يوما من إعداده ، على الشعب لاستفتائه فى شأنه، ويعمل بالدستور من تاريخ إعلان موافقة
الشعب عليه فى الاستفتاء.
( المادة ١٨٩ ) مكررا
يجتمع الأعضاء غير المعينين لأول مجلسى شعب وشورى تاليين لإعلان نتيجة الاستفتاء على
تعديل الدستور لاختيار الجمعية التأسيسية المنوط بها إعداد مشروع الدستور الجديد خلال ستة
. أشهر من انتخابهم، وذلك كله وفقا لأحكام الفقرة الأخيرة من المادة ١٨٩
( ( المادة ١٨٩ ) مكررا ( ١
يمارس أول مجلس شورى، بعد إعلان نتيجة الاستفتاء على تعديل الدستور، بأعضائه
المنتخبين اختصاصاته.
ويتولى رئيس الجمهورية، فور انتخابه، استكمال تشكيل المجلس بتعيين ثلث أعضائه، ويكون
تعيين هؤلاء لاستكمال المدة الباقية للمجلس على النحو المبين بالقانون

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء