العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 10-05-2010, 04:46 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: للتأمين AIG

ايوة انا سمعت عنهم بس لسة ما فيش اخبار فى مواضيع التعويض يعنى لسة نسبة المشتركين ضعيفة و همة فى الطريق لعمل محفظة تامينية ليهم لانهم لسة مبتدئين

بس بالخبرة و انا مش بخون حد او اى شركة دة مجرد راى شخصى ان لو عربية فيها تعويض كبير هتبقى مشكلة ليهم ممكن يبقى فية شوية تعسف مش زى الشركات الكبيرة المعروفة فى السوق

لكن نرجع نقول كل شىء و لية بداية لكن لا تقارن بقناة السويس او بمصر للتامين يعنى الحذر واجب اقراء شروط الوثيقة كويس جدااا قبل ما تدفع و ما تعتمدش على الكلام الشفهى و تاكد من نسبة الاستهلاك و نسبة التعويض و كل البنود للوثيقة لكن الشركات الكبيرة وثائقها معروفة و مضمونة

تحياتى ليكم و شكرا ليك corsair و تحياتى ليك

عمرو احمد
01003388954
قديم 11-05-2010, 01:19 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

شوف حضرتك
انا عميل عند AIG (سابقا) CHARTIS (حاليا) من 3 سنوات لما كانت النسبه 4 % مش فاكر جددت السنه اللي فاتت بكام لان والدي اللي خلص الموضوع. مبدايا الشركة محترمة و بتتعامل مع التوكيلات و مراكز خدمه معتمده لكن طبعا المراكز اسهل في التعامل و بتتطلب اجراءات اقل. انا احتكيت بيهم 3 مرات في 3 حوادث 2 صغيرين و دول رحت مركز الخدمة علي طول و هما خلصوا الاجراءات كلها و العربية اتصلحت بدون ما اتدخل اما الحادثة التالته و اللب كانت كبيرة و اتكلفت اكتر من 5000 جنية لذا كان لاوم محضر. غير كده الحمد لله مشتكتش منهم.

ده تجربيتي الشخصية و معنديش فكرة عن الشركة التانية و ممكن حد تاني يفيدك

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 11-05-2010 الساعة 01:24 AM
قديم 12-05-2010, 08:23 PM
theprofessional theprofessional غير متواجد حالياً

theprofessional is on a distinguished road

شكرا لك الاعضاء ... بس يا أخ عمرو AIG مش بتطلب محضر شرطة او كانت التكلفة اقل من 5000 جم
كمان البنك مشترط عليا ان اامن قبل الترخيص و AIG ممكن تأمن قبل الترخيص...... وحاجة كمان ان هتبعتلي مهندس يعاين لحد باب البت اصل انا من بنها ..... أعتقد ان قناة السوس اجرائتها اكثر تعقيدا كمان

انا بصراحة مش عارف اذا كانت دي فعلا مميزات ولا كلوا شغال بالنظام دة اصل انا لسة جديد في موضوع النامين دة
قديم 13-05-2010, 07:12 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

شوف يا استاذى قناة السويس بتطلب محضر ان كانت التكلفة اكثر من 10000 جنية

و ممكن تامن فى قناة السويس بدون معاينة عادى لو بعت مبايعة السيارة فاكس او اسكان على النت و لو السيارة مستعملة نبعت معاين لحد عندك

يا استاذى كل دة موجود فى قناة السويس و فى شركات كثيرة يعنى مش ميزة اوووى و نبعتلك الوثيقة لحد باب بيتك مش مشكلة و معاها جواب سداد الوثيقة

اسال على تعويض الحادث و اجراتة احسن لان دة المهم و الى انت هاتستفيد منة لانك هاتاخد فلوس كل الى فات انت هاتدفع يعنى هايتعملك الى انت عاوزة المهم تعويضك ازاى و الخدمة اية

اقولك نستلم سيارتك من اى مكان فى مصر زى ما تحب و نصلحها و نرجهالك للمكان الى انت عاوزة و تشوف و من حقك تعترض على الشغل و لو عاوز تشوف قطع غيار السيارة اصلى ولا لا قبل ما تركب ماشى عاوز تقعد جنب السيارة و هية بتتصلح ماشى كل الى انت عاوزة موجود سرعة ماشى و مش هاتدفع فلوس تصلح و تمشى

دة كلام اتعمل مع ناس هنا فى المنتدى يعنى واقع و الى مالقاش معيا خدمة كويسة يقول

عمرو احمد
01003388954
قديم 16-05-2010, 03:51 AM
viper_x52 viper_x52 غير متواجد حالياً

viper_x52 is on a distinguished road
افتراضي الي جربو مصر للتامين ياريت تساعدوني

انا عملت حادتة بالعربية و هاصلحها في التوكيل ان شاء الله و مؤمن عليها تبع مصر للتامين و العربية هتتكلف حوالي 5000 جنيه ..... عايز اعرف هاسترد فلوسي في خلال اد ايه ؟؟ و عايز اعرف موضوع الاسترداد بيتم بسهوله ولا في مشاكل؟؟ باريت لو حد جرب يقولي

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة