العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 13-08-2011, 01:40 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل محتاجه لوحش ميكانيكا مهيبر زي عربيتي النوبيرا

مش لاقي حاجة بعد الي اتقال انا عن نفسي استفدت جزاكم الله خيرا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-08-2011, 10:55 PM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

علشان أفكر لازم بيانات مدققة
لازم تنضف الايدل
يوجد زرار أسفل دواسة الفرامل , مسئول عن إضاءة نور الفرامل عند استخدام الدواسة
ممكن يكون عامل قفلة كهرباء مع أى حاجة تانية مما يؤدى إلى ارتفاع عداد الحرارة فجائيا
الشكمان لو مخروم .. يؤدى لسخونة المحرك
ممكن يكون جوان وش السلندر ضارب بس مش بالضرورة يعمل طحينة
و لازم تشوف ميكانيكى تانى
و مش هافكر تانى لأن الموضوع مش فوازير رمضان وكذلك توجد بيانات ناقصة ...
و الله الموفق ‘
اولا العربيه مفيهاش تاكيهات ياباشا ضحكت عليا الميكانيكي ثانيا مش مستهله فوازير رمضان انا حوصل للمشكله و شكرا لهتمامك و ديهكل البيانات ناقصه ايه
قديم 13-08-2011, 10:57 PM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

بص علشان متشتغلش نفسك .. حطها على الجهاز وشوف ايه اللى هيطلع .. بس جرب جهاز تانى غير اللى انت حطيتها عليه ده .. وبعدين خليك ورا الكداب لحد باب الدار ..

يعنى لو الجهاز طلع عيب فى احد الحساسات (او اى قطعه) روح هاته استيراد واتفق مع التاجر انك ترجعه لو مطلعش هو السبب ...

اما موضوع السخونة فالاعراض اللى عندك دى ليها كذا سبب .. بس مبدئيا نفس الموضوع اللى عندك ده حصلى قبل كده وبقت تسخن ولما ازود بنزين الحرارة تنزل بسرعة .. وحيرتنى لمده اسبوع وبعدين اكتشفت ان المروحة مش بتشتغل وفى الاخر احتاجت كتاوت بـ 20 جنية ..

فاتاكد ان لما العربية بتسخن المروحة بتكون شغالة (ابقى انزل بص عليها بسرعة) واتاكد انها شغالة فى الاتجاه الصح مش تكون شغالة شفط ...

بس تحذير هام : عالج مشكلة السخونة دى فورا لانها سهل جدا تضرب جوان وش سلندر بوضعها الحالى ده ...
شكرا حسام باشا لردك و زوقك
قديم 14-08-2011, 01:39 AM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crazydeepman مشاهدة المشاركة

اولا العربيه مفيهاش تاكيهات ياباشا ضحكت عليا الميكانيكي ثانيا مش مستهله فوازير رمضان انا حوصل للمشكله و شكرا لهتمامك و ديهكل البيانات ناقصه ايه
معلش يا باشا ...
الميكانيكى بيضحك ليه ؟
أنا مش خبير نوبيرا لكن
المحرك بتاعها ( محرك احتراق داخلى ذو 2 كامة علوية )
يبقى لازم فيها تاكيهات ... أما كونها بتتظبت أو ذاتية الضبط دى حاجة أنا معرفهاش
و الله الموفق ‘
قديم 14-08-2011, 03:47 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

معلش يا باشا ...
الميكانيكى بيضحك ليه ؟
أنا مش خبير نوبيرا لكن
المحرك بتاعها ( محرك احتراق داخلى ذو 2 كامة علوية )
يبقى لازم فيها تاكيهات ... أما كونها بتتظبت أو ذاتية الضبط دى حاجة أنا معرفهاش
و الله الموفق ‘

لا يا باشا .. لما بتكون الكامة علوية بيبقى فيها بلوف للصبابات وبيطلق عليها "كستبانات" .. ودى طبعا تكنولوجيا احدث وبتخلى صوت الموتور هادئ خالص ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ