العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-03-2010, 12:37 AM
mido_1010 mido_1010 غير متواجد حالياً

mido_1010 has a spectacular aura aboutmido_1010 has a spectacular aura about
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

رنجو انت ماشاء الله عليك بتفهم كويس جدا فى العربيات وانا انشاء الله هاستفاد منك كتير
عايو اقولك حاجه انا معرفش طبعا العربيات الى فى نفس الفئة حلوه ولا لا
بس انا لما بقول لااصحابى انى هاشترى ان اشء الله لوجان يقولولى اشترى الكورى احسن عشان قطع الغيار وكمان عشان لما تيجى تبعها متخسرش فيها كتير
ممكن معلش تقولى رايك فى الاكسنت والانوس والفرنا والافيو راى بس مش تفاصيل
اقصد انت بخبرتك ده اعتقد انك ركبت عرية منهم وانا برضه متاكد ان اللوجان احسن منهم بس برضه معلش اريك بالله عليك يا رنجو يهمنى
بس اوعة تكون زهقت منى انا على فكره والله حابب اللوجان جدا وكل يوم بدعى ربنا وبستخيرة انا الحمد لله دائما بستخير قبل ما اشترى اى حاجة
قديم 24-03-2010, 08:37 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

رنجو انت ماشاء الله عليك بتفهم كويس جدا فى العربيات وانا انشاء الله هاستفاد منك كتير
عايو اقولك حاجه انا معرفش طبعا العربيات الى فى نفس الفئة حلوه ولا لا
بس انا لما بقول لااصحابى انى هاشترى ان اشء الله لوجان يقولولى اشترى الكورى احسن عشان قطع الغيار وكمان عشان لما تيجى تبعها متخسرش فيها كتير
ممكن معلش تقولى رايك فى الاكسنت والانوس والفرنا والافيو راى بس مش تفاصيل
اقصد انت بخبرتك ده اعتقد انك ركبت عرية منهم وانا برضه متاكد ان اللوجان احسن منهم بس برضه معلش اريك بالله عليك يا رنجو يهمنى
بس اوعة تكون زهقت منى انا على فكره والله حابب اللوجان جدا وكل يوم بدعى ربنا وبستخيرة انا الحمد لله دائما بستخير قبل ما اشترى اى حاجة
ربنا يخليك يا ميدو وشكرا على مجاملتك الجميلة
بالنسبة لموضوع سعر اعادة البيع فدة لسة ماظهرش بشكل واضح فى اللوجان لانها لسة عربية جديدة لكن متوقع لها سعر اعادة بيع جيد
ودة لانها سعرها اصلا رخيص وبالتالى كدة كدة الخسارة فى اعادة البيع ... خسارة غير فادحة زى مثلا عربية زى الميجان لان الميجان غالية وبالتالى بيظهر فيها ضعف سعر اعادة البيع
واللوجان من العربيات اللى حتكون من اكتر العربيات المنتشرة فى بلدنا وبالتالى حينعكس على قطع غيارها بالاضافة انها بها الكثير من المميزات عن مثيلاتها من نفس الفئة
.....................
حاجة تانية عايز اتكلم فيها وهى احتياجاتك من العربية
يعنى انت لو مخطط انك حتبيع قريب اعتقد انك لو اشتريت فيرنا او لانوس حيكون افضل لان سعر اعادة بيعهم جيد جدا لان قطع غيارهم رخيصة ومنتشرة جدا ودة نتيجة انهم موجودين فى السوق من فترة كبيرة 12 سنة لانوس و 5 او 6 سنين فيرنا
.........................
بالنسبة لسعر قطع غيار اللوجان فهى بالتاكيد اغلى من مثيلاتها ودة بردو لسبب ان العربية لسة جديدة ولسة حتتفرج على قطع غيار اللوجان لما حينزل منها الصينى وعيش بقى فى رخص قطع الغيار مع العلم ان انا مش بشترى هذه النوعية من قطع الغيار مهما كانت رخيصة انا بشترى الاصلى دائما الا فى بعض الاجزاء الخارجية للسيارة
......................... ..
بالنسبة لافضل سيارة فى هذه الفئة فدة بيرجع لاحتياجاتك انت مش حد تانى
يعنى مثلا عايز اقصى عربية فيها تسارع وقوة ماتور يبقى الفرنا مع ميزة رخص قطع الغيار مع بعض العيوب زى ضيق الكنبة وعدم وجود وسائل امان للظروف الطارئة مع عدم وجود فكر من صانع السيارة لثباتها على السرعات العالية
اقصى عربية رخصا لقطع الغيار فهى اللانوس مع صالون جيد مع بعض العيوب مثل انخفاض السيارة عند التحميل
وبعض العيوب الميكانيكية البسيطة واللى بتتغير فى اول عمر السيارة .. وهى اضعفهم قوة ماتور لانه بيخرج 87 حصان لكن ماتور اللانوس ملائم للسيارة فهو ليس عيب
.....................
اخر عربية حتفكر فيها هى الافيو ... مليانة مشاكل ومشاكلها اشهر من النارعلى العلم بالاضافة ان سعر قطع غيارها غالية سيبك منها خالص
........................
بالنسبة للوجان فهى الاكثر عزلا للصوت والاكثر راحة و وسع ومتعة فى القيادة والاكثر رفاهية مع بعض العيوب مثل ارتفاع اسعار قطع الغيار بعض الشيئ ودة نتيجة انها لسة جديدة .. و ارتفاع السيارة من الخلف لتفادى المطبات والطرق الغير ممهدة اثر على التصميم الجمالى الخلفى لها بعض الشيئ ( بتلكك بصراحة )
بالنسبة للاكسنت هى عربية محترمة وبنت ناس لكن فى فرق سعر 10000 جنيه بينها وبين اللوجان عشان كدة مش حنتكلم يامة عنها ومع ذلك فا اللوجان فيها ميزة مش موجودة فى الاكسنت زى الايرباج
........................
وفى النهاية استفسر زى ما انت عايز يا ميدو واحنا اخوات
و مهما كانت العربية اللى حتشتريها انا حباركلك وحفرلك جدا ودة اللى انا عايزه انك تختار العربية المناسبة ليك انت
مش المناسبة لحد تانى لان الاحتياجات من السيارة بتختلف من شخص لاخر
تقبل تحياتى وربنا يوفق وتحت امرك فى اى استفسار
قديم 24-03-2010, 10:10 PM
mido_1010 mido_1010 غير متواجد حالياً

mido_1010 has a spectacular aura aboutmido_1010 has a spectacular aura about

جزاكم الله خيرا على فكرة انا استخرت والحمد لله مستريح للوجان كتييييييييييييييييير
انا الحمد لله حبيت اللوجان كتير ومستريح ليها خالص وانا على فكره ان شاء الله مش مخطط للبيع الا اذا قدر الله ذلك لا بالعكس ان شاء الله انا عجبانى الوجان والله كل مره بروح المعرض بروح اركبها بجد فى فرق كبير بنها وبين الانوس والفرنا
هى عجبانى وان شاء الله انا حاسس انها هاترخص كتير لانها ماشاء الله بتكتر اوى فى مصر
وربنا يسهل انا بجهز عشان اعر ف اجيب من فين بالظبط ادعيلى بالله عليك
على فكره ارتفاع السيارة بالنسبالى مهم جدا وانت اكيد عارف بتتلكك صح ههههه شكرا جدا ليك يا رنجو
ان شاء الله هاجيب العربية من التوكيل بس هما قالولى انها لسه هاتيجى على شهر تقريبا
قديم 25-03-2010, 12:29 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

جزاكم الله خيرا على فكرة انا استخرت والحمد لله مستريح للوجان كتييييييييييييييييير
انا الحمد لله حبيت اللوجان كتير ومستريح ليها خالص وانا على فكره ان شاء الله مش مخطط للبيع الا اذا قدر الله ذلك لا بالعكس ان شاء الله انا عجبانى الوجان والله كل مره بروح المعرض بروح اركبها بجد فى فرق كبير بنها وبين الانوس والفرنا
هى عجبانى وان شاء الله انا حاسس انها هاترخص كتير لانها ماشاء الله بتكتر اوى فى مصر
وربنا يسهل انا بجهز عشان اعر ف اجيب من فين بالظبط ادعيلى بالله عليك
على فكره ارتفاع السيارة بالنسبالى مهم جدا وانت اكيد عارف بتتلكك صح ههههه شكرا جدا ليك يا رنجو
ان شاء الله هاجيب العربية من التوكيل بس هما قالولى انها لسه هاتيجى على شهر تقريبا
ان شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير ... والف مبروك وان شاء الله مش حتندم على اختيارك ابدا لانها فعلا صفقة رابحة بكل المقاييس
ومتنساش تبلغنا بكل جديد وتعمل موضوح محترم زيك كدة علشان تفيد اى حد محتاج معلومات
وانا ما زلت معاك فى اى استفسار
قديم 25-03-2010, 12:36 PM
الصورة الرمزية hussein alhossary
hussein alhossary hussein alhossary غير متواجد حالياً

hussein alhossary is on a distinguished road

تسلم ايدك على المجهود ده وانا على فكره لسه بفكر اشترى عربيه وما كنتش حاطط العربيه دى فى المقارنات بس بعد كلامك لازم اشوفها وادرسها برده وربنا يكرمك

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات