العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 19-12-2011, 10:33 AM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يسقط ىسقط حكم العسكر

من الاخر,,,,,,,,,,,النظام يحاول تكسير الثوره على دماغ اصحابها و يعيد انتاج نفسه ..مره من خلال الداخليه و التانيه من خلال الجيش ....الناس دى مش مقتنعه ان فى ثوره ..وطنطاوى الوجه الاخر للمخلوع ....لابديل !! الثــــــوره مســـــــــــــــتمره

قديم 19-12-2011, 12:08 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز lost2008

تأكد أن لغتك في الحوار تدل علي أخلاقك .... واذا كانت اخلاقك مثل لغتك فاعذرني فانا لا استطيع الرد عليك

حتي لا اتجاوز في حقي وحقك

والي الادارة الموقره لقد تم ايقافي مرتين في اسبوع بسبب تعليقاتي التي فهمت خطأ وتم معاقبتي علي مجرد النية في الكلام

وهذا العضو المحترم تجاوز كل الخطوط في حديثة عن مؤسسة وطنيه وحتي في حديثة مع باقي الاعضاء والي الان لم تحرك الادارة ساكناً فهل اصبحت الادارة راضية عن مثل هذا الاسلوب في الحوار ...

والي الاعضاء المحترمين تاكدوا تمام التأكد انه لو كانت حالة السحل وتعرية الفتيات صحيحه مهما كانت المبررات فنحن لا نرضاها حتي ولو كانت البنت كافرة أو يهوديه فهذا مايامرنا به ديننا ...

وتاكدوا انه لا لن يمر هذا المشهد مرور الكرام بل سيوقع بأصحابة أشد العقاب مهما كانت مبرراتهم وان كنت اعذرهم فقد مررت بهذه المواقف من قبل

انا كنت علي وشك ان يتم تقديمي للمحاكمة العسكرية بسبب اني قد رددت السباب والشتائم علي احدي المتظاهرات الفاضلات التي سبتني بأمي "تخيل أن تُسب بأمك او أبوك وهم لادخل لهم بشئ " وانت في غمرة الاحداث وتري اخيك وابن بلدك يشتمك أو يلقي عليك بالحجاره أو المولوتوف أو يستفزك

وان كان لاخواني هناك بعض العذر ولكنه لا يعفيهم من المسئولية

والله العظيم انا بحبك يا اخي وبحترمك مع اني عمري ما شفتك ولا اتكلمنا مع اننا اشتركنا في مواضيع كتير وانا متاكد ان الغالبية من ظباط الجيش وافراده بنفس الاخلاق والفكر بتاعك

انا من وجهة نظري الجيش للاسف تورط في الاحداث دي كلها وغصب عنة عشان البلد ماتروحش

لكن مش شايف معايا ان لو حتي واحد شتم في اي فرد من افراد الجيش او الشرطة او حتي تطاول باي فعل ان الناس دي معزورة لاسباب عديدة منها انهم شافوا اللي عمر ماحد يستحمله من قتل وضرب واهانة - الناس دي مريضة - مريضة بمرض الانتقام لكرامتها وشايفين ان اي سلطة هي الحائل ما بينها وما بين اخذ حقها ومن واجب العقلاء المتمثلين في الجيش والشرطة مداواة جراح هؤلاء بس العجيب ان احنا بنلاقي العكس للاسف كل يوم السلطة بتذداد عنفا وشراسة - ممكن يكون السبب الاصراف في حب البلد وانهم مش عايزنها تخرب اكتر من كده بس ماننساش برضة ان من وجهة النظر الاخري ان المتظاهرين والمنتمين لاي فصيل سياسي شايفين برضة انهم بيحبوا البلد وان اللي بيعملوه دا في مصلحتها

يعني الاختلاف كله في وجهات النظر بس الهدف واحد ليه بقي المقابلة بالعنف دا من الطرفين لية بتدوا الفرصة للي عايز يخربها فعلا يدخل يلعب بيكوا انتم الاتنين

بس امانة عليك يا اخي عندي سؤالين

1- ليه حاسس ان فيه حد دايما عايزها والعة وماتهداش - بدليل دايما في حد عايز يفضي التحرير مع انة فاضي ويروح يلاقي 30 40 100 واحد قاعدين يبقي عايز يمشيهم مع انهم مش عاملين مشكله ومحدش حاسس بيهم؟؟

2- ليه الجيش راح يفض الناس في التحرير بالطريقة العنيفة دي وساب المجمع العلمي يولع مع ان الناس اللي كانت في التحرير مكانتش بتولع في حاجة مش كان اولي يمسك العربجية الجهلا اللي بيولعوا في تراث مصر واكيد كانوا فاهمين انهم بيلعوا قسم شرطة من الجهل بعيد عنكوا؟؟

جايز انا اكون فاهم غلط في مفرمة الاحداث اللي احنا عايشين فيها وماتزعلش لما تلاقي الاسائه من حد لان الاكيد انه ما بسيئش ليك شخصيا لانة ببساطة ما يعرفكش انما يقصد بيها الاسائ لما تمثلة من سلطة تمنعة من تحقيقي مبتغاه وايضا يسيئ لما يمثلة هو شخصيا قبل كل شئ - دا اذا كان منتمي اصلا لاي حاجة

ربنا يحمي كل من يحب هذه البلد ويحبلها الخير

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 19-12-2011, 02:53 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silverlite مشاهدة المشاركة

من الاخر,,,,,,,,,,,النظام يحاول تكسير الثوره على دماغ اصحابها و يعيد انتاج نفسه ..مره من خلال الداخليه و التانيه من خلال الجيش ....الناس دى مش مقتنعه ان فى ثوره ..وطنطاوى الوجه الاخر للمخلوع ....لابديل !! الثــــــوره مســـــــــــــــتمره
: 018A1D~146:

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-12-2011, 05:34 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

والله العظيم انا بحبك يا اخي وبحترمك مع اني عمري ما شفتك ولا اتكلمنا مع اننا اشتركنا في مواضيع كتير وانا متاكد ان الغالبية من ظباط الجيش وافراده بنفس الاخلاق والفكر بتاعك

انا من وجهة نظري الجيش للاسف تورط في الاحداث دي كلها وغصب عنة عشان البلد ماتروحش

لكن مش شايف معايا ان لو حتي واحد شتم في اي فرد من افراد الجيش او الشرطة او حتي تطاول باي فعل ان الناس دي معزورة لاسباب عديدة منها انهم شافوا اللي عمر ماحد يستحمله من قتل وضرب واهانة - الناس دي مريضة - مريضة بمرض الانتقام لكرامتها وشايفين ان اي سلطة هي الحائل ما بينها وما بين اخذ حقها ومن واجب العقلاء المتمثلين في الجيش والشرطة مداواة جراح هؤلاء بس العجيب ان احنا بنلاقي العكس للاسف كل يوم السلطة بتذداد عنفا وشراسة - ممكن يكون السبب الاصراف في حب البلد وانهم مش عايزنها تخرب اكتر من كده بس ماننساش برضة ان من وجهة النظر الاخري ان المتظاهرين والمنتمين لاي فصيل سياسي شايفين برضة انهم بيحبوا البلد وان اللي بيعملوه دا في مصلحتها

يعني الاختلاف كله في وجهات النظر بس الهدف واحد ليه بقي المقابلة بالعنف دا من الطرفين لية بتدوا الفرصة للي عايز يخربها فعلا يدخل يلعب بيكوا انتم الاتنين

بس امانة عليك يا اخي عندي سؤالين

1- ليه حاسس ان فيه حد دايما عايزها والعة وماتهداش - بدليل دايما في حد عايز يفضي التحرير مع انة فاضي ويروح يلاقي 30 40 100 واحد قاعدين يبقي عايز يمشيهم مع انهم مش عاملين مشكله ومحدش حاسس بيهم؟؟

2- ليه الجيش راح يفض الناس في التحرير بالطريقة العنيفة دي وساب المجمع العلمي يولع مع ان الناس اللي كانت في التحرير مكانتش بتولع في حاجة مش كان اولي يمسك العربجية الجهلا اللي بيولعوا في تراث مصر واكيد كانوا فاهمين انهم بيلعوا قسم شرطة من الجهل بعيد عنكوا؟؟

جايز انا اكون فاهم غلط في مفرمة الاحداث اللي احنا عايشين فيها وماتزعلش لما تلاقي الاسائه من حد لان الاكيد انه ما بسيئش ليك شخصيا لانة ببساطة ما يعرفكش انما يقصد بيها الاسائ لما تمثلة من سلطة تمنعة من تحقيقي مبتغاه وايضا يسيئ لما يمثلة هو شخصيا قبل كل شئ - دا اذا كان منتمي اصلا لاي حاجة

ربنا يحمي كل من يحب هذه البلد ويحبلها الخير

الاول يااخي الكريم لازم نتفق علي حاجه ولو فهمناها كويس هنرتاح ونريح بالنا من السؤال اللي بيقول "ليه الجيش دايما بيتعامل بعنف في اي موقف من المواقف؟

اولا ضابط الجيش يختلف تمام الاختلاف عن ضابط الشرطه من حيث نوعية التدريب والعقيدة القتالية
ضابط الجيش كل تدريباته ودراسته علي كيفية التعامل مع "عدو" لله والوطن فالبتالي هيكون تدريبه عنيف ورد فعله ايضا عنيف ...

ضابط الجيش اتربي علي كده يتعامل مع مدفع رشاش دبابه مدفع او هاون الخ....

فلما ييجي يتعامل مع مخرب مدني فمش هيعرف يتعامل معاه الا بالطريقه اللي اتعود عليها يعني مش هروح اتحايل عليه واقوله "والنبي ماتخربش او والنبي ماتحدفنيش بالطوب" لا لازم الرد يكون اعنف مره واتنين وتلاته لان ده جزء من العقيده القتاليه

معظم الناس مش فاهمه كده ....

حتي لما كنا بنطلع ماموريات قتاليه مشتركه مع الشرطه كانوا ضباط الشرطه بيتعجبوا من القوة اللي بنتعامل بيها مع الخارجين عن القانون سواء أثناء ضرب النار أو الاشتباك العادي ... وفي نفس الوقت احنا شايفين ان ده شئ عادي لاننا اتدربنا علي كده ...

تاني حاجه لما تدري عسكري جيش عصاية ودرع وخوذه وتقول ليه اتعامل بيهم مع المتظاهرين مش هيعرف يتعامل بالراحه لانه اتعود انه مايتعاملش مع مدنيين او لا يشتبك مع مدنيين هو اتعود انه يطّحن اللي قدامه فعلشان كده بيتعامل بمنتها العنف والقسوة

ارجو اني اكون قدرت اوصل وجهه نظري "
قديم 19-12-2011, 06:06 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

متابع الراي والراي الاخر وان كانت هناك عصبيه وتقاذف ...
حركه 6 ابريل وان كانت المتهمه فامها نشات تحت اعين ورقابه النظام السابق؟؟
ثقتنا في الجيش كبيره....
ايه الحل دلوقتي بعد ما حدث في رايكم؟؟؟

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*