العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 14-08-2010, 01:14 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

انت كده كده رايح
وبعدين انت نسيت والا ايه
انت مش ممضيني انا واحمد ممدوح شاهد قبل كده على ورقة عرفي
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه

قلتلك هتدفع كام وانا اسكت
هههههههههههه
ولا مليم ما بنخفش هى عارفة ان انا حتجوز

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 14-08-2010, 01:14 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ونكمل
وف يوم رايح بلد اسمها حوش عيسى مع واحد صديقى ولولا جدو بتاع الكورة محدش كان عرف هيا فين
و........................ .......................
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههه
بس احلي حاجه ان جدو اتسبب في ان البلد ديه تتسفلت وتبقي كدا يا ريت حد يطلع من عندنا من عين شمس يلعلع كدا في الامم الافريقية يمكن يسفلتوا عين شمس كلها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

اهو سابنى ليك انت اللى طلعت فى قرعتى
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههه

انا مقدرش اسيبك ابدا ده انتا افيونتي يا عم احمد

ونكمل
وحسنية دى كانت ست متجوزة معرفش جوزها ......................... ................
اكيد افتكرت انك بتطاردها عامله زي واحده في ميدان حلمية الزيتون بتفضل تعيط من الساعه 7 الصبح لحد الساعه 3 العصر وهي بتشحت مش عارف بتجيب الدموع ديه كلها منين اكيد واخدة واصله من كوبانية الميه اللي جنبها

مستمرييييييين
عمك صلاح راجل طيب ماسك كشك الاستعلامات والبارك بتاع المحطة فى طنطا
و........................ ..................
اكيد صرفوله مكافاة نهاية الخدمة شرايط برشام منوم علشان يتخمد وميصحاش تاني لحد يوم الدين ههههههههههههههههههههههههه هههههه

امرى لله هكمل رغم غياب الواد احمد كروزير يظهر مخطوف والا ايه
والحاج دسوقى من الناس المحترمة اللى على دين و........................ ........
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههه
واحد صحبي بردك بس من اصول تركيه حلف عليا لازم اتغدي عنده ومن هنا لهنا قولتله خلاص جي لاقيته عاملي حاجه اسمها تورتة شم النسيم كلتها من هنا وحسيت ان حرب اسرائيل وايران القادمة اشتغلت في بطني من هنا مبقتش فاهم انا بكل ايه وشوية احس اني باكل حادق وشوية حلو وحسيت ساعتها اني وقعت في شلة اجانب وانا مبعرفش اتكلم غير مصري

ومكملين رغم صيام المشجعين مع زيادة نسبة القراء
وفى بنها
حبيبى الاستاذ حاتم تاجر عطور ومليان جدا يفصل 10 ......................... ........
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه
طيب جربت الكفتة بتاعت مجدي الوسخ اللي في عين شمس لما تجيلي هدلعك من عنده

what

ولازلنا فى بنها
والاستاذ وحيد (ده اسم حركى ) صاحب محل كبير..................... ............
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههه
ايو يا عم ما تخليه يدعي دعوتين كدا لاخوه احمد بدر ان ربنا يهديه لحسن شكله ناوي علي واحدة يونانية

ومازلنا فى بنها
والشاب أيمن ......................... .....................
ههههههههههههههههههههههههه هههههههه
ده غاوي مشاكل اكيد

والنهاردة يوم بنها
الكابتن فكرى (اسم حركى برضه).................... .........
اعوذ بالله انا مش عارف الناس ديه جنسها ايه يعني هو الكحكه في ايد الياتيم عجبه والله حرام واحسن حاجه عملتها انك قطعت صلتك بيه وربنا يسترها عليك يا ابو عمو

ايه ده
ايه ده
ايه ده
يا هلا يا هلا يا هلا
نورك غطى ع الكهرباء
فينك يا احمد باشا من زمان
ايه الصيام مأثر عليك والا ايه
ههههههههههههههههههههههههه هههه
يا سكر انا اساسا مش بشوف شكل الاكل من المشاكل اللي كنت فيها بقالي يومين ولسه فايق منها النهارده بنسبة 50% لاني كنت غرقان في السباكه

انت بتودينى فى داهية اكتر ما انا رايح انا مابتجوزش عرفى يا رسمى يابلاش
اهم حاجه انك عارف انك رايح في داهيه ديه اهم حاجه في الموضوع كله خلي بالك يا زعيم

انت كده كده رايح
وبعدين انت نسيت والا ايه
انت مش ممضيني انا واحمد ممدوح شاهد قبل كده على ورقة عرفي
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه

قلتلك هتدفع كام وانا اسكت
هههههههههههه

الله عليك ياك يا كبير هو ده الشغل الصح اللي علي ميه بيضا

هو المعهد ده فين
عاوز اروح انا واحمد بدر
هههههههه

تعالي يا عم ده انتا هتطلع بسبوبة حلوه بس خليك بعد رمضان بدل ما يضيع صيامك

يا باشا باعتبار ان ايدي في كل حاجة فالموضوع ده عادي جدا بالنسبالي
اي مساعدة لو تحب

متخفش هحتاجك قريب في اكتوبر الشقة التانية السباكة هناك نفس الموال بس ده من الشقة اللي فوقيا حسبي الله ونعم الوكيل

ولا مليم ما بنخفش هى عارفة ان انا حتجوز

يا راجل عيب عليك دا انتا صايم بلاش نخع بدل ما نبعت لاهلها في المحله يجوا يروقوك

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 03-11-2010 الساعة 06:20 PM
قديم 14-08-2010, 01:19 PM

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

ربنا يخليك يابو حميد ياحبيبى

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 14-08-2010, 05:12 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

ونكمل
واليوم يوم الأذاعة
فى محطة مصر(القاهرة)
وفى محطة القاهرة مذيع لذيذ ظريف اعتقد اسمه عم محمود
وعم محمود راجل صوته فعلا ينفع مذيع اجدع من جلال معوض اللى كان بيذيع حفلات اضواء المدينة لأم كلثوم زماااااان
وكان يعلن عن دخول وخروج القطارات بلحن مميز تحس انه مطرب بجد
ويعيد الاعلان مرة و2 علشان الناس كلها تعرف القطار بتاعها واقف فين او جاى فين واحيانا يزود شوية ولما تروح تسأله عن قطار معين يقابلك بابتسامة ظريفة ويقول لك مجاليش خبر من البرج (برج الأشارات اللى قلنا عليه قبل كده ان المسئول عنه مايسترو ) القطار ده هييجى فين
لكن كنت دايما الاحظ ان فى قطار معين كان دايما يعلن عنه كأنه يزف بشرى للجماهير وانا هكتب الكلام زى مكان بيقوله واكتبه بعد كده بطريقة صح
وكان يقول

ايييكـسـبرييييـــس محافظاااات اسكندريااااااااااا قطااااااااااار 157 الوارد يصل ل (2 لام) رصيف ف (2 فاء) عشرااا
والترجمة
اكسبريس محافظات اسكندريه قطار157 الوارد يصل رصيف 10
ويكررها فى القطار ده بالذات اكتر من 7 او 8 مرات
والحقيقة هذا القطار كان من القطار المحبوبة لدى الناس فعلا سريع جدا بيقوم من القاهرة 7:15 بالليل ويصل سيدى جابر 9:45 وتذكرته ب10 جنيه حتى الآن الى اسكندرية وبيوسعو له السكك يعنى القطار اللى قبله قطار الساعة7 مباشر اسكندرية مبيقفش
وهو عنده حق لان فعلا اثناء الاعلان عن القطار لو نظرت الى صحن (بهو /صالة) محطة مصر ستجد ناس كتييير جدا داخلة تجرى على رصيف 10 وتجد العساكر والمباحث بيوسعولهم لانهم عارفين اشكال ومناظر اللى بيسافرو كل يوم
وفى يوم سألته انت بتدلع القطار ده فى الأعلان عنه فضحك فقال اصل ده السريع بتاع الغلابة يابيه ومفيش سريع بعده
طبعا فى عهد منصور هذا القطار كان يصل متأخرا جدا وكان معاده 7:15 مساءا وكنت اخرج من بيتنا 8 بالليل واوصل المحطة8ونص والاقيه لسه جاى وطبعا جاى من الاقصر فلازم الجرار يستريح شوية وكان بيقو م 9 بالليل
الشىء الجميل ان هذا الرجل كان يقوم بعمله بهمة ونشاط رغم كثرة القطارات الداخلة والخارجة
ولكن كـكـل شىء جميل فى بلدنا لايستمر
واختفى عمك محمود
وسمعت صوت نسائى غليظ يعلن عن القطار مرة واحدة او 2 بالكتير بطريقة غير مفهومة وفهمت فهمت مفهمتش ان شا الله عنك م فهمت
وللحقيقة اخترعت سؤال للدخول للمكتب والاطمئنان على عم محمود ووجدت هذه السيدة قابلتنى بوجه عبوس(مكشرة ف وشى)
نعم
قطار كذا على رصيف كام
هتسمع دلوقت
مهو صوت المكروفون مش واضح (مرضيتش اقول ان هيا اللى بتذيع بطريقة مش كويسة )
ابقى اسأل فى كشك الاستعلامات بره وخلص بقى علشان متعطلنيش ولم اجد فرصة للسؤال عن عم محمود
والحقيقة ان مفروض ينقو الناس اللى مسئولة عن الاذاعة فى السكة الحديد زى التلفزيون والمطارات وغيره
من حيث الصوت والالقاء ومعاملة الناس
لكن تقول ايه لنا الله من قبل ومن بعد
قديم 14-08-2010, 05:21 PM

ونكمل
واليوم يوم الأذاعة
فى محطة مصر(القاهرة)
وفى محطة القاهرة مذيع لذيذ ظريف اعتقد اسمه عم محمود
وعم محمود راجل صوته فعلا ينفع مذيع اجدع من جلال معوض اللى كان بيذيع حفلات اضواء المدينة لأم كلثوم زماااااان
وكان يعلن عن دخول وخروج القطارات بلحن مميز تحس انه مطرب بجد
ويعيد الاعلان مرة و2 علشان الناس كلها تعرف القطار بتاعها واقف فين او جاى فين واحيانا يزود شوية ولما تروح تسأله عن قطار معين يقابلك بابتسامة ظريفة ويقول لك مجاليش خبر من البرج (برج الأشارات اللى قلنا عليه قبل كده ان المسئول عنه مايسترو ) القطار ده هييجى فين
لكن كنت دايما الاحظ ان فى قطار معين كان دايما يعلن عنه كأنه يزف بشرى للجماهير وانا هكتب الكلام زى مكان بيقوله واكتبه بعد كده بطريقة صح
وكان يقول

ايييكـسـبرييييـــس محافظاااات اسكندريااااااااااا قطااااااااااار 157 الوارد يصل ل (2 لام) رصيف ف (2 فاء) عشرااا
والترجمة
اكسبريس محافظات اسكندريه قطار157 الوارد يصل رصيف 10
ويكررها فى القطار ده بالذات اكتر من 7 او 8 مرات
والحقيقة هذا القطار كان من القطار المحبوبة لدى الناس فعلا سريع جدا بيقوم من القاهرة 7:15 بالليل ويصل سيدى جابر 9:45 وتذكرته ب10 جنيه حتى الآن الى اسكندرية وبيوسعو له السكك يعنى القطار اللى قبله قطار الساعة7 مباشر اسكندرية مبيقفش
وهو عنده حق لان فعلا اثناء الاعلان عن القطار لو نظرت الى صحن (بهو /صالة) محطة مصر ستجد ناس كتييير جدا داخلة تجرى على رصيف 10 وتجد العساكر والمباحث بيوسعولهم لانهم عارفين اشكال ومناظر اللى بيسافرو كل يوم
وفى يوم سألته انت بتدلع القطار ده فى الأعلان عنه فضحك فقال اصل ده السريع بتاع الغلابة يابيه ومفيش سريع بعده
طبعا فى عهد منصور هذا القطار كان يصل متأخرا جدا وكان معاده 7:15 مساءا وكنت اخرج من بيتنا 8 بالليل واوصل المحطة8ونص والاقيه لسه جاى وطبعا جاى من الاقصر فلازم الجرار يستريح شوية وكان بيقو م 9 بالليل
الشىء الجميل ان هذا الرجل كان يقوم بعمله بهمة ونشاط رغم كثرة القطارات الداخلة والخارجة
ولكن كـكـل شىء جميل فى بلدنا لايستمر
واختفى عمك محمود
وسمعت صوت نسائى غليظ يعلن عن القطار مرة واحدة او 2 بالكتير بطريقة غير مفهومة وفهمت فهمت مفهمتش ان شا الله عنك م فهمت
وللحقيقة اخترعت سؤال للدخول للمكتب والاطمئنان على عم محمود ووجدت هذه السيدة قابلتنى بوجه عبوس(مكشرة ف وشى)
نعم
قطار كذا على رصيف كام
هتسمع دلوقت
مهو صوت المكروفون مش واضح (مرضيتش اقول ان هيا اللى بتذيع بطريقة مش كويسة )
ابقى اسأل فى كشك الاستعلامات بره وخلص بقى علشان متعطلنيش ولم اجد فرصة للسؤال عن عم محمود
والحقيقة ان مفروض ينقو الناس اللى مسئولة عن الاذاعة فى السكة الحديد زى التلفزيون والمطارات وغيره
من حيث الصوت والالقاء ومعاملة الناس
لكن تقول ايه لنا الله من قبل ومن بعد
انت ماسيبتش حد فى المحطة الا لما اتعرفت علية