العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 15-04-2012, 03:12 AM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية تنتخب الشيخ حازم صلاح ... الجليل

الشروق

قررت اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية برئاسة المستشار فاروق سلطان، في تمام الساعة الثامنة من مساء اليوم السبت، استبعاد 10 أسماء من قائمة المرشحين لرئاسة الجمهورية، لتتقلص قائمة المرشحين إلى 13 اسماً فقط، وتولت الأمانة العامة برئاسة المستشار حاتم بجاتو إبلاغ المرشحين العشرة بقرار استبعادهم ليتمكنوا من التظلم خلال 48 ساعة من موعد الإخطار.

والاسم الأول على قائمة المستبعدين هو حازم أبو إسماعيل الذي ثبت للجنة من المستندات المرسلة لها من الخارجية الأمريكية حصول والدته نوال نور على الجنسية الأمريكية منذ 25 أكتوبر 2006 وحتى وفاتها في 15 يناير 2010، مما ينتفي معه شرط أصيل من الشروط الواجب توافرها في رئيس الجمهورية بنص المادة 26 من الإعلان الدستوري.

سؤال للاخت الكريمه و لكل اولاد ابو اسماعيل..والده مرشحكم امريكيه !!؟ ومع هذا انتم غاضبون ! ..كلام اللجنه صح ام خطأ !!!

قديم 15-04-2012, 03:21 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

تاااااااااااااااااااااااا ااااني ؟
بكرة هتعرف

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 15-04-2012, 03:35 AM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute

العليا للرئاسة تطالب النيابة بالتحقيق مع أبو إسماعيل بتهمة التضليل والتزوير

مصراوى

قامت اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية بإبلاغ النيابة العامة، بوقائع المخالفات التي ارتكبها المرشحين الذين تم استبعادهم ومؤيديهم، التي تم الكشف عنها من خلال فحص الأوراق، لاتخاذ الإجراءات القانونية ضدهم، وعلى رأسهم الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، بتهمة التضليل والتزوير وتقديم بيانات غير صحيحة للجنة عن جنسية والدته.

وكانت الجنة الانتخابات الرئاسية قد استبعدت 10 أسماء من أصل 23 مرشحا وأشارت المصادر إلى إن المستبعدين بينهم عمر سليمان وحازم صلاح أبو إسماعيل وأيمن نور وخيرت الشاطر ومرتضى منصور.

قديم 15-04-2012, 07:55 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

لو انت اخي في الله فعلا
كنت تعرف ان حتي لو معترض معاية في فكري
ان النصيحة في الملا فضيحة
عمري كلمت حضرتك باسلوب مش كويس
ولا سفهت افكارك
ولا اتكلمت عن نوعك انك رجل او امراه
كلام وتلميحات ملهاش لازمة نهائي
واستمرارك في الغلط غير مفهوم دوافعه
حتي لما المهندسة سلوي الله يمسيها بالخير
بعتتلي عن موضوعك لاني مكنتش قريته وشاركت فيه سبحان الله عمري ما اعتديت علي شخصك رغم علمي بعدم توافقك معي في الراي
هو ليه حلال ليك وحرام علية
ليه حلال ان حضرتك تغلط في شخصي
ويا ريت عشان اية
عشان انا مقتنعة بحازم
يبقي دة يديلك الحق انك تغلط كل الغلط دة
وانا مفروض اسكت
بس انا مش هرد علي حضرتك
عارف لية
ديننا بيقول كدة
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
ليس الشديد بالصرعة وإنما الشديد الذي يملك نفسه عند الغضب
الاخ المسلم الكبير ميهينش ولا يقبح اخته قبل اخوه
تحياتي
أسأل الله ......والذى لايسأل سواه

والذى إذا ......عبد صادق دعاه

لايرد دعوته ........فى علياه

أن يجنبكى شياطين الإنس والجن

وأن يهدى قلبك ويخلصكى

من زوى الفكر الضال

اللذين لايدركون قيمة مايقولون

--------------------

اللهم آمين

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 15-04-2012, 08:26 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

لا حول ولا قوة الا بالله
للدرجة دي قلب الحقائق
للدرجة دي التغييب
سبحان الله فعلا
في الاخر السلفيين هم اللي عايزين الفرقة وسفك الدماء
هم لما الناس نزلت الثورة نزلت لية
سيبك من خلع المخلوع
انا بتكلم عن اول ما نزلو
كان ايمان بفكرة معينة ولازم يوصلوها للناس
هي دي الحقيقة
في ناس كانت معترضة
طبعا
ويمكن نكون انا وانت اول المعترضين
ولا هو حلال للناس و .....

الكلام اللي جاي دة منقول

ما هو ولاد ابو اسماعيل اللي ببعملوه دة ارهاب
لية يا بني دة محترمين ومعملوش حاجه
لا ولو برضة مش لازم يقفو
ايام محمد محمود لو فاكرها ، كان النزول امام وزارة الداخلية و التظاهر عندها هو عين العقل و اللي يعارض يبقي الخاين العمل اللي باع دم الشهيد
ايام احداث مجلس الوزراء لو فاكرها ، كان الاعتصام عند مجلس الوزراء و منع الجنزوري انه يدخل مبني الحكومة و التظاهر هناك هو عين العقل و اللي يعارضك فيه يبقي الخاين العمل اللي باع دم الشهيد
لما مجلس الشعب ابتدي يعمل قوانين تنظم التظاهر و تحدد اماكنه اعتبرت ده قمع و رجوع لفترة ما قبل الثورة و ان الاخوان ماهم الا فرع معاملات اسلامية للحزب الوطني مش اكثر

مش المؤسسات دي فاسدة ؟؟

ولا هو لما جه حازم بقينا وحشين انتو عايزين حازم لية يا جماعة
ولا مش عايز تنفي رأيك القديم الثابت اللي مش عاوز تغيره عن التيار الاسلامي انه تيار متآمر بيتاجر بالدين عشان مصالحه و كل هدفه السلطة باستعمال اسم الله ، وزعلت لما لقيت المشايخ الي طول عمرهم ساكتين عشان القهر والظلم بقوا واقفين ووراهم شبابهم و بقي ابو اسماعيل عامل انقلاب

اقسم لك بالله العظيم يا اخي الثائر ان مشكلتك الحقيقية ماهي مشكلة عسكر و لا اخوان و عيش حرية عدالة اجتماعية و لا اي هجص من ده ، انت مشكلتك الاساسية مشكلة دين

دين انت رافض و كاره و معارض لاي تطبيق حقيقي كامل فوري ليه علي ارض الواقع

دين انت عاوز كل الرجوع ليه يبقي في المواعظ و الروحانيات لا غير ذلك

دين يسهل ليك تستمر في منهجك و فكرك ده و يحجر علي اي فكر او منهج مخالف ليه

و يمكن ده السبب اللي خلاك وقعت في اشد حالة تناقض في حياتك و ايدت للرئاسة شخص اصلاحي التوجه من الطراز الاول ، لا فيه من الروح الثورية او الحماس اللي عندك شئ ، غير ان رؤيته للاسلام ذات طابع جميل بالنسبة لك فعشان كده انت تمسكت بيه مع كونه مخالف تماما لمنهجك في التغيير

شكرا علي شخصنة المواضيع
لى تعليق على هذا الكلام فيما بعد

إن أراد الله لى ذلك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير