العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 28-06-2011, 03:12 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اتعقدت وانتم السبب

حتختاري اكسنت ار بي؟
اعتقد الاوتو فيها بيبدأ اعلى من 100 الف دا غير ان مفيهاش فرامل مانعة للانغلاق او غيره
عموما عربية جديدة و حلوة
ربنا يوفقك
قديم 28-06-2011, 11:43 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

النيسان صنى لا احد يشتكى منها وهى يابانى... ووسعة، رغم أن شكلها كتير بيعتبروه عادى بدون أى لمسات جمال....
قديم 28-06-2011, 12:39 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

حتختاري اكسنت ار بي؟
اعتقد الاوتو فيها بيبدأ اعلى من 100 الف دا غير ان مفيهاش فرامل مانعة للانغلاق او غيره
عموما عربية جديدة و حلوة
ربنا يوفقك
عاجبنى رايك من اول مشاركه لك فى هذه الموضوع
لكن واضح ان الليدى ديانا غيرت رايها وبتفكر فى هيونداى / غبور بالرغم من كل الكلام واضح فعلا انها حيرانه ومتردده

ربنا يوفقك ياديانا ويلهمك القرار السليم .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 29-06-2011, 01:22 AM
al-saadany al-saadany غير متواجد حالياً

al-saadany is on a distinguished road

الحقيقه موضوع العربيات دا بيبقى محير جدا جدا بس نصيحه متشتريش عربيه الا بعد لف ودوران لمده لا تقل عن شهر
لان انت بتشترى عربيه ودفعه فلوس اد كدا والله اعلم الناس بتتعب اد ايه على ما بتجيب الفلوس دى
فعشان تبقى حطيتى فلوسك فى حاجه محترمه ومريحاكى لازم تتانى جدا جدا جدا

بالنسبه بأه لحكايه العربيه الى تناسبك الحقيقه كل العربيات الى تتخيليها فى عيوب ومميزات والى بيفرق واحد عن التانى على حسب هو ايه الى محتاجه فى العربيه
بدليل ان الشارع مليان كل انواع العربيات , انا شخصيا فى عربيات بعتبرها عربيات زباله جدا وبلاقى ناس كتير جايباها اكيد لان اصحابها لقو فيها الحاجه الى مريحاهم لكن انا مثلا مش لاقى فيها المميزات الى بحبها وهكذا
يعنى الامر فى الاول والاخر راجع ليكى
انا شخصيا اكتر حاجه بتهمنى فى العربيه انها تكون صناعه محترمه وموتو محترم ومبهتمش بالاوبشنز او الشكل الخارجى
فى ناس تانيه بتحب الاوبشنز وحاجات الرفاهيه اكتر من جودة العربيه بدليل الاسبرانزا الى منتشره انا شخصيا بحتقرها لكن فى ناس كتير بتحبها عشان الرفاهيه والحاجات دى وكل واحد من حقه يجيب الى بيريحه

فانت الى عليكى تعمليه انك تسمعى كل الاراء وفى الاخر تكونى رايك الشخصى

بالنسبه لرأيى بأه
الحمد لله لسه انا واسرتى شاريين عربيتين الحمد لله
الاولى بعد لف ودوران كتييييييييير جدا وكنت اهم حاجه مركز عليها ان العربيه متبقاش كورى او صينى كنت عاوز اجيب عربيه العمر الى تفضل معايا واكون مبسوط وانا راكبها لانى الحقيقه بتمزج من الماركات المحترمه حتى لو شكلها وحش وفى حدود الفلوس الى كانت معايا كانو حوالى 125
استقريت على لانسر بوما 2010 1600 cc على الرغم انها منتشره جدا وشكلها قديم وبتنزل من 2003 وماليه الشارع المصرى (دا عشان هى عربيه ممتازه) لذلك يتعدو على الصوابع الى اشترو الموديل دا الى فيه الفتيس الجديد لان فى ناس زهقو منها الا انى حبيتها جدا ومقتنع بيها جدا خصوصا ان كل مسمار فيها يابانى وحققت لى الى انا عاوزه انا تنازلت عن الشكل الجديد ورضيت بانها منتشره يعنى مش هبقى مميز ,لكن كسبت الى انا محتاجه فيها المتانه والموتور وماركه نضيفه جدا
بما انك معاكى حوالى 100 يبقى ممكن تشوفى المانوال منها 1300 cc كل الناس الحقيقه بتشكر فيها وبيقولى ان الماتور معقول جدا ومش صغير دى تقريبا هتبقى فى حدود حاجه وتسعين
وبردو فكرت قبلها فى النيسان بس الحقيقه شكلها مشدنيش عجوزه الى حد ما وبقت بتتقفل فى مصر بس هى يابانى ممكن تقفيلها ميبقاش عيب لكن انا الحقيقه مستريحتش لحكايه التقفيل المصرى
لكن ناس كتير جدا بردو قالو عليها عربيه محترمه ودى بردو هتبقى فى التسعينات وممكن تبقى اوتوماتيك كمان

تانى عربيه كانت فى حدود 80 الف وبعد لف ودورااااان كتيييييييير جدا وكنت مصر انى بردو ابعد عن الكورى الا انى اكتشفت ان بالسعر دا لازم اجيب عربيه كورى ومفيش غير الكورى بالسعر دا الا فيات بونتو -ايطالى- بس عيبها انها هاتش باك وانا كنت عاوز عربيه اكبر
المهم بعد حيره بين الافيو واللوجان والاكسنت واللانوس
استقريت على الاكسنت الحمد لله وتقريبا اخدنا اخر عربيه اكسنت فى مصر كلها :D
عشان دى تقريبا العربيه الوحيده السيدان الى بالسعر دا تقفيل كورى لكن الباقيين كلهم تقريبا تقفيل مصرى
المهم ان الاكسنت الصراحه كانت احسن عربيه بالنسبالى بالسعر دا لكن تقريبا انا اخدت اخر عربيه
لكن غير كدا الحقيقه معتقدش ان الباقيين دول كفائه لان الصراحه انا كنت خايف وانا بجيب عربيه بالسعر دا لان معظم العربيات الى بالسعر دا بتقلب شخشيخه بعد كام سنه
فلو هتجيبى عربيه فى الحدود 80 او 85 هتضطرى تسالى ملاك العربيات الى بالسعر دا وتشوفى ايه عيوبهم ومميزاتهم وهتحتاجى تلفى اكتر

عموما زى ما قلت لك انت هتسمعى كل الاراء وفى الاخر هتكونى رأيك الشخصى على حسب احتياجاتك
وده راى والحقيقه انا متعصب ضد الكورى وبستخسر فيه عربيه فى حدود 90 او 100 الف
لكن فى غيرى بيقول عادى - دى ازواق بقى وحريه شخصيه-
وياريت تحددى اكتر ايه احتياجاتك
لاحظى ان العربيه المفروض تبصيلها من عدة زوايا
مثلا العمر الافتراضى
قطع الغيار
سعر اعادة البيع
الماتور لو حد بيحب الجرى
الشكل
اوبشنز الرفاهيه
ومفيش عربيه فيها كل الحاجات دى لازم هتتنازلى عن حاجات وهتفضلى حاجات
فانت لازم تحددى اولوياتك
ويارب اكون افدتك
قديم 29-06-2011, 07:09 AM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al-saadany مشاهدة المشاركة

الحقيقه موضوع العربيات دا بيبقى محير جدا جدا بس نصيحه متشتريش عربيه الا بعد لف ودوران لمده لا تقل عن شهر
لان انت بتشترى عربيه ودفعه فلوس اد كدا والله اعلم الناس بتتعب اد ايه على ما بتجيب الفلوس دى
فعشان تبقى حطيتى فلوسك فى حاجه محترمه ومريحاكى لازم تتانى جدا جدا جدا

بالنسبه بأه لحكايه العربيه الى تناسبك الحقيقه كل العربيات الى تتخيليها فى عيوب ومميزات والى بيفرق واحد عن التانى على حسب هو ايه الى محتاجه فى العربيه
بدليل ان الشارع مليان كل انواع العربيات , انا شخصيا فى عربيات بعتبرها عربيات زباله جدا وبلاقى ناس كتير جايباها اكيد لان اصحابها لقو فيها الحاجه الى مريحاهم لكن انا مثلا مش لاقى فيها المميزات الى بحبها وهكذا
يعنى الامر فى الاول والاخر راجع ليكى
انا شخصيا اكتر حاجه بتهمنى فى العربيه انها تكون صناعه محترمه وموتو محترم ومبهتمش بالاوبشنز او الشكل الخارجى

'
فى ناس تانيه بتحب الاوبشنز وحاجات الرفاهيه اكتر من جودة العربيه بدليل الاسبرانزا الى منتشره انا شخصيا بحتقرها لكن فى ناس كتير بتحبها عشان الرفاهيه والحاجات دى وكل واحد من حقه يجيب الى بيريحه

فانت الى عليكى تعمليه انك تسمعى كل الاراء وفى الاخر تكونى رايك الشخصى

بالنسبه لرأيى بأه
الحمد لله لسه انا واسرتى شاريين عربيتين الحمد لله
الاولى بعد لف ودوران كتييييييييير جدا وكنت اهم حاجه مركز عليها ان العربيه متبقاش كورى او صينى كنت عاوز اجيب عربيه العمر الى تفضل معايا واكون مبسوط وانا راكبها لانى الحقيقه بتمزج من الماركات المحترمه حتى لو شكلها وحش وفى حدود الفلوس الى كانت معايا كانو حوالى 125
استقريت على لانسر بوما 2010 1600 cc على الرغم انها منتشره جدا وشكلها قديم وبتنزل من 2003 وماليه الشارع المصرى (دا عشان هى عربيه ممتازه) لذلك يتعدو على الصوابع الى اشترو الموديل دا الى فيه الفتيس الجديد لان فى ناس زهقو منها الا انى حبيتها جدا ومقتنع بيها جدا خصوصا ان كل مسمار فيها يابانى وحققت لى الى انا عاوزه انا تنازلت عن الشكل الجديد ورضيت بانها منتشره يعنى مش هبقى مميز ,لكن كسبت الى انا محتاجه فيها المتانه والموتور وماركه نضيفه جدا
بما انك معاكى حوالى 100 يبقى ممكن تشوفى المانوال منها 1300 cc كل الناس الحقيقه بتشكر فيها وبيقولى ان الماتور معقول جدا ومش صغير دى تقريبا هتبقى فى حدود حاجه وتسعين
وبردو فكرت قبلها فى النيسان بس الحقيقه شكلها مشدنيش عجوزه الى حد ما وبقت بتتقفل فى مصر بس هى يابانى ممكن تقفيلها ميبقاش عيب لكن انا الحقيقه مستريحتش لحكايه التقفيل المصرى
لكن ناس كتير جدا بردو قالو عليها عربيه محترمه ودى بردو هتبقى فى التسعينات وممكن تبقى اوتوماتيك كمان

تانى عربيه كانت فى حدود 80 الف وبعد لف ودورااااان كتيييييييير جدا وكنت مصر انى بردو ابعد عن الكورى الا انى اكتشفت ان بالسعر دا لازم اجيب عربيه كورى ومفيش غير الكورى بالسعر دا الا فيات بونتو -ايطالى- بس عيبها انها هاتش باك وانا كنت عاوز عربيه اكبر
المهم بعد حيره بين الافيو واللوجان والاكسنت واللانوس
استقريت على الاكسنت الحمد لله وتقريبا اخدنا اخر عربيه اكسنت فى مصر كلها :D
عشان دى تقريبا العربيه الوحيده السيدان الى بالسعر دا تقفيل كورى لكن الباقيين كلهم تقريبا تقفيل مصرى
المهم ان الاكسنت الصراحه كانت احسن عربيه بالنسبالى بالسعر دا لكن تقريبا انا اخدت اخر عربيه
لكن غير كدا الحقيقه معتقدش ان الباقيين دول كفائه لان الصراحه انا كنت خايف وانا بجيب عربيه بالسعر دا لان معظم العربيات الى بالسعر دا بتقلب شخشيخه بعد كام سنه
فلو هتجيبى عربيه فى الحدود 80 او 85 هتضطرى تسالى ملاك العربيات الى بالسعر دا وتشوفى ايه عيوبهم ومميزاتهم وهتحتاجى تلفى اكتر

عموما زى ما قلت لك انت هتسمعى كل الاراء وفى الاخر هتكونى رأيك الشخصى على حسب احتياجاتك
وده راى والحقيقه انا متعصب ضد الكورى وبستخسر فيه عربيه فى حدود 90 او 100 الف
لكن فى غيرى بيقول عادى - دى ازواق بقى وحريه شخصيه-
وياريت تحددى اكتر ايه احتياجاتك
لاحظى ان العربيه المفروض تبصيلها من عدة زوايا
مثلا العمر الافتراضى
قطع الغيار
سعر اعادة البيع
الماتور لو حد بيحب الجرى
الشكل
اوبشنز الرفاهيه
ومفيش عربيه فيها كل الحاجات دى لازم هتتنازلى عن حاجات وهتفضلى حاجات
فانت لازم تحددى اولوياتك
ويارب اكون افدتك

طبعا دا زق حضرتك ورأيك
بس لازم تعرف انا الكوري مش بينافس اليابني دا بيناس الالماني كمان ثم ان الاكسنت من انضف العربيات الي في فأتها ومبتبقاش شخليه
والي سعتك متعفوش ان الانسر متورها اضعف من الاكسنت
وكمان الانسر البومه معروف انه بياكل قواعد المتور وخصوصا في الاوتو
يعني مع واحد بيحب الشد والجري حيقرفو في موضع القواعد دي
وتقبل رأي....