العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 16-07-2009, 12:00 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future
افتراضي رد: حكايتى مع السيارات فى العراق !

بيجد يا دكتور موش عارفه اقولك ايه والله بضحك من قلبى
بس مش تريقه او استخفاف ولكن لمدى بساطتك فى تقديم موضوعك الجميل جدا
اشكرك بشدة
قديم 16-07-2009, 01:37 AM

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

مستنياك تكمل موضوع صاحبك وايه اللى حصل بعد كدة
بالتوفيق
قديم 17-07-2009, 04:33 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

بعد 15 سنه كامله و كنت طبعآ تزوجت و أنجبت و سافرت أكثر من بلد و أيضآسكنت فى القاهره ! اذ بى مساء أحد الآيام أسمع رنة التليفون و أجد شخصآيسأل عنى ! فقلت له نعم ! أنا بولبولان يا سيدى ! فقال لى انت موش عارفنى ؟قلت له و الله بطلنا ضرب الودع من زمان ! ( حاكم أنا ساعات خلقى بيبقى ضيق ) !المهم قال لى أنا فلان الفولانى اللى كنت معاك فى العراق ! طبعآ رحبت به رغمذهولى و استغراب الموقف ! و قلت له كيف عرفت نمرة تليفونى فقال لى انه كلمالحاجه والدتى و أخذ منها العنوان ! و قال لى ان حاجتك لسه عندى و تعالى أشمونعلشان تاخدها و علشان أنا عاوز أشوفك ضرورى ؟؟ أخذت منه العنوان و أنا موشعارف أروح ولا لآ ؟ لآن الحاجه لا تلزمنى و ورايا مستشفى طبعآ و بعدين بصراحهمن يوم ما سافر بالحاجه و أنا يعنى موش مشتاق له أوى ! المهم تانى يوم لقيتنفسى أوتوماتيك بدلا من أن أتوجه الى المستشفى ! توجهت الى أشمون و طبعآلم أكن أعرف الطريق و لكن سألت و عرفت انى ح أعدى على القناطر الخيريه فقلتو الله فسحه ! و أخيرآ وصلت الى منزل الرجل حوالى التاسعه صباحآ و وجدت منزلاأقل من العادى و مظلم من الداخل و يكاد يماثل المقابر فى هدوئه ! و قابلنى الرجلبالترحاب و وجدته هزيلآ و متغيرآ عن الماضى ! وقال لى ان ابنه الآن فى أول يومامتحان الثانويه العامه و زوجته عند أهلها لذلك لا يوجد أحد بالمنزل ! فقلت له كيفلم تصل الحاجه من أياميها و كيف عرف عنوانى الآن ؟؟ فقال لى انه بعد وصوله منالعراق وضع الكيس بالظرف اللى عليه التليفون و العنوان فى بطن كنبه ( سحاره )لحين ذهابه الى المنصوره ! و عندما حان الوقت لم يجد الظرف نهائيآ و بالتالى لم يذهبالى أى مكان ! فترك الكيس بالكنبه و مرت به الآيام و تدحدر به الحال و أصيب بالتهابالكبد الوبائى و تليف بالكبد ! فكافأته الحكومه متمثله فى شركة الآتوبيس التى يعملبها بطرده من العمل ! ولا حول ولا قوة الا بالله ! و مع مرور الآيام و ضيق الحال أرادأن يبيع الكنبه ! فقاموا باخراج مالهم فيها من أشياء بسيطه فوجدوا الكيس و وجدواالخطاب ملقى فى مكان ضيق من الكنبه لم يكن من الممكن العثور عليه قبلآ !!فقلت له سبحان الله كل شىء بأوان ! طب السلام عليكم أنا بقى و أخذت الكيسلا أدرى ماذا أفعل فيه و أعطيت الرجل ما قدرنى الله عليه من مال و كاد يبكى و لكنىقلت له اعطيهم لآبنك اللى فى الامتحان علشان يفتحوا نفسه على المذاكره !!و هممت بالرحيل و لكنه قال لى أنا عايز منك خدمه ! فقلت له و أنا أتململ بصراحه !أى خدمه يا عم أمين ؟ فقال لى ما تعرفش حد فى معهد الكبد الفولانى ؟ علشانالمفروض علاجى عندهم و لكنهم رافضين دخولى و الدخول بالواسطه أو بالآموال الطائله ؟ فقلت له و الله بصراحه أنا لا أعرف أحدآ لا فى القاهرة ولا فى المنوفيهأنا أصلى من المنصوره و يادوب عارف زملائى فى قسم النساء و التوليد بالمستشفىالتى أعمل بها ! و اعتذرت له و انصرفت و أنا أحس بهم ثقيل و أتنفس بصعوبه !!فى مساء نفس اليوم كانت احدى أقرباء زوجتى فى زياره لنا بالمنزل و جلست أحكىلهم هذه القصه ! فوجدت السيده تبكى و اتضح أن خالتها هى مديرة و رئيسة مكانالعلاج ده ( على فكره هم من علية القوم ) و اتصلت بها أمامى و أعطتها اسم الرجلواتفقت معها على علاجه بالكامل على أعلى مستوى بالمجان ! و وضعت السماعهفاتصلت بالرجل فى الحال وذكرت له القصة مختصرآ و ليس عليه الا الذهاب الى المستشفى و ذكر اسمه لهم فقط ! و من يومها لا أعرف عنه شيئآ أو ماذا حدث بعدذلك ! و عليكم استخراج العبر من هذه القصه ! و بلاش حد يعيط و النبى علشان ماحدش يزعل منى !Dr. Bolbolan
قديم 18-07-2009, 12:54 AM

تسلم ايدك يا دكتور
وبيجد الدنيا دى صغيرة اوى

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 19-07-2009, 10:35 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

انا مش عارف اقول ايه بس سبحان الله

ربنا خلى الجاجات دى هيه السبب فى علاج الراجل ده

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات