العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 07-12-2011, 12:45 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفيرنا بعد 140

رقم التوكيل فى السويس
مهندس محمد طاهر 01005185909
على فكرة يا جماعة فى حاجة كمان لو تعملها انت بنفسك عند ااى حد
بص فك الكاوتش فك التيل وطلعة برة فك مسمار الطنبورة والحديدة المتنية بتاعتها وطلع الطنبورة هتلاقى الصرة بتاعت الطنبورة هات سنفرة وادعك الصدء اللى موجود حوالينها كويس وحط شحم كويس وركب وهتلاقى فرق ملخوظ جدا بعد التركيب فى لف العجل هى دى الحاجة اللى انا مشوفتهاش لما قلت عليها فوق فسالتة وقالى وقعلا اثار الشحم موجود فى الاماكن اللى قلتها دى
قديم 10-12-2011, 12:53 PM
الصورة الرمزية haninatoon
haninatoon haninatoon غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسة

haninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant futurehaninatoon has a brilliant future

انا جبت 180 امبارح والعربية فعلا كانت gost على الطريق
كانت بتترجرج وعندى حدفة شمال يمكن عاوز اظبط زوايا
بس كانت خطر خالص
قديم 12-12-2011, 12:02 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

الله يكرمك يا عمدة
ركز معايا وانا افهمك براحة
كان عندى العجلة الشمال ناشفة من ساعة ماا جبت العربية واليمين عادى يعنى اكمنى دى اول عربية ليا مكنتش اعرف انها الاتنين قفشين شوية والشمال عنيفة جدا
قعدت اروح واجى ويشحم البساتم ويغسل ويغير تيل وبرضة واحدة قفشة اوى والتانية عادية شوية المهم رحت التوكيل اللى فى السويس والله انصحك بيهم والمهندس اللى هناك عارفنى شخصيا
قالى لازم تشوف بنفسك اللى هقولة عشان ممكن متصدقنيش وعلى فكرة اعملها وشوف هتلاقى كلامى صح مية المية
رفع العجل الاتنين دور العربية وجاب اول وخلى واحد يدوس بنزين على الاول جامد لحد 5 اربىام
هتلاقى العربية بتترج بسيط جدا عشان مش ثابتة على الارض لاحظ بقى لما توصل لحد 4 اربى ام اللى هو سرعة فوق 120 على الخامس مش معنى كدة انة جاب 120 على الاول لاة بس بمعنى انة وصل الماتور لجهد كبير على الاول لحد 4 اربى ام اللى لو جبنا الاربى ام على 4 فى الخامس تساوى سرعة فوق 120
المهم لقيت العجلة اللى قافشة اوى دى بتهتز جامد جدا جدا بمعنى الكلمة والتعبير
قام قلى دا عشان التيل ماسك سنة ودا فى معظم الفيرنا عشان كدة تلاحظ السخونة دايما فى الفيرنا فى العجل بس هو مطلعش البساتم ولا غير زيت هو فك الفرامل خرج التيل ونظف مسمار الغفير اللى واصل الخزنة اللى جواها البساتم مش المسمار اللى بيفك منة الفرامل لاة المسمار التانى اللى ماسكها ورش جوة الخرم اللى بيدخل فية مسمار الغفير دا ورش على البستم وحوالينة بسبراى غير wd40
جرب الموضوع بتاع رفع العربية دا وشوف والاول اصلا شوف العجل عندك بيجرى معاك العجلتين بيجرى بسرعة عادى لما ترفع وتزقة بايدك ولا اية عشان لو بيتزق عاد جدا يبقى انت بعيد عن الكلام دا
ودا اللى حصل هناك ان شاء الله هتلاقى الرجة راحت جرب وشوف بس انصحك بالتوكيل اللى فى السويس هو قريب جدا من القاهرة ساعة وشوية وتكون هناك لو حبيت التلفون قولى ادهولك
ملحوظة دا بخلاف انة لازم يكون انت مرصص كويس
ده الى المهندس عملهولك, انا لقيت الفيديوهات ديه قلت نتفرج سوا

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

التعديل الأخير تم بواسطة lost2008 ; 12-12-2011 الساعة 12:11 AM
قديم 16-12-2011, 01:05 PM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

هتفرج وارد عليك وشكرا للتوضيح
قديم 16-12-2011, 01:10 PM
الصورة الرمزية memodina1

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon مشاهدة المشاركة

انا جبت 180 امبارح والعربية فعلا كانت gost على الطريق
كانت بتترجرج وعندى حدفة شمال يمكن عاوز اظبط زوايا
بس كانت خطر خالص
باشا هل فعلا كلامك صحيح ياراجل انا بتكلم بقول مفيش رجة بعد 120 مش لحد 180 معلش رحم الله امرء عرف قدر نفسة مينفعش تمشى بالفيرنا لحد 180 مهياش عربية ب 150 الف زى الالنترا
ملحوظة
الغريب جدا يا جماعة انى فى عربيات نفس الفئة زى الجيتز وزى بيكانتوا سبحان الله الاتنين سقتهم لحد 150 الى 160 العربية سيبك من الثبات هى افضل لكن مش اوى يعنى لكن العربية ماشية موووووووووووس خط مستقيم ولا رعشة ولا رجة ولا اى حاجة فعلا لما جربت العربية مع اصدقاء ليا زعلت بس طبعا انا فى العادى مبعديش 120 للامان بس الحمد لله انا راضى وكلة تمام وربنا يكرمنا فى عربيات مستقبلية افضل