العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 07-09-2011, 07:06 PM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light
افتراضي رد: لانسر 1300 مستعمله ولا اسبرانزا M11 جديد

انا دائما ماشى بمبدأ اركب سيات زيرو و مركبش مرسيدس مستعملة : F_14WA ~ 16 [1] :
و بعدين المستعمل دة عامل زى الخيار يوم فى ايدك و يوم فى السلطة .
و عامل كمان زى البطيخة يتطلع حمرة و تريحك العمر كله يتطل قرعة و تقرفك من اول يوم .
و بعدين الأسبرانزا ام 11 شكلها تحفة و وسائل امان عالية و ابشنز محترمة انا لو منك مش هفكر كتير و هجيب اسبرانزا على طول و اى استفسار تانى انا تحت امرك .
قديم 07-09-2011, 08:04 PM
heba_hasan heba_hasan غير متواجد حالياً

heba_hasan will become famous soon enoughheba_hasan will become famous soon enough
عاجل رد: لانسر 1300 مستعمله ولا اسبرانزا M11 جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA SALLAM مشاهدة المشاركة

انا دائما ماشى بمبدأ اركب سيات زيرو و مركبش مرسيدس مستعملة : F_14WA ~ 16 [1] :
و بعدين المستعمل دة عامل زى الخيار يوم فى ايدك و يوم فى السلطة .
و عامل كمان زى البطيخة يتطلع حمرة و تريحك العمر كله يتطل قرعة و تقرفك من اول يوم .
و بعدين الأسبرانزا ام 11 شكلها تحفة و وسائل امان عالية و ابشنز محترمة انا لو منك مش هفكر كتير و هجيب اسبرانزا على طول و اى استفسار تانى انا تحت امرك .
ميرسي علي ردك
طيب في ناس قالتلي ان M11 قطع غيرها مش موجوده حجات معينه يعني ده صح ولا ايه
ولو سمحت ممكن تفهمني عيوبها ومميزتها بس بالتفصيل عشان افهم لأني لسه جديده في موضوع العربيات ده
قديم 07-09-2011, 11:48 PM
corsair
Guest

خليكي في المضمون وبلاش المغامره لان اللي بيشتري الصيني بيبقي بيغامر وفي ناس اشتريتها وبسم الله ما شاء الله طالعين بيها السما وناس تانيه ندمانه علي اليوم اللي اشتريتها فيه
قديم 08-09-2011, 01:14 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

بصراحه من إللى بشوفه من شراء المستعمل منصحكش تشترى مستعمل حتى لو كانت مرسيدس .
المستعمل مش مضمون ممكن يطلعلك فيها عيب تكره كل العربيات وتصرف كتير .
نصيحه إشترى زيرو والM11 عربيه كويسه مش وحشه وكفايه إنك راكب زيرو ومعاك ضمان .
قديم 11-09-2011, 09:58 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

رأى المتواضع --لحضرتك ياسيدتى:ان السيارة المتسوبيشى كما قال معظم الأخوة وكما وضحت سيادتك,إنها مستعملة حوالى 7سنوات ,وبطبيعة الحال الأستعمال فى مصر,إذن حالة السيارة بشىء او بأخر سوف تكون بنسبة 40% من ادائها ولسه استعمال حضرتك وهذه النسبة على سيارة مستعملة فى مصر تبقى هذه السيارة اذا ماقورنت بسيارة زيرو وفى مثل حالة m11 يبقى الأسبرنزا هى التى تكسب,وبمفهوم المخالفة يعنى لو حضرتك كنت هتشترى هذه السيارة اى المتسوبيشى بس تكون استعمال الخارج وبلذات اذا كان استعمال اوربى او امريكى اوياباتى وهذا القياس انا بدلل بيه لأنى بورسعيدى واعرف تماماً المستعمل من الخارج يبقى تشترى المتسوبيشى وان كان يجب ان تختارى مبين اكثر من سيارة وهذا كان متبع من سنتين فى بورسعيد ايام المنطقة الحرة ,معلش وجعت دماغك ,ولكن انا عارف ان الوضع مختلف عند حضرتك ولكنى اقصد مهما كان ماركت السيارة المستعملة فى مصر يجب ان تعلمى ان 90%من السيارات المستعملة فى مصر لن تكون بحالة جيدة إلا فى حالات نادرة جداً وذلك على عكس المستعمل فى الخارج الذى عندما تشتريه تشمى فيه رائحت الفبريكة زى مبيقولو,لذلك توكلى على الله وأشترى الأم 11 ,لأنها سيارة محترمة جداً شكلاً وموضوعاً ولن تندمى,كما ان هناك سيارات صينى فى نفس المستوى ولك ان تفاضلى وعلى راحتك وبهدوء وطبعاً ده متوقف على المبلغ المتاح مع حضرتك كما انه إذا كنتى بتحبى الأوتوماتيك هناك السيارة byd ,وهى سيارة فى منها اوتوماتيك وكمان هذه السيارة قطع غيارها رخيصة جداً ومتوفرة ولكى ان تعرفى ان موتورها هو موتور المتسوبيشى ولكن كمان 1600 سى سى وعفشتها هى عفشت السيارة التويوتا على ماعتقد وفى كل المعلومات عنها فى المنتدى المحترم مصر موتورز ,وكمان حضرتك ممكن تأخذى معك ميكانيكى وانت بتتفرجى عليها ليصدق على هذه التفاصيل بلنسبة للعفشة والموتور,وصدقينى لن تندمى ابداً---وربنا يوفقك فيما فيه الخير