العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-10-2009, 03:26 AM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of
افتراضي رد: إستطلاع: Gen2 ولا New Accent و لا Brilliance FRV

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada pro مشاهدة المشاركة

ابعد عن الاف ار في لانها صيني
الجين تو ممتازه من كله الا ان صيانتها مقرفه و لما هتيجي تبيعها هتتعب
الاكسنت شكلها مبيعجبنيش اصلا بس ده موضوع ازواق في الاول و في الاخر و هي عربيه ممتازه الا ان اسعار قطع غيارها ناااااااااااااااااااااااا اار ( ولا كانك راكب الماني ) و طبعا شكلها اللي مش حلو و طبعا توازنها زباله
شوف اولوياتك و حضرتك اللي تقرر

مع احترامي الكامل لرايك اخي العزيز بس احب اقولك تعليق بسيط
مش من المنطقي اننا نقول ابعد عن البريليانس لانها صيني بس ونسكت
لو عندك عيوب محدده ياريت تقولها في تقييمك للعربية ومش بس لانها صيني يبقى خلاص ماتبقاش عربية؟ اعتقد ان ده تقييم مش منطقي وفيه ظلم للعربية اللي في ناس كتير ركبتها وبتشكر فيها جدا

والاغرب من ده في تقييمك انك بتقول ان الجين تو ممتاااااااااااااااااااااا ااااااااازة بس صيانتها مقرفه وقطع غيارها نااااااااار ولما تيجي تبيعها مش حتجيب ثمنها !!!!!!!! والسؤال هنا بعد كل العيوب الرهيبة اللى قلتها انت بلسانك تبقى ازاي عربيه ممتاااااااااااااااااااااا اازة؟؟؟؟!!!!!!!! مش ملاحظ انه كلام صعب شويه ؟
انا معاك ان الجين تو كل اللي ركبوها بيشكروا فيها بس ده مايمنعش ان عيوبها مش من السهل تقبلها
واعتقد ان البريليانس FRV تكسبها في موضوع قطع الغيار والصيانه وتشترك معاها في موضوع اعادة البيع - يبقى ايه رايك بقاااااااااااااااا ؟؟؟؟؟؟
اللي ركبوا العربيتين بيشكروا فيهم يبقى ماينفعش نقول ابعد عن الصيني ونحط دماغنا في التراب
اعتقد لازم نبدا نحترم الصيني ونقيمه باسلوب علمي ومحترف ونبدا نتعامل معاه على انه اصبح حقيقه في السوق وبصراحه بدا ياخذ جزء كبير من سوق السيارات في مصر
يبقى ليه ما نبداش ندرس الصيني بجد ونعرف ايه هي احسن عربية صيني علشان اللي عاوز يشتري صيني ما ينضحكش عليه ونكون ساعدناه على شراء عربية صيني منافسه
طالما العربيات الاوروبي وغيرها اسعارها طالعه السما بصاروخ يبقى ندور على البديل الارخص وياريت يكون بديل اقرب للكفاءة يكون احسن طبعا لكن لازم نقتنع تماما ان اللي بيشتري صيني علشان ارخص بيكون عارف ومتاكد تماما انه بيضحي في مقابل كده ببعض المواصفات والامان وووو الخ - والمطلوب هنا ان الخبراء اللي بيقيموا العربيات الصيني او غيرها يقيموها عن تجربه فعلية وخبرة مش بس مجرد كلام وراي شخصي لا يستند لاي تجربة فعليه
وشكرا
قديم 11-10-2009, 10:58 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

el 3rbia el frv 3rbia m7trma gdn w mesh zy el 3rbiat el sini el tnia, wna mn r2y hia a7sn mn gen2
قديم 12-10-2009, 09:37 AM
الصورة الرمزية emad fs
emad fs emad fs غير متواجد حالياً

emad fs will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

مع احترامي الكامل لرايك اخي العزيز بس احب اقولك تعليق بسيط
مش من المنطقي اننا نقول ابعد عن البريليانس لانها صيني بس ونسكت
لو عندك عيوب محدده ياريت تقولها في تقييمك للعربية ومش بس لانها صيني يبقى خلاص ماتبقاش عربية؟ اعتقد ان ده تقييم مش منطقي وفيه ظلم للعربية اللي في ناس كتير ركبتها وبتشكر فيها جدا

والاغرب من ده في تقييمك انك بتقول ان الجين تو ممتاااااااااااااااااااااا ااااااااازة بس صيانتها مقرفه وقطع غيارها نااااااااار ولما تيجي تبيعها مش حتجيب ثمنها !!!!!!!! والسؤال هنا بعد كل العيوب الرهيبة اللى قلتها انت بلسانك تبقى ازاي عربيه ممتاااااااااااااااااااااا اازة؟؟؟؟!!!!!!!! مش ملاحظ انه كلام صعب شويه ؟
انا معاك ان الجين تو كل اللي ركبوها بيشكروا فيها بس ده مايمنعش ان عيوبها مش من السهل تقبلها
واعتقد ان البريليانس FRV تكسبها في موضوع قطع الغيار والصيانه وتشترك معاها في موضوع اعادة البيع - يبقى ايه رايك بقاااااااااااااااا ؟؟؟؟؟؟
اللي ركبوا العربيتين بيشكروا فيهم يبقى ماينفعش نقول ابعد عن الصيني ونحط دماغنا في التراب
اعتقد لازم نبدا نحترم الصيني ونقيمه باسلوب علمي ومحترف ونبدا نتعامل معاه على انه اصبح حقيقه في السوق وبصراحه بدا ياخذ جزء كبير من سوق السيارات في مصر
يبقى ليه ما نبداش ندرس الصيني بجد ونعرف ايه هي احسن عربية صيني علشان اللي عاوز يشتري صيني ما ينضحكش عليه ونكون ساعدناه على شراء عربية صيني منافسه
طالما العربيات الاوروبي وغيرها اسعارها طالعه السما بصاروخ يبقى ندور على البديل الارخص وياريت يكون بديل اقرب للكفاءة يكون احسن طبعا لكن لازم نقتنع تماما ان اللي بيشتري صيني علشان ارخص بيكون عارف ومتاكد تماما انه بيضحي في مقابل كده ببعض المواصفات والامان وووو الخ - والمطلوب هنا ان الخبراء اللي بيقيموا العربيات الصيني او غيرها يقيموها عن تجربه فعلية وخبرة مش بس مجرد كلام وراي شخصي لا يستند لاي تجربة فعليه
وشكرا
حضرتك معاك جين.2؟؟؟؟؟
عشان تكون بتتكلم علي صدق وعن ثقه
مش عن سمع
انا معايا جين.2 2007 والحمد لله معنديش اي مشاكل فيها
واذا كان في بعض العربيات فيها مشاكل دي مشاكل عاديه وبتتعمل مع الصيانه
ادخل قسم فولكس
وشوف الجيتا فيهامشاكل والا لا
ادخل قسم الشيروكي وشوف فيها مشاكل والا لا
ادخل اي قسم لو لقيت قسم مفيهوش مشاكل ياريت تقولنا عليه؟
ارجو بس اننا منكش بنقول كلام وخلاص
تحياتي للجميع

قديم 12-10-2009, 08:53 PM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad fs مشاهدة المشاركة

حضرتك معاك جين.2؟؟؟؟؟
عشان تكون بتتكلم علي صدق وعن ثقه
مش عن سمع
انا معايا جين.2 2007 والحمد لله معنديش اي مشاكل فيها
واذا كان في بعض العربيات فيها مشاكل دي مشاكل عاديه وبتتعمل مع الصيانه
ادخل قسم فولكس
وشوف الجيتا فيهامشاكل والا لا
ادخل قسم الشيروكي وشوف فيها مشاكل والا لا
ادخل اي قسم لو لقيت قسم مفيهوش مشاكل ياريت تقولنا عليه؟
ارجو بس اننا منكش بنقول كلام وخلاص
تحياتي للجميع

لا يا استاذ عماد مامعاييش الجين تو ولا حتى ال FRV بس واضح انك انت اللي مش واخذ بالك اني كنت باعلق على كلام احد الاخوة اللي بيشكر في الجين تو وكانها عربية ما حصلتش ومن ضمن كلامه قايل على بعض العيوب اللي خليتني ارد عليه واعلق على اللي قاله
وواضح انه هو فهم اللي انا اقصده لكن سيادتك مع احترامي ما اخذتش بالك
ياريت ترجع للمشاركات من بدري شوية وبعد كده تبقى ترد علي
وربنا يباركلك ياسيدي على اللي معاك بس احنا مش عاوزين غير اراء ناس مجربه العربيتين وتقولنا بصراحه عن مميزاتها وعيوبها واللي عاوز يشتري بعد كده يختار على نور
ولا انت ايه رايك؟
قديم 08-11-2009, 04:17 AM
kusanagi kusanagi غير متواجد حالياً

kusanagi is on a distinguished road

بصراحه يا جماعه انا معايا نيو اكسنت مريحاني جدا ومش شايف فيها اي عيوب وثابته علي الطريق

بس انا برشح ال gen2