العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 06-10-2010, 12:25 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: اول مظاهرة توك توكيه احتجاجية أمام النائب العام

دول بقا اصحاب التكاتك طيب فين بقا العيال الصغيرة اللي بيسقوها

والله نفسي اصحي الصبح اسمع ان التوكتوك جاتله غاره تاخده
قديم 06-10-2010, 12:25 AM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

الحكومة هي التي سمحت بإستيراده
الحكومة سمحت بتشغيل خط إنتاج محلي له عند غبور

الحل لا يكون على رقاب الناس

علينا أن نقارن بين حل الحكومة لمشكلة مدينتي وحلها مشكلة تكتوكي
رضي الله عن أمير المؤمنين عمر
قديم 06-10-2010, 02:37 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

انا نفسى لعدموا كل التكاتك دى خالص لأن الناس اللى انتوا شايفنهم فى الصور دى مش سائقى تكتوك دول اصحاب التكاتك واللى بيسوق شوية بنى ادمين على قدر كبير فى عدم الزوق والاحترام دا من حوالى سنة كنت ماشى ورا توكتوك فى امان الله وكنت ماشى بسرعة بطيئة جدا واذا به يلف بسرعة بالمواجهه عكس يعنى وكان حاطط اكصدام خلفى كسر فانوس العربية الأمامى ونزل هو وجميع سائقى التوكتوك يقول كلام حسبى الله ونعم الوكيل لدرجة واحد منهم قال له ازاى تسيبه يكلمك كده ،،،، وكل اللى انا قولته له يرضى مين ده وربنا يسمحه
قديم 07-10-2010, 04:23 PM
عصام جلاب عصام جلاب غير متواجد حالياً

عصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

انا معاك ان التكاتك عايزة تنظيم بس هى غلطة الحكومة من الاول عشان سمحت باستيرادها بس لازم تصحح الغلطة دى وتتعامل معاملة المواصلات العامة من حيث تنظيم خط مرور و رقابة من المرور ولازم يطلعوا تراخيص سواقة للسواقين مش الاقى عيل فى ابتدائى سايق وماشى عكس اتجاة وبيلعب بالتوكتوك كانة عجلة
اولا بشكر الاستاذ احمد بدر على الرد العاقل المقنع
ثانيا احب ارد على اخى واستاذى حازم خضر
ليه حضرتك ربط البطجةو قلة الادب والمكسب السريع بلتكتك واصحابه مع انها ظاهرة موجودة من زمااااان فى فئات كثيرة من الشعب الا من رحم ربى على سبيل المثال ومعلش سامحنى يوجد فى بلدنا بعض رجال الاعمال وبعض رجال الامن والسلطة وكمان بعض االناس المهمه الخ عايشين على البلطجة وقلة الدب وووووووالخ وانا مش بدافع عن التكاتك واصحابها وانامع رأيك ولكن يوجد ناس منهم محترمين جدا جدا وفيهم موظفين بيشتغلوا على التكتك بعد الظهر لتوفير حياه كريمه لابناءهم فى ظل الغلاء الفاحش اللى عيشين فيه وليس المكسب السريع اللى حضرتك قولت عليه وفى نفس الوقت بيخدم الناس الكبيرة فى السن والمريضة واللى معندهمش وسائل مواصلات غير ارجلهم
واحب اقولك ملحوظة هامة ان بعض اصحاب التكاتك والسيارات الاجرة بجميع انواعها (امناء وظباط شرطة فى المرور) والسلام عليكم