العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماهو موقفك من تاييد حازم ابوسماعيل
مؤيد ليه مهما اتقال 3 8.57%
لو طلع كذاب مش هنتخبه 6 17.14%
مش مقتنع بيه اصلاً 26 74.29%
المصوتون: 35. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 27-04-2012, 04:50 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لهذه الاسباب لن انتخب ابو اسماعيل

امتص غضبه النصارى و اظهر لهم كل موده و احترام و تقدير!!! حتى اصبح في حملته ما يزيد عن 400 نصراني و وكل له 30 الف نصراني!!! لانهم رأوا فيه ما لا تراه انت
كلام مرسل لا بعد مدى انا مش عارف امتص ايه وامتى والارقام ديه جايبها منين وباى دليل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-04-2012, 04:53 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بدون اى معلومات عن مصادر التمويل
يمكن ان تطلق علي اسم قطر او السعودية
يا اخى متقولنيش كلام مقولتهوش وبعدين ترد عليه

اخر موضوعاتى

قديم 27-04-2012, 05:15 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

عندما ذكرت في مواضيع اخرى احترامك الشيديد لشيوخ السلفية مثال ابواسحاق الحويني و المقدم و غيرهم و هم رجال ذو هامات طوال و صحائف ناصعه و نحسبهم على خير ولا نزكي على الله احدا ثم اذا عرضوا رايهم في امر او شخص ترفضه و ترفضهم لانهم تجرؤا و قدّموا من ترائى لهم و بان لهم من الخير و الصلاح؟؟ راجع نفسك و اصلح نيتك اخي الفاضل انما هو الكبر.
انت بتتهمنى بالكبر وسوء النية !!!

طيب يا سيدى ده من اصلك الله يسامحك

دعنى اتجاوز عن الاسائه وارد فى موضوعية عن مغالطاتك واشرحلك ولكل الناس حاجات يمكن محل لبس

اولاً - انت بتقول انى اعلنت احترامى لشيوخ السلفية الحوينى والمقدم
انا فعلاً اعلنت كامل احترامى لشيوخ كثر فى قامة الالبانى اللى الشيخ الحوينى احد تلاميذهم

لكن مقولتش نفس الكلام على المقدم ابداً

وشيوخى حتى ( اللى هما تلاميذ شيوخنا كلنا ) ليهم جرح فى المقدم وبعضهم من يعتبره صاحب بدعة وضلالة

انا مش عارف ومصدوم ازاى اللى بيتكلمو ويدافعو عن تيار الاسلام السياسى مش عارفين الحقائق ديه ولا بتتكلمو مع الناس على اعتبار ان كلهم مش فاهمين حاجة ولا عارفين مابين شيوخ السلفيين وبين بعض ( شيوخ الساحة) والفرق بينهم وبين كبار العلماء
عمالين تخلطو بين دول ودول كده ازاى انا مش فاهم

عموماً افهمك حاجة ... انا من الناس اللى لا تحكم على الشيخ قطعاً الا بعد وفاتة اللهم احسن ختامنا جميعاً يارب
ثانياً الشيوخ محل احترام وتقدير سواء اختلفت معاهم فىالسياسة او لم اختلف
ثالثاً الشيوخ نفسهم بوتلاميذهم يطعنو وبيجرحو فى بعض وكلهم حديثى عهد بالسياسة والادارة فابداء لن استمع لهم فى السياسة

ابسطهالك اكتر
الشيخ بتاع الجامع على ناصية الشارع لما يكون راجل طيب وورع وبيتقى ربنا وبيعمل خير للناس فكلنا بنحترمة
لو انا عايز اطلب علم شرعى وهو ليس له علم بالفقة او التفسير او الحديث ينفع اروحله طالما انا بقدرة واحترمة

طيب لو عايز اصلح الموبايل بتاعى ينفع اروحلة

ولا انت تقصد ان الشيوخ طالما احترمهم اعتبرهم كهنة لا يرد منهم قول ولا توجيهه

يا اخى كل يؤخذ منه ويرد من بعد النبى المرسل علية الصلاة والسلام

للاسف منهجيه التربيه المتبعة فى الاوساط الاصولية بتجعل من كل شيخ مرجعية لا ترد لتلاميذه ومريدية فلا يتقبل ولا يتصور ان يخالفه احد .. وكيف تخالف شيخك وانت تنتظر اجازتة

اخيراً يا اخى انا احترم الشيوخ كشيوخ حينما يتكلم كل منهم فى تخصصة
عالم الحديث يتكلم فى الحديث
وعالم التفسير يتكلم فى التفسير
اما اذا تكلم فى شئون الناس فمثله مثل كل الناس
يؤخذ منه ويرد ولسنا فى محل السمع والطاعة فى ذلك

اخر موضوعاتى

قديم 27-04-2012, 05:31 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

حقائق مؤكده ومتواترة عن تجنس واقامة عائلتة فى امريكا وتضارب وتدرج وتحايل تصريحاته حيالها
ما يعيبه و قد ذكرت انفا " لا تزر وازرة وزر اخرى" و هل هي سبة او اهانة ان عاش احدهم خارج البلاد؟؟؟ تنبه من اتهامك لما يزيد عن 6 مليون مصري بانهم اقل وطنية - بل على العكس لاحظت ان كل مغترب قلبه متعلق بوطنه و يمتلك نظرة اكثر حميمية و شمولية ممن هم في داخل الوطن
هو ايه اللى لا يعيبة !!!
هو تضارب وتدرج التصريحات مش عيب
مش مطلوب من الرئيس المؤمن انه يكون مثال فى الشفافيه والصراحة ؟؟
انا بالنسبالى سقط تماماً من نظرى بمجرد عدم مصارحتة من البداية
ثم لاء ده تشابه اسماء
لاء ده قصدهم على اختى
لاء ديه معاها جرين كارد

يا راجل فوقو بقى محدش مصدقه ولا مصدكو وبدل ما كان اولى تبدؤ الدعوة بجد بعد فك حصار امن الدولة عليكم بداتو بالطمع السياسى ومناخير البلكيمى وجرين كارد ام ابواسماعيل

وايه اللى دخل الملايين التانية والناس المحترمة اللى عايش بره كلها بما فيهم اسره ابو اسماعيل نفسها
يا اخى فيه قانون واعلان دستورى انتو طالبتو بتاييدة ووافقتو عليه بيقول ان مينفعش يبقى مينفعش
كنت فين ونفس النصوص ديه استبعدت مرشحين مصريين وطنيين زى ما بتقول اخرين

ولا هو الحاكم منخرجش عليه حرام
ولما تقوم الثورة نخرج

والديموقراطية والمدنية حرام
ولما تثوم الثورة تشكلو احزاب وتخشو الانتخابات

والتصوير مش كان حرام يا عم الشيخ ولا هو حلال فى بوسترات ابو اسماعيل بس

والتجميل مش حرام يا شيخ ولا حلال فى مناخير البلكيمى بس

والسفر لبلاد الشرك والاقامة بين ظهرانيهم وطلب جنسيتهم والاحتكام لشريعتهم من كل ده حرام
ولا حلال لاهل الشيخ بس

بص انا رائى ان الشيخ ياخود هو كمان الجنسية الامريكية اسوة بعائلتة ويترشح لرئاسة امريكا ويطبق الشريعة هناك ومنها على العالم كله
هى محتاجة شوية تعب معلش بس ياخدها من هناك احسن ... واسهل

اخر موضوعاتى

قديم 27-04-2012, 10:58 AM
الصورة الرمزية kj1
kj1 kj1 غير متواجد حالياً

kj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond repute