العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 03-12-2009, 04:18 AM
الصورة الرمزية slh
slh slh غير متواجد حالياً

slh is on a distinguished road
افتراضي رد: عيوب و مميزات الفيرنا ال 1600cc

الله ينور عليك و الله موضيعك كلها مفيده بس بالنسبه لموضوع الثبات بعد120كم فى واحد صحبى عنده نفس العربيه بتعتى و كان بيعانى من الثبات بعد120كم فا فى جماعه نصحو بان يشيل فلتر البنزين المهم عمل كده و جرب العربيه لقها بتسحب بعد ال120كم و قال ليه الموضوع ده انا عملت زيه بالضبط و جربت العربيه ملقتش ثبات فدلوقتى عاوز اعرف بعد ازنك هل عدم وجود فلتر البنزين ياثر ولا لا مع العلم انى بحط فى العربيه بنزين92
قديم 03-12-2009, 06:45 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slh مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك و الله موضيعك كلها مفيده بس بالنسبه لموضوع الثبات بعد120كم فى واحد صحبى عنده نفس العربيه بتعتى و كان بيعانى من الثبات بعد120كم فا فى جماعه نصحو بان يشيل فلتر البنزين المهم عمل كده و جرب العربيه لقها بتسحب بعد ال120كم و قال ليه الموضوع ده انا عملت زيه بالضبط و جربت العربيه ملقتش ثبات فدلوقتى عاوز اعرف بعد ازنك هل عدم وجود فلتر البنزين ياثر ولا لا مع العلم انى بحط فى العربيه بنزين92
والله صاحبك ده الله يسامحة

اولاً ثبات العربية ملوش علاقة بفلتر البنزين خاااااااااااااالص

ثانياً تلحق تركب الفلتر تانى وتنزل الزيت وتحط زيت جديد لانة اكيد اتوسخ جامد وتغير فلتر الزيت كمان ولو العربية بقالها كتير على الحال ده ممكن تحتاج تعمل غسيل للموتور (من جوه بموتور فلاش) وديه حاجات يعملها الميكانيكى مش انت

موضوع الثبات ده قصه تانية يطول شرحها بس المهم تصلح المصيبة ديه الاول

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 03-12-2009, 11:17 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

والله صاحبك ده الله يسامحة

اولاً ثبات العربية ملوش علاقة بفلتر البنزين خاااااااااااااالص

ثانياً تلحق تركب الفلتر تانى وتنزل الزيت وتحط زيت جديد لانة اكيد اتوسخ جامد وتغير فلتر الزيت كمان ولو العربية بقالها كتير على الحال ده ممكن تحتاج تعمل غسيل للموتور (من جوه بموتور فلاش) وديه حاجات يعملها الميكانيكى مش انت

موضوع الثبات ده قصه تانية يطول شرحها بس المهم تصلح المصيبة ديه الاول
و انا اؤيد هذا الرجل و بشده

بس ازاى اصلا عرفت تمشى بيها من غير فيلتر بنزين يعنى مكانه حطيت ايه خرطوم و لا ايه بالظبط

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 04-12-2009, 03:14 PM
barron barron غير متواجد حالياً

barron is on a distinguished road

يا ترى يا جماعة سعر الفيرنا العادة كام دلوفتى ويا ترى هيحصل تغيرفى 2010 ولا ايه بالظبط

وتحياتى لكل من قام بالمجهود فى هذا الموضوع الذى يعنبر بمسابة قاموس شامل عن الفيرنا
قديم 20-01-2010, 05:19 PM
Pego Pego غير متواجد حالياً

Pego is on a distinguished road

الحمد لله ..... قريت السته و عشرين صفحه

كلها مفيده جدا .... طلعت منها بمعلومات مهمه ... و كمان اسم مركز صيانه جنبي و كويس
النقاش كان مفيد و المحصله النهائيه مفيده

و الموضوع طبعا مخلاش من بعض الطرافه .... زي موضوع فك فلتر البنزين يزيد ثبات العربيه بعد الـ 120
او المقارنه بين الفيرنا و للانوس مع العلم ان اللانوس كانو من 10 سنين بيقارنوها بالاكسنت
الاكسنت اتعدلت و نزل منها الجيل الجديد ( الفيرنا) بعد تعديلات كتيره في الماتور و الامكانيات و الشكل
و اسم هيونداي في الفترة دي بقي من اكبر الشركات المصنعه للسيارات
و مراكز صيانه غبور في كل مكان و وصلت للمصايف كمان بقي فيها اقرب مكان ليك للصيانه
عندك خدمه الصيانه المتنقله تجيلك لحد عندك (انا هنا طبعا عارف ان ممكن الخدمه في المراكز مش كل الناس مجتمعه علي جودتها)
و قطع الغيار بقت في المتناول و باسعار زي الفل
و بعد ده كله لسه بنعقد مقارنه بينها و بين اللانوس ... اللي شركه دايو اساسا مابقالهاش وجود في العالم بعد مافلست و اتباعت لجينيرال موتورز و بعد سابقه تفليس برضه في التسعينيات
السياره كما هي بلا تغير من اكتر من 12 سنه اللهم الا علامه السياره في الشبكه الاماميه و علي الشنطه و في الدريكسيون.

في صفه من الصفحات كان في مقارنه بين العربيه و كام جبل من موديلات جيلي الصينيه علي اساس وجود الـ ABS
مع اغفال كامل لتاريخ الشركتين و و اغفال كامل ايضا لعنصر الجوده والحكم فقط من خلال السعر

شكرا للاخوة الزملاء .... شكرا لاصحاب الموضوع بجد

الكلمات الدليلية
عيوب سيارة, هيونداى, هيونداى اكسنت, هيونداى غبور, هيونداى فيرنا, نيو اكسنت