العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 28-03-2014, 03:13 AM
lORD OF WAR lORD OF WAR غير متواجد حالياً

lORD OF WAR is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

لا الله يكون فى عونك مفيش مشاكل انا مش مستعجل لكن لو فى مكان لورشة او مركز لحضرتك كنت عاوز اعرف الميعاد وابلغك قبل ما اجى ان شاء الله لانى مش من القاهرة اصلا ... توصل بالسلامة ان شاء الله
قديم 29-03-2014, 07:20 PM
mo3tazanas mo3tazanas غير متواجد حالياً

mo3tazanas is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

السلام عليكم
انا معايا عربية اسكودا a4 اتوماتيك وعاندى مشكلة فى الفتيس
العربية لقتها بتلخبط شوية الفتيس بينقل وشوية ما ينقلش رحت حطتطها على الكمبيوتر قالى عايزة تغير خريطة فتيس اللى راكبة فى السلونيدات فى الفتيس وخارجة من الفتيس راكبة فى فيشة المهم غيرتها والعربية بقت بتنقل بس الغيار من التانى لتالت ومن التالت للرابع بقى بيغيب فى النقل يعنى الاول كان بينقل على rpm 2 دلواتى 2.5 و3 وغيرت الزيت وبردو المشكلة موجودة ولما اخف رجلى خالص من على البنزين ينقل مظبوط وسعات يفضل مش عايز ينقل ولما اخف رجلى يقوم ناقل
مش عارف المشكلة دى سببها اية مع انها مكنتش موجودة قبل تغير الخريطة وقلولى مادام الكمبيوتر مش مسجل خطاء يبقى الخريطة سليمة ..طب العيب يكون بسبب اية ؟ العربية موديل 2006
معلش طولت عليك ..لو عاندك حل ياريت تقولى
قديم 29-03-2014, 07:47 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3tazanas مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا معايا عربية اسكودا a4 اتوماتيك وعاندى مشكلة فى الفتيس
العربية لقتها بتلخبط شوية الفتيس بينقل وشوية ما ينقلش رحت حطتطها على الكمبيوتر قالى عايزة تغير خريطة فتيس اللى راكبة فى السلونيدات فى الفتيس وخارجة من الفتيس راكبة فى فيشة المهم غيرتها والعربية بقت بتنقل بس الغيار من التانى لتالت ومن التالت للرابع بقى بيغيب فى النقل يعنى الاول كان بينقل على rpm 2 دلواتى 2.5 و3 وغيرت الزيت وبردو المشكلة موجودة ولما اخف رجلى خالص من على البنزين ينقل مظبوط وسعات يفضل مش عايز ينقل ولما اخف رجلى يقوم ناقل
مش عارف المشكلة دى سببها اية مع انها مكنتش موجودة قبل تغير الخريطة وقلولى مادام الكمبيوتر مش مسجل خطاء يبقى الخريطة سليمة ..طب العيب يكون بسبب اية ؟ العربية موديل 2006
معلش طولت عليك ..لو عاندك حل ياريت تقولى
سيدي الفاضل كل اللي انت بتشعر بيه دا طبيعي جدا بعد تغيير الميكاترونيك - متخليش حد يلعب في العربية - بعد 1000 كيلو اتصل بيا وقولي الوضع ايه
امشي بالعربية عادي من غير قلق واقرص عليها في المشي كمان لحد ما تعدي 1000 كيلو

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 15-04-2014, 09:37 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

انا معايا هيونداي افانتي 2003 او الالنترا 2005 المصري عاملة 155 الف كم..الفتيس الاوتوماتيك النقلات ناعمة وكله تمام...لكن بحس بخنقة في العربية..ال 100 بتيجي عند rpm 4 ال 120 بتيجي على 5 rpm ال 160 بتيجي عند 6 rpm ..التجميع كويس بعد ال 120 عشان الاوفر درايف لكن التجميع سئ لحد ال 100....رحت لمركز خدمة غيرت زيت الفتيس موبيل atf لكن مغيرتش الفلتر ..المهندس كشف عليها وقالي في خنقة في العربية وممكن المشكلة تتحل بتغيير فلتر زيت الفتيس لكنه حذرني ان تغيير الفلتر لازم يكون في ميعادة المحدد ولو اتغير بعد ميعاده(لان العربية مستوردة فمعرفش هل اتغيرها الفلتر ام لا) ممكن يبوظ الفتيس وممكن لأ فبلاش مخاطرة لان في عربيات غيرت فلتر الفتيس والفتيس باظ ..المهم اني بحس ان العربية بطة احيانا واحيانا كويسة.....اه ..الفتيس اتكشف عليه بالكمبيوتر ومفيش اي ايرور...والزيت كان نازل لونه احمر .وايه اسعار الفتيس الاستيراد واكشف عليه ازاي
برجاء النصيحة

التعديل الأخير تم بواسطة mummy_47 ; 15-04-2014 الساعة 10:33 PM
قديم 15-04-2014, 11:58 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

هو حضرتك عايز تعرف العيب فين
ولا حضرتك عايز تغير الفتيس
ويعني ايه لما اغير فلتر الفتيس ممكن يبوظ - لا مفيش الكلام دا - انا رأي الكلام دا غلط
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة