العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-03-2011, 01:50 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اخوكم و حيران و محتاج مساعدة

السلام عليكم
احب اعتب عليك بس فى الاول انك بتقول الموتور الاستيراد اعد 15 يوم ونفخ وعمل طحينة وانتى سكت ازااااااااااااى كان المفروض تاخد اجراء حاسم فى وقتها لان اى موتور بيتباع استيراد علية ضمان شهر انا لو منك كنت عملت مصيبة مع اللى بعهولى ولكن كل شىء بتاع ربنا
نرجع لحاجة فنية بسيطة جدااااااا بس وهى ان من راى تغير طقم البساتم بطقم جديد ستاندر لان البست اللى عمل عتب فى الشميز لا يمكن لا يمكن لا يمكن يكون مجارى الشنابر بتعتة كويسة فانت هاتجيب شنبر جديد على شمايز جديدة ويطلع عندك بوش فى النهاية فى مجارى شنابر البساتم دة اكبر غلط وعموما هى مش غالية اوى اعتقد الابعة بـ 220 جنية انواع بقى واشكال وبجملة المصاريف وبديهى طبعا انك تخرط الكرنك وتجيب سبايك حسب الزيرو لان لو حكمنا فوق كويس جدا بدون ما نحكم تحت المكنة هاترزع مع انى ضد عمرة الموتور وتملى بنصح بشراء موتور استيراد بس للاسف حظك طلع وحش ودعنى اسالك الراجل اللى بعلك الموتور ادالك افراج جمركى للموتور ولا قالك كمان شهر تعالى خدوة والحوارت دى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 03-03-2011, 10:45 AM
vilmos vilmos غير متواجد حالياً

vilmos is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههه
انت بتتكلم جد ربنا يصبرك علي مابلاك ويقويك عليها

و اللهى بس موش دا اللى مزعلنى فى الموضوع كلة
اللى مزعلنى انى صرفت دم قلبى عليها لغايت ما عملت مشكلة مع خطبتى بسب انى برمى الفلوس فى الارض
قديم 03-03-2011, 10:50 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

على فكره

أنت الكسبان برضه

لأنك لو وسعت الشمايز ولو أن مفيش كتاب صيانه وصى بتوسيع الشمايز ( لأن دى أفتكاسه مصريه )

التوسيع بيكون لغرف الحريق مع أستعمال شمايز مقاس أكبر

وحتى توسيع غرف الحريق بالبلوكات..........بيتعمل أى كلام فى مصر

_________________________ _

ولو حبينا نفترض

أننا وسعنا الشمايز أو الغرف فى أى مكنه

حتحتاج بساتم أكبر غير الأستاندرد الحاليه

يبقى ممكن دلوقتنى نستعمل بساتمنا الحاليه

على شمايز أستاندرد

حتبص تلاقى التكلفه هى هى

بس أنت مع أستعمال شمايز أستاندرد على البساتم الحاليه

فى أمان

عن عملية التوسيع مع أستعمال بساتم أكبر

لأنك فقط حتشيل الشمايز المعتبه حاليا

وتشحط شمايز تانيه بتاعة بلادها

ومفيش إيد خراط أمتدت لحاجه

شكلى هاعمل كدا و شكرا ليكم كلكم بجد
ادعولى بجد علشان انا قربت اولع فيها و اريح البشرية منها ههههههههه
قديم 03-03-2011, 10:58 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
احب اعتب عليك بس فى الاول انك بتقول الموتور الاستيراد اعد 15 يوم ونفخ وعمل طحينة وانتى سكت ازااااااااااااى كان المفروض تاخد اجراء حاسم فى وقتها لان اى موتور بيتباع استيراد علية ضمان شهر انا لو منك كنت عملت مصيبة مع اللى بعهولى ولكن كل شىء بتاع ربنا
نرجع لحاجة فنية بسيطة جدااااااا بس وهى ان من راى تغير طقم البساتم بطقم جديد ستاندر لان البست اللى عمل عتب فى الشميز لا يمكن لا يمكن لا يمكن يكون مجارى الشنابر بتعتة كويسة فانت هاتجيب شنبر جديد على شمايز جديدة ويطلع عندك بوش فى النهاية فى مجارى شنابر البساتم دة اكبر غلط وعموما هى مش غالية اوى اعتقد الابعة بـ 220 جنية انواع بقى واشكال وبجملة المصاريف وبديهى طبعا انك تخرط الكرنك وتجيب سبايك حسب الزيرو لان لو حكمنا فوق كويس جدا بدون ما نحكم تحت المكنة هاترزع مع انى ضد عمرة الموتور وتملى بنصح بشراء موتور استيراد بس للاسف حظك طلع وحش ودعنى اسالك الراجل اللى بعلك الموتور ادالك افراج جمركى للموتور ولا قالك كمان شهر تعالى خدوة والحوارت دى
و مين قالك انى مرحتلوش .... روحتلوة و اتخنقت معاه و جبيت معايا ميكانيكى علشان نرجعة
بس الراجل اكلنى و جابلى 5 ميكانيكه و دوروا العربية و قالولى دا جوان وش سلندر و كاوتش صبابا و بتعمل ب 300ج كله و حرام ارجعلك المتور علشان 300ج و المتور زى الفل ....و انا اعترف انه اضحك عليا
لا قالى الافراج معايا و قالى هات 200ج علشان اخلصهوك من بورسعيد طبعا دا غير تمن المتور كمان و انا سعتها كنت لسا بشطب العربية و قلتله استنى انا موش معايا فلوس دلوقتى ...
بس انا ناوى مدفعلوش حاجة تانى و هاخد الافراج غصب عنه
بالنسبة للكرنك انا هاشوفة عايز ايه و هاعملة دى سهلة بس انا قصدى على الشمايز اعمل فيها ايه من وجة نظرك؟؟؟
قديم 03-03-2011, 11:00 AM

mrastra بقولك هو انا لو عملت عمرة كل العيوب دى هاتتختفى و لا ؟؟؟