العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 02-11-2010, 03:09 AM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold
افتراضي رد: عجيب أمركم يامصريين

لا واللى يفقع بصراحه ال ........... انه بيقولك انا بحيى وزير الداخليه والحكومه اللى عماله تنهب وتسرق الشعب عينى عينك باسم المحافظه على النظام والارواح ياراجل اتقى الله بقى
طيب احيى الحكومة اللى عملت ردارات وخلافه للحد من السرعة ؟؟

ولا احيى واحد ماشى بسرعة عالية يقتل 12 ويصيب 8 وحجات زى كدا ؟؟

مين فينا اللى يتقى الله

وياجدعان اللى بيحب الجرى وبيحب 180 و170 ويقفل العداد والحجات دى ربنا يجعل له عظة عشان يعرف ان السرعة غلط

^^ دى نهاية كلامى ..
قديم 02-11-2010, 04:50 AM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough

انا مش فاهم ليه الجو ملتهب هنا
انا يا جماعه لا حللت ولا حرمت عشان الناس السخنه هنا اوي
هو فيه 3 نقط هتكلم عليهم وانا آسف اذا كنت زعلت حد

1-معدل الحوادث في مصر فوق الوصف ميجيش جنب السعودية ولا الخليج كله حاجة مصر فوق المعدل العالمي بمراحل ودي كارثه والحكومة مسئولة عنها فلازم تاخد اجرائات

2-معرفش اذا كان حد حضر مرة بليل او بالنهار في مستشفي طوارئ علي الطريق السريع انا مرة حضرت كان داخل 25 واحد كانو في اتوبيس حصل حادثة الكلام ده في مستشفي طوارئ طنطا

3- لحظة الندم واحده والشاب المستهتر اللي قتل 12 واصاب 14 عشان ماشي علي 150 ده ايه ذنب نساء تترمل واطفال تتيتم شئ بجد بشع

فاللي عايز يجري يجري واللي عايز يقتل يقتل وربنا يسلم طريقكم
وآسف مرة تانية ان كونت زعلت حد
قديم 02-11-2010, 04:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا مع و ضد الموضوع
اولا السرعه العاليه مرفوضه رفض تام
و مش حنقول ما اللي ربنا كاتبه حنشوفه لان ربنا قال
و لا تلقوا بايديكم الي التهلكه
كل حاجه بالعقل حتمشي
و حتت ان السرعه حريه شخصيه و الكلام دا
فحريتك الشخصيه تنتهي عند حدود حريات الاخرين
يعني لو عامل طريق لنفسك تجري فيه انت حر
انما طريق عام و مستخدمين علي الطريق كتير يبقي انت كده مالكش اي حريه
المطلوب منك تلتزم بالقوانين و لا تؤذي حياه الاخرين قبل ان تؤذي حياتك
لانك لما فرده تضرب منك علي سرعه جنونيه مش زي ما تضرب منك علي سرعه 120
و مش زي ما تضرب منك علي سرعه 90 و مش زي ما تضرب منك علي سرعه 60
كل سرعه و لها مخاطرها و اللي بيسوق صح حيقدر حجم المصائب المترتبه علي افعاله
انما اني اجري وسط طريق مفتوح و مليان ناس و اعرض حياتهم للخطر دا طبعا ما ينفعش
انا مش حقول اني بمشي زي ما الكتاب بيقول لكن انا بمشي علي حسب حاله الطريق
نضيف او مكسر و عدد المستعملين للطريق حولي بحيث ما اخليش حد يفرمل بسبب او يقلق من سواقتي
و ربنا هو الستار في الاول و الاخر

حـازم خـضـر

قديم 02-11-2010, 11:00 AM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold

نورت موضوعى يا استاذ حازم
قديم 02-11-2010, 12:43 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

للأسف موضوعك يعكس وجهه النظر الرسمية التى تحمل السائقين كل المصائب فوق رؤوسهم.
نظرية أن السرعة هى أصل كل الشرور و الحوادث لم تعد صحيحة 100% كما كان فى السابق.
الحقيقة أن النظريات الحديثة تقول ان السائق الذى يسير بسرعة ثابتة لمدة طويلة يفقد تركيزه و يصيبه الملل و ربما يغالبه النعاس, خاصة مع أسلوب الحياة العصرية المرهقة.
ان السائق البطىء الذى فقد تركيزه يتسبب بحوادث أكثر من السائق المسرع و الذى عادة يكون فى قمة تركيزه و تقديره لظروف الطريق.
فى حادث الدائرى ألقينا اللوم كله على استهتار السائق, و لكن من منا يسير على الدائرى بسرعة أقل من 120 كلم/ساعة؟؟! انا نفسى اسير بسرعة تبدأ من 140 كلم الى 160 كم على الدائرى كل يوم الا فى اماكن الرادارات اللعينة.
لم يتحدث احد عن استهتار الحكومة و تغاضيها عن وجود تجمعات بشرية فى طريق يفترض انه سريع, و لا مكان للمشاة فيه, فالخطأ هنا مركب, من السائق و التخطيط و كل شىء.
السرعة موجودة فى كل انحاء العالم, بل ربما نكون فى مصر من البلدان التى يقود سائقيها ببطء فى العموم, لأننا نركب سيارات بمحركات صغيرة فى العادة, و رغم ذلك فان معدل الحوادث مرتفع نظرا لسوء التخطيط, و سوء حالة الشوراع, و عشوائية سيارات الأجرة,
أضف الى ذلك ايضا استهتار المشاة, و عدم حرصهم على حياتهم, انا عملت حادثتين بسبب هؤلاء المستهترين و فى المرتين قفز احدى المشاة أمام السيارة التى تسير امامى, فيتوقف السائق فجأة و أصطدم به من الخلف, و هذا الكلام يحدث فى طرق سريعة مش فى وسط البلد! فمن يحاسب هؤلاء المشاة على استهتارهم و عدم حرصهم, و الى متى يظل القانون اللعين "الطريق ملك المشاة" حتى لو قفز عمدا امام السيارة.
فلماذا تتحامل على السائقين, و فى النهاية الحكومة عاوزة تلم قرشين من الرادارات و خلاص, و لا يهمها انضباط المرور.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى