العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 05-10-2010, 05:18 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول مظاهرة توك توكيه احتجاجية أمام النائب العام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

طيب يا استاذ سامح ماهى الحكومة لاغيه تصاريح الميكروباصات والتاكسيات وحتى لاغية تصاريح الرحلات وبيحاربوا بردة عربيات السوزوكى السبعة راكب
للاسف يا احمد باشا الغاء التصاريح ده مش حل .. ده تجميد للوضع ...
والناس طبيعي بتزيد و بتزيد معاناتهم كل يوم
مشاكل التكدس و الزحمه و الكثافات عماله تكبر كل يوم ..

تاكسي ابيض و تاكسي عاصمه وسيبو التوك توك و لموا التوك توك !!!
حلول تافهه وعقيمه ملهاش علاقه بأصل المشكله
محور و دائري ووصله وتحويله وشغل سباكه 100 100 ... اكيد خففوا كتير لكن محلوش
لازم يشجعوا الناس انها تبعد عن مناطق الكثافات .. وتبقى مناطق طارده .. وده كان الهدف من المدن الجديده لكن للاسف محصلش
ازاي اقنع الناس انها تبعد عن مناطق سكنيه مزدحمه و تروح لمناطق جديده تتوفر فيها سبل العيش و المواصلات و الخدمات .... الخ
ابسط مثال اتفرج كل يوم على المحور الساعه 8 الصبح و 5 العصر ... تحس انها هجره جماعيه .. وبرغم كده مدينه 6 أكتوبر كان مخطط لها تستوعب 2 مليون نسمه بقوا 8 مليون !!!!!
المركزيه طاغيه .. و الامكانيات محدوده
الموضوع محتاج دراسات و تخطيط من ناس متخصصه تدرس سلوك المجتمع و توجهه وتبقى خطه قوميه على مدار سنوات علشان نحل مشاكل بقالها سنيييييييييين بتزيد
لكن كل صاحب كرسي بيجي يقضي مدته و يخلع .. وحتى لو عنده رغبه حيصطدم بالنظام البيرواقراطي المحكم والامكانات الغير متاحه

ده الشارع بقاله 5 سنين متسفلتش و بعد ما سفلتوه بشهر واحد بس .. دخلو بتوع الغاز كسروه ...
دا احنا مش عارفين نخطط سفلته شارع ... حنخطط لحل ازمه مواصلات و سكان !!!

لنا الله من قبل ومن بعد

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 05-10-2010, 07:44 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هو سواقة توك توك مش مرمطة و فين الشغل اللى مالى البلد ده !!!

انا اعرف شباب كتيير مش لاقى شغل حتى لو بياع مع انهم بكاليوسات ...... الدنيا كل يوم بتصعب عن اللى قبله

و برده اعرف واحد ربنا كرمه و اتجوز من سواقة التكاتك و ربنا كرمه الحمد لله

و فعلا السرقة مش مبرر لكن ضعفاء النفوس بينساقوا وراء الغلط
بص يا باشمهندس حدي لحضرتك مثل بسيط انا عاصرته
كنت سنه 2001 شغال في شركه ادويه و الاساسي كان 500 جنيه و بالحوافز و العمولات ممكن توصل ل 1300 جنيه
مبلغ في سنه 2001 كان محترم جدا و للاسف مافيش حد بيستمر في الشغل غير قليل
لانها ببساطه مهنه شقاء و تعب
تلاقي الواحد يجي يتدرب و يبدأ ينزل الشغل و يقول لا انا تعبان مش حعرف اكمل في الشغلانه دي
طب يبقي العيب منين
دلوقتي انا في الشركه عندنا عاوزين ساعي و بمرتب 600 الي 700 جنيه و مش لاقيين ولو جيت تسأل حد يقولك انا اشحت في الشوارع احسن لي من اني اقبض 600 جنيه !!!!
يبقي فيه شغل ولا مفيش؟؟؟

عموما انا سمعت انهم بيدروسوا استبداله بالميكروباص الصغير ... واضح كده ان توك توك عمو غبور كفايه عليه و جه الدور على ال N200 بتاع عمو منصور !!
يا سلام عليك و علي تعليقاتك يا هندسه

حـازم خـضـر

قديم 05-10-2010, 07:49 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

دلوقتي انا في الشركه عندنا عاوزين ساعي و بمرتب 600 الي 700 جنيه و مش لاقيين ولو جيت تسأل حد يقولك انا اشحت في الشوارع احسن لي من اني اقبض 600 جنيه !!!!
يبقي فيه شغل ولا مفيش؟؟؟

حاول ترفع المرتب شوية يمكن افكر اشتغل معاك

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 05-10-2010, 08:05 PM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all

فعلا اكبر حرام وةظلم
قديم 06-10-2010, 12:07 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

بص يا باشمهندس حدي لحضرتك مثل بسيط انا عاصرته
كنت سنه 2001 شغال في شركه ادويه و الاساسي كان 500 جنيه و بالحوافز و العمولات ممكن توصل ل 1300 جنيه
مبلغ في سنه 2001 كان محترم جدا و للاسف مافيش حد بيستمر في الشغل غير قليل
لانها ببساطه مهنه شقاء و تعب
تلاقي الواحد يجي يتدرب و يبدأ ينزل الشغل و يقول لا انا تعبان مش حعرف اكمل في الشغلانه دي
طب يبقي العيب منين
أنا بقى أول مرتب خدته كان 80 ج فى الشهر
كنت محاسب تحت التمرين فى مكتب
وكان فيهم البركة

النهاردة الخريج لسه أسمه مكتوب بالقلم الرصاص
ويستقل 500 ج فى الشهر