العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 03-06-2010, 02:21 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مزدا 3 ولا لانسر عوزكم تفكرو معايا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroseba مشاهدة المشاركة

عندك حق عربيه تستاهل فعلا السعر ده وتخمس وتجرى وتجيب 220 وبصراحه تستاهل انو صرف عليها 1000 تمن فانوس الاشاره بتاع المازدا وبصراحه حرام العربيه تباع بتمن اكصدام الميتسوبيشى متزعلش انا بهزر
يا سيدي، طيب ما أنا كمان بأهزر. أهم حاجة صاحب الشأن عشان لو عايز نخلصله فيها، وبعدين هي فيها كذا ميزة ما حدش واخد باله منهم:
1- الراجل بيحب الجري والتخميس، وبالتالي ممكن يخبط حد، فبالنسبة للعربية دي ممكن لو خبط بيها حد، الراجل مش هيحصله حاجة، والعربية ممكن تجيب شبكة.
2- لو جاب تخميسة جامدة شوية بالعربية العربية دي ممكن تتفكك من بعضها، وبالتالي كل إلا هيخسروا فيها ثلاث ألاف، يعني كلام فاضي.
3- طبعا التخميس والحاجات دي بتبوظ العربيات بسرعة وخصوصا الماتور، طيب دي عربية موتورها بيتعمر ب1000 جنيه ، يعني قشطة، ممكن يهدها ويبنيها ب2000 جنيه، ولو ألفين ومتين، ممكن يعمل المحارة، ومعجون ووش زيت، وتقف على الوش الأخير.
4- العربية ضيقة جدا من جوه، يعني آخره ياخد واحد صحبه كمان جنبه، يعني لا قدر الله لو حصل حادثة مفيش ناس كثير هتتئذي.
5- العربية لا قدر الله لو حصل فيها أي خبط ، ممكن يمشي بيها زي ما هي مخبطة، ومش لازم يصلحها ؛ لأنها أصلا مش هيفرق فيها المنظر والبرستيج قوي يعني،
عموما أنا مستني الرد لو هنخلص فيها، وممكن يدفع 3450، ونقسط الخمسين جنيه الباقية على 30 شهر، وفي تسهيلات كمان في السداد.

التعديل الأخير تم بواسطة مهند سالم ; 03-06-2010 الساعة 02:29 PM
قديم 25-06-2010, 09:35 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

يابنى روح ذاكر
انا عارف انك من عشاق الانسر
ولو فكرت فى 1600 بالفتيس الجديد ( ستريبترونك ) هتلاقى فيها كل طلباتك
بس حضرتك الفتيس الcvt القديم اقوي و افضل و ادائه اعلي بكتر من الفتيس الجديد الاستيب ترونك و انا عن نفسي معنتش عاوز اركب اوتو لاني بخاف انه يتكسر في ايدي زي ما بيحصل مع صحابي!!!

سيبك من الاوكتافيا ولانسر والمازدا والكلام الفارغ ده والله انت لو جبت السوبارو مش هيبقى ليك حل وعربيه تعمل كل النتا عاوزه بس اعرف انتا التحكم فيها وشكلها تحفه وادائها جبار وكفايه انها عربيه سباق بس ماتورها 1500 سى سى
شوفه شكلى هخليك تشتريها بعد ما تخلص الفيديو بس انتا متعرفش تعمل عشر الى عملوا الواد هههههههه
السوابرو عربيه محترمه طبعا يا مان بس الي حضرتك حطتها دي حاجه تنيا موتور اكبر من كدا بكتير و عليها شواحن تربو نفس الشكل بيتحط عليه مواتير من 1.5 الي 5.4 و كلهم عليهم شواحن ماعاد الي بينزل مصر و عن الفيديو انا عرفه بس عندي فيديو بيتلعب فيه احسن من كدا دا العربيه مساعدها اوي بس يعني انا لو نزلت مكانه هلزق في اول عمود نور يقابلني طبعا ههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اولا مافيش لانسر 1600 مانيوال علي حد علمي
ثانيا المازدا مش تقنيه الماني ولا حاجه
المازدا 3 و الفولفو اس 40 و الفورد فوكاس مبنيين علي قاعده عجلات واحده
و التلات عربيات لا يوجد صله بينهم و بين التقنيه الالمانيه من قريب او بعيد.
بالنسبه لاختياراتك خليك في عربيه تعرف تبيعها و تشتريها لانك من النوع اللي مش بيحب يحتفظ بعربيه لمده طويله
غير كده لو علي التخميس و كده مافيش اي عربيه فعلا تستحمل زي ما لاكي باشا بيقول
علشان تركب عربيه تستحمل الكلام دا يبقي في الفئه العائليه الكبيره
زي الكامري و الالتيما و العربيات دي.
لا يا مان الانسر 1.3 و 1.6 منيول موجوده عادي بس الفتيس الcvt ممتاز فحتي الي بيجري بيقول اوتو في الانسر بيطلع من اي عربيه اوتو تنيا
و المزدا تقنيه الموتور المانيه دا كلام انا سمعته ان تكنولوجيا المحركات فيها من كام سنه بقت المانيه مجرد كلام
اما عن العائلات الكبيره عشان تستحمل فأنا كنت هجيب بي ام 328 كوبيه كابورليه بس رجعت في البيعه لاسباب يطول شرحها و اهمهم حاسس ان العربيه كتير علي او بمعني اصح لو اشترتها لاما هيجبوني من فوق شجره لاما من تحت عربيه نقل كفانا الشر!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

أنا في واحد جاري عارض عربية سيات موديل 81 للبيع، بس عربية طلقة، متسقط ليها موتور 127، ولسة عامل عمرة صارفة عليه ييجي بالصلاة على النبي كدة 1000 جنيه، ومركب بربريز جديد بس العيال كسروه، عشان بيركنها في الشارع، هي بس عايزة شوية سمكرة وعايزة فرش، وعايزة دهان، وعايزة جنوت، يعني وشوية حاجات بسيطة كدة، لو موافق أخلص ليك فيها، يعني ممكن كدة نخلص على ثلاثة ونص، قلت إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبصراحة أنا مش عارف هي سيات ولا فيات 126، هي عربية كدة في الحجم أصغر من التوكتوك، باب واحد بيتقفل برزة وقفل، آه والله برزة وقفل، وبرده الشنطة والكبوت ليهم رزة وقفل، يعني حاجة أمان على الآخر، لا تقولي مرسيدس ولا كامري ولا بي أم.
وأظن دي بق تخميس وتسديس وإلا حضرتك عايزة مش هتقول لأ، عربية تولع الأسفلت، فكر كدة ورد علي؟؟؟
ههههههههههههه
انت هتقول لي دي يا مان عربيات ليس عليها غبار دي ينطبق عليها تكاركلها تشرق تكبسلها تعطل

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 28-06-2010, 06:16 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute

طيب طالما بتحب الجرى يبقى هوندا سيفيك اوتو 2008 مثلا ب110 الف

عربية مافيش عليها كلمة
قديم 25-07-2010, 08:07 AM
الصورة الرمزية dr_youssifomar
dr_youssifomar dr_youssifomar غير متواجد حالياً

dr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura about

يا راجل بيقولك قوه وجرى و حرق و تخميس تقولو النترا وسيراتو العربيات ديه متستحملش خالص الحاجات الى بتقول حاجه ده انتا هتخلى يكره العربيات كلها انا شوفت النترا فركت العربيه وقفت والواد خدها زق هوا وصحابه العربيات ديه اوبشن لاكثر ولا اقل والانترا مش ثبات خالص والسيراتو بترمى شمال لوحدها وماتور مش هيستحمل الحرق والتخميس

بص انت عايز عربيه قويه وتستحمل الحاجات ديه طلع المازدا من دماغك مع انى عمرى مشوفتهاش بتعمل اى حاجه بس مش بفضلها

لو هتجيب جيب يا لانسر عربيه وحش بمعنى الكلمه بس شكلك زهقت وعايز تغير ادامك يا سوبارو ديه عربيه ملهاش حل وتستحمل الكلام ده كولو يا تجيب اوكتافيا a4 وتكبر دماغك وتريحاها
بصراحة انا بتفق تماما مع الرأى دة جيب عربية يابانى مخصصة لاغراض دى وسوبارو سيارة رياضية اكثر من رائعة لو امكاناتك لاتسمح هات لانسر 1600 مانيوال فول سبورت
واهم حاجة خلى بالك من نفسك ومن اللى حوليك

(وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ)
قديم 25-07-2010, 02:05 PM
حازم العطيفى حازم العطيفى غير متواجد حالياً

حازم العطيفى is on a distinguished road

من رأيى هات الفيات لينيا تربو جيت 120 حصان .. عربية ملهاش حل فعلا ثابتة وشيك .. عربية مفيهاش غلطة