العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-10-2010, 09:39 PM
tamerhassan tamerhassan غير متواجد حالياً

tamerhassan is a jewel in the roughtamerhassan is a jewel in the roughtamerhassan is a jewel in the rough
افتراضي رد: عضو جديد محتاج نصيحة

اللوجان فاضيه وتوكل على الله
قديم 18-10-2010, 09:51 PM
allam87 allam87 غير متواجد حالياً

allam87 is on a distinguished road

شكرا ليك يا اخ مهند علي مرمروك الكريم علي موضوعي والنصحية
وبصراحة رغم الكلام اللي في المنتديات اللي بيتقال عن الصيني ورغم اني مقتنع بيه من جهة الا اني من جهة اخري لا استبعده تماما في اختياراتي وخصوصا اني مقتنع تمام ان الصين هتزداد توغلا في كل شئ وبضاعتها ستغزو العالم يعني مثلا اننا من عشر سنين كده او اكتر كان الواحد بيفكر في الابتوب يشتري نوعه ايه وكنا برده نسمع صيني وده الماني وكلام من ده دلوئتي اغلب الابتوب حتي الماركات الكبيرة بتتصنع في الصين ومبئتش تفرق وكل الناس لابتوب بتاعها صيني وانا سمعت راي مشابه زي ده في احد المواضيع المتعلقة بالعربيات الصيني وكان بيقارن بين حالة الناس الآن وموقفها من العربيات الكوري في بداية العربيات الكوري في مصر لكن بعد كده اتنسي وبقي اغلب الفئات المتوسطه عربيتها كوري وانا اعتقد برده ده اللي هايحصل مع العربيات الصيني وقريب هتلاقي اغلب الاسر متوسطة الدخل عربايتها صيني واكيد مش هاتتنتشر بين الناس الا اذا اثبتت نفسها في البيئة المصرية زي ما العربيات الكوري اثبتت نفسها طبعا انا زي ما قلتلكم انا مش بفهم في العربيات لكن ديت مجرد ثقافة منتديات يعني لا خبرة ولا مجرب ولا شئ وممكن لو قلت حاجه غلط تصصحوها لي ومنكم نستفيد
قديم 18-10-2010, 10:00 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا اخ مهند علي مرمروك الكريم علي موضوعي والنصحية
وبصراحة رغم الكلام اللي في المنتديات اللي بيتقال عن الصيني ورغم اني مقتنع بيه من جهة الا اني من جهة اخري لا استبعده تماما في اختياراتي وخصوصا اني مقتنع تمام ان الصين هتزداد توغلا في كل شئ وبضاعتها ستغزو العالم يعني مثلا اننا من عشر سنين كده او اكتر كان الواحد بيفكر في الابتوب يشتري نوعه ايه وكنا برده نسمع صيني وده الماني وكلام من ده دلوئتي اغلب الابتوب حتي الماركات الكبيرة بتتصنع في الصين ومبئتش تفرق وكل الناس لابتوب بتاعها صيني وانا سمعت راي مشابه زي ده في احد المواضيع المتعلقة بالعربيات الصيني وكان بيقارن بين حالة الناس الآن وموقفها من العربيات الكوري في بداية العربيات الكوري في مصر لكن بعد كده اتنسي وبقي اغلب الفئات المتوسطه عربيتها كوري وانا اعتقد برده ده اللي هايحصل مع العربيات الصيني وقريب هتلاقي اغلب الاسر متوسطة الدخل عربايتها صيني واكيد مش هاتتنتشر بين الناس الا اذا اثبتت نفسها في البيئة المصرية زي ما العربيات الكوري اثبتت نفسها طبعا انا زي ما قلتلكم انا مش بفهم في العربيات لكن ديت مجرد ثقافة منتديات يعني لا خبرة ولا مجرب ولا شئ وممكن لو قلت حاجه غلط تصصحوها لي ومنكم نستفيد
كن على ثقة تامة إن العيب مش في الصين، الصين بتنتج من الإبرة للصاروخ وبكل درجات الجودة. العيب على المستورد المصري إلا كل همه يجيب أرخص حاجة ويكسب فيها أعلى سعر. ولذلك هتجد دائما في فرق شاسع بين الصيني إلا بينزل مصر وبين الصيني إلا بينزل أمريكا أو أوربا، لأن القصة قصة مستورد مش أكثر.
فأرجو إن حضرتك تبتعد تماما عن الصيني الذي يباع في مصر. عارف لو حضرتك هتستورد عربية صيني من السوق الأوربي هأقولك توكل على الله.
ولذلك إلى أن يتغير فكر المستورد المصري خليك في المضمون.
قديم 18-10-2010, 10:02 PM

شكرا ليك يا تامر حسن علي مرورك الكريم
وشكرا علي نصيحتك اخي الكريم واقولك بصراحة اني كنت بفكر فيها لاني زي ما قلتلك عاوز عربية تسترني خمس سنين وتسحمل سفر فميهمنيش الكماليات اوي لكن حتي لو اشترتها فاضيها فالوجان اسعارها تبدأ من 57.5 الف يعني معدية ميزانيتي بحوالي سبعة الآف ونصف
قديم 18-10-2010, 10:06 PM

اوافقك تماما يا اخ مهند في كلامك عن المستورد المصري لكن المصري مصري سواء استورد صيني او استورد كوري ومش بس العربيات الصيني اللي في اوربا تخلف عن العربيات الصيني في مصر لكن ده في كل العربيات لان زي ما قلتلك المصري مصري استورد صيني او كوري