العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 12-12-2011, 04:35 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عفوا ايها الازواج .....رفقا بالقوارير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noor a.s مشاهدة المشاركة

مش عارفة كلامى ده هيعجبكم ولا لأ ومحدش يفهم انى متحاملة على طرف معين لكن الحقيقة انهم مبقوش قوارير للأسف دلوقتى بنشوف الست بتقف وترد على جوزها بمنتهى البساطة وكمان تستفزه وتزود الخلاف بعنادها مع انها لو فكرت بعقل هى عمرها ما هتبقى راسها براسه حتى لو بتشتغل وبتجيب فلوس وعندها استقلال مادى طب ما تفكر ان جوزها ده هو اللى سمحلها بانها تنزل وان شغلها ده من وقته ووقت البيت وان ربنا بيوسع رزقهم عن طريقها وده كرم من ربنا ليها ومكانة فى قلب جوزها لو فكرت بعقل هتعرف انها لو ساوت نفسها بيه فى كل حاجة هتفقد قيمة الرجل فى حياتها وده قيمة مش قليلة ياريت تفهمونى صح انا مش بقلل من قيمة الست ولكن المشكلة هتتحل لو كل واحد عرف حدوده لحد فين وكمان الرجل لازم يعرف انه بيتعامل مع زوجته .. الست اللى اختارها شريكة لحياته فاهمين يعنى ايه شريكة يعنى فى بينهم معاملة طيبة ومشورة واحترام وإلا هتفشل الشركة ربنا قال " وجعلنا بينكم مودة ورحمة " افتكر ان ده اهم شرطين لنجاح اى علاقة فى الدنيا والست ده هى اللى بتربى اولادك يعنى ان اكرمتها أكرمتهم وفى ستات عاقلة ومحترمة جدا على فكرة وكمان فى رجالة ممتازين ومبينجحوش مع بعض الفكرة فى ان كل واحد يعرف انه ممتلكش الطرف الأخر لما ارتبط بيه لا كل واحد يحترم خصوصية التانى وحدوده ويعمل واجباته نحوه وانشالله المركب هتمشى

جزاكم الله خيرا على المداخلة
(وجعلنا بينكم مودة و رحمة ) ما فيش اجمل من كلام الله عز و جل الخالق البارئ الستير الرحمن الرحيم الذى ان نعد نعمه فإنها لا تعد و لا تحصى
طبعا انا ضد الزوجة سليطة اللسان النكدية الزنانة و كل الصفات التى قد قالها بعض الازواج لى فى الرسائل الخاصة التى وصلتنى او المداخلات فى موضوعاتى ربنا يعلم انى كل هدفى هو اصلاح ذات البين لكل بيوتنا و كلنا لنا اخطاءنا و انصح نفسى قبلكم جميعا رجال و نساء وطبعا ما تقوله بانهم لم يصبحوا قوارير فهذا كارثة لان جمال المرأة فى ضعفها و ادبها و تدينها وليس فى نديتها و تسلطها و بذاءة لسانها ولعياذ بالله وانا شخصيا يا رب يقطع لسانى قبل التطوال على زوجى اللذى اكن له كل احترام و تقدير ....و المناقشة بين الزوجين لابد ان تتسم اكيد بالاحترام المتبادل و عاوزة اقول سرا للبنات و السيدات ( يا ستى لو تتطاول عليكى خليكى انتى مؤدبة و محترمة و حقك سوف تأخذيه بالادب ولو مش فى الدنيا ربنا هيعطيه لكى فى الآخرة اضعاف و انتى الكسبانة فى الحالتين خليكى انتى احسن منه و بلاش تعملى رأسك برأسه )

اشكرك على المداخلة الرائعة التى وضحت لنا الكثير و ان شاء الله يارب مراكبنا كلها تمشى الى الامام دائما هههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kbarema مشاهدة المشاركة

اه كلامك معقول بس للي بقرا انا بقياعرف واحده مبتسمعش الا اللي عاوزه تسمعه ومبتفتكرش الا الوحش ومتقولش الا اذا كانت بتنتقد جوزها ربنا يسامحها بقي ولو جوزها اتكلم ولا اعترض ممكن تعيط اسبوع كانو ضربها بالنار

و لا يهمك النوع ده كمان له الحل باننا نوسع المدارك و الاهتمامات
شوية لان التصرف ده بيكون من ضيق الافق و الاهتمامات التى لا تتعدى المطبخ و الاكل ندخل هوايات اخرى مفيدة من قرآه او حفظ قرآن او مشروع صغير او بحث فى مواضيع ثقافية او كورس كمبيوتر او او او غيره حاجات كثير
و بعدين يا سيدى لو رسيت على بكاء اسبوع مافيش مشاكل كبر ماغك انت الكبير و اعمل الموضوع بهزار و قول هى امينة رزق هتمشى امتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

الف مليون شكر لحضرتك م.سلوى
الحمدلله على سلامة الشفاء
جزاك الله خيراً عنا جميعاً من خلال طرحك الجميل لموضوعات مهمة للغاية
المهم من يعتبر
جزاكم الله خيرا و ربنا يبارك فى حضرتك و سلمك الله من كل سوء
و طرحى لهذه المواضيع ليسالا لتذكير انفسنا جميعا بحدود الله فى المعاملات و اللى لو عملناها كلنا نرتاح
ربنا يصلح لنا جميعا بيوتنا و احنا كلنا اخوة و اخوات و انا شخصيا بآخذ رايكم فى امورى و ربنا يستر و يعدينا من الدنيا عل خير

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 15-12-2011, 04:45 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

موضوع مهم اخوانى-ابنائى اعضاء المنتدى الجميل
وهى شكوى من احد الازواج (بكثرة طلبات زوجته)
انا هبدأ كلامى و اقولك عندك حق كثرة الطلبات ترهق و تزهق
بس هقولك هل تشعر ان ضميرك مرتاح ومكفى بيتك و طلبات زوجتك و اولادك ( اعزك الله و كرمك و رزقك بالرزق الحلال لهم)
رسولنا الكريم قد علمنا ان دينار تصرفه على بيتك و اهل بيتك له ثواب اكبر من الصدقة
وبصراحة انت حتى لو قلنا انك بخيل شويتين ده مش غلطتك لان الزوجة الذكية المخضرمة التى تتعلم الاسلام صح تعرف ازاى بلباقة تخليك تصرف على بيتك بكرم وتلبى طلباتها عن طيب خاطر باللسان الحلو و حسن التصرف كما امر ديننا وليس بالخناق و سلاطة اللسان و جعل الزوج يهرب من نكد البيت و طلباته
فى انتظار آرائكم ومناقشتى ان كنت مخطئة فإغفروا لى تقصيرى

قديم 15-12-2011, 05:43 PM
الصورة الرمزية غريبو99
غريبو99 غريبو99 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد محمد غريب
التخصص العملى: حاسب آلى ونظم معلومات
هواياتي: سيارات , رحلات صيد وابحار

غريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond repute

الله ينور عليكى يا باش مهندسة سلوى انا بقالى سنتين فى جحيم (العناد وعدم سمعان الكلام المفاجىء)
ربنا يستر
وشكرا ليكى وشكرا لنصائحك العظيمة
وفعلا انتى اخت كبيرة باين من كلامك
شكرا
قديم 15-12-2011, 06:28 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريبو99 مشاهدة المشاركة

الله ينور عليكى يا باش مهندسة سلوى انا بقالى سنتين فى جحيم (العناد وعدم سمعان الكلام المفاجىء)
ربنا يستر
وشكرا ليكى وشكرا لنصائحك العظيمة
وفعلا انتى اخت كبيرة باين من كلامك
شكرا

سوف اتحدث معك و نرسم خطة سويا حالا لهذه المشكلة و مشكلة اخرى مشابههة جاءتنى على الخاص وهى شكوى اخ محترم لم يقصر مع زوجته فى شئ
و ميسور الحال
ويشتكى مر الشكوى من الآتى

بس مش عارف اية سر
- العناد المستمر
- عدم سماع الكلام المستمر
- عصيان كلامى بأستمرار
- رفض اى افكار أو اقترحها فى البيت مجرد اقتراح
- معارضة مستمرة لأتفة الأسباب
- طلبات مستمرة
- بقت مادية أكتر على عكس طبيعتها
- صوت عالى جدا على عكس طبيعتها
- التأكيد على تنفيذ قراراتها وأوامرها حتى فى ابسط الأمور

بس استأذن اصلى المغرب اولا ثم اعود اكمل

قديم 15-12-2011, 07:08 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هنعمل خطة طيبة الآن لعلاج الزوجتين السابقتين المشتركتين فى نفس المشكله

1- حضرتك اعمل عزومة لاهل زوجتك
اثناء زيارتهم قم بمناقشة اى شئ معها امامهم ليظهر اسلوبها فى النقاش
اطلب منها طلب انت تعلم انها سترفضه ليظهر غضبها امام والدها ووالدتها و اخوها واختها
يعنى يا ريت احنا عاوزين نظهر اكبر عدد من العيوب امام اهلها
علو صوتها وعنادها
عدم طاعتها لكلامك
انها مادية و طلباتها كثيرة
كل ما يمكن اظهارة عمليا امامهم و تمالك انت اعصابك شويتين و لا تغضب عليها امامهم .............احنا عاوزين بذكاء نفرش لها السجادة لكى يظهر كل الاخطاء عمليا ( ههههههه شريرة انا )

ثم تتوجه الى اهلها بالكلام هل ينفع كده ؟؟؟؟؟؟؟ هل يرضيكم سوء الخلق هذا ؟؟؟؟ تقبلوا على ابنكم يكون هكذا فى بيته ؟؟؟؟
هل انا لو سكت على كل هذه الاهانات و التجاوزات اكون راجل فى بيتى
يا جماعة لقد تحملت الكثير على مدى 13 سنة من اجل اولادى اللى همه قلبى و روحى
انا مش عاوز اقول ان فيه زن على ودانى علشان افض وجع القلب ده و اتزوج واكون رجل محترم فى بيتى ولى وضعى وعليها الطاعة و احترامى كما امر ربنا و الدين بذلك
وما اكثر البنات اللى يتمنوا العيشة المرفهه اللى هى عايشاها
ونشوف سوف تنجح هذه الخطة ام لا و لا تقلق فيه خطط كثيرة
وبعدين بصراحة انا سمعت من طرف واحد و لم اسمع منها ربما انت تظلمها فى شئ انا لا اعلمه و لذلك مش عاوزة آجى قوى عليها
وعموما الخطة دى ليس فيها ظلم لها و هيظهر اخلاقها و كلامك صح و لا غلط

وبالتوفيق وربنا يهديها لك يا رب
اكثر من الاستغفار و الصلاة و الصدقات لكى يهدى لك الله دابتيك