العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 15-01-2011, 02:30 PM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice
رأى رد: فيديو : رد أحمد مهران بخصوص ما ذكر ببعض المشاركات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

ألف مليون شكر للأخوة الأفاضل على المشاركة

وجزاكم الله خيراً
وبالنسبة لكلام الأستاذ mmffor
ثق تماماً أن أحمد مهران معرفة سنين ومصدر ثقة
وهو ما شاء الله ليس بحاجة إلى أن يقول مثل هذا الكلام الخطير
فهو أنضج وأعقل وأكبر من أن يقول هذا الكلام
الذي يستحيل أن يتفوه به صبي ميكانيكى
فضلاً أن يكون شخص متعلم خلوق
عاقل متدين رزين
وانا عمري مهدعى على احد بالباطل وانا والله العظيم الكلام ده عن لسان احمد مهران وقال بالضبط انه علشان يعرف حل مشكلة الدريسكيون قاعد فيها ثلاث ايام ومن ساعتها التوكيل بئقة بيعتلو العربيات علشان يعملها التعديل قبل اما يبعها انا رديت عليها قولتيلة كل العربيات قالى طبعا لاء العربيات اللى هيشتريها واحد صوت عالى او صحفى قولتيلة والعربية عمتن عاملة اية قالى على قد فلوسة بس 70 % بيخرج من التوكيل فى مشاكل وذكر مشاكل زى العفشة وزيت الفتيس اللى توكيل مش بيرد يغيرة علشان ده زيت تخزين علشان الفتيس يبوظ بسرعة وحاجات كتير انا مش فاكرة هو بيعملها للعربيات اللى التوكيل بيبعتهلو
أستاذ محمود جابر
ليس بينى وبينك عداء شخصى
وليس بينى وبينك خلاف على سيارة أو ماركة محددة
الخلاف بينى وبينك على المبدأ وكذلك أسلوب الطرح
صح يا استاذ احمد لان حضرتك راجل محترم جدا للابعد حد واسلوب الطرح هنا فى المنتدى اللى مضايقنى ان دفاع على طول
ومازال في الجعبه الكثير والكثير
للرد والإثبات المادى على إدعاءات سيادتك
وانا فى انتظار حضرتك
ولكن
إلى هذا الحد أقف وبه أكتفي
وهذا ما أعلم والله عز وجل أعلى وأعلم

ونعمة بالله يا استاذ احمد

قديم 15-01-2011, 02:43 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن السادة الاعضاء يفيدونى لكل كل المشاكل دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

حضرتك هنا بتوضح انك بتسأل على عرض كل واحد لمشكلته أم مشكلة حضرتك

[/CENTER]

اظن مش معقول ان كل العيوب ده موجوده عند حضرتك في العربية ولو ظهرت في خلال فترة الضمان بتتعمل طالما عيب تصنيع وعندك جهاز حماية المستهلك لو حضرتك عاوز تقاضي التوكيل لو معملكش الحجاة دي

[/CENTER]

يا سيدي ربنا يرزقك ويرزنقا ونجيب جاجوار او فيراري

[/CENTER]

السر ان كل واحد بيدخل يقول مشكله حصلت عنده وعاوز حلها او حصلت مشكله عنده وحلها ازاي وبينقل خبرته في اللي حصل او بيطلب مشورة علشان لو فيه حد عارف الحل ايه يقدر يقوله واظن استاذ خالد خليفة من يومين كان واحد بيتكلم عن زرار ريموت الصني واستاذ خالد رد عليه ووضحله الفكرة ( ده مثال حاضر في ذهني بس مش اكتر لكن الامثله كثير لو عاوز نقعد نقلب في المنتدي براحتنا )
وطبعا لان الموقع مجاني والناس اللي شغاله في شغاله بمدهود ذاتي وبإرادة الاعضاء ومجهودهم والتوفيق فيها من عند الله وحده فكل واحد بيدخل يقول مشكلته ويحلها ازاي او حصلتلي مشكله ولقيت حلها بالاضافه طبعا للموضوعات الاجتماعية والترفيهية والاخبارية

اما عن سوء التوكيلات المصرية او المشاكل اللي كل الناس بتقابلها في التوكيلات فهو عيوب التصنيع او المواصفات المطلوب الاستيراد بها ولا يخفي عليك ان اغلب المستوردين بتروح الصين تختار الحاجة اللي تحقق لها اعلي مكسب طيب ازاي هحقق اعلى مكسب بمواصفات عاليه لازم السعر هيعلي طيب والحل علشان لاسعر ينزل اني اطلب مواصفات اقل يعني مثلا التابلوه بدل ما يتكسي جلد طبيعي حاجة نضيفه لاء هنعمله جلد طبيعي لكن درجة ادني زي الحزام الجلد اللي تروح تشتريه ب 500 جنية وحزام برض يبان لك انه جد تشتريه ب 50 جنية
والكلام ينطبق على جميع السلع المستوردة وليس السيارات فقط ويكفي اني اقولك في مرة اني اكتشفت ان الهاردات بتاعت الكمبيوتر الماليزي والتايلاندي الي بتدخلنا درجة الفرز من 3 إلى 7 على حسب المستورد وده مش عيب المصنع لا عيب المستورد اللي راح يجيب الحاجة دي علشان ييدها للمستهلك المصري

[/CENTER]

اللي بيقول العربية احسن بيقارن بين متطلباته وبين مواصفات العربية في نفس الفئة السعرية والمقارانات كل واحد من وجهة نظره فيه واحد عاوز يجمع سرعة في عربيته بعد 10 ثواني بيكون عاوز ماتور قوي زي فرنا
فيه واحد عاوز اعتمادية في البيع وثبات بيقرر يجيب لانوس
فيه واحد عاوز حمار شغل بيقرر يجيب لادا
فيه واحد معاه يزود شوية ويجيب حاجةاعلي ربنا يرزقه ويرزقنا جميعا
لكل واحد وجهة نظرة زي ما قلت لحضرتك
وفيه مثال قريب اخونا الاستاذ علي منير دوخ المنتدي كله وراه علشان يقرر يختار اي عربية وفي النهاية ربنا اكرمه واختار العربية اللي يرتاح معاها

الكلام ده هو الرد على اول نقطة خالص وحضرتك تبنيته للعربيات التانية او التوكيلات التانية ليه مش تبنيته لاسبرانزا وبعدن هل حصلت مشكلة وروحت بيها لاسبرانزا والتوكيل محلهاش لو هيا في الضمان وهيا عيب تصنيع
لو حصل يا ريت حضرتك تفيدنا وتعمل تقرير عن اللي حصل معاك وتدينا خلفيه لشان لو حد خايف من العربية يعمل حسابه ولو حد يقدر يساعدك في حل المشكلة يقدر يوجهك للحل السليم فين

والله ان جيت للحق اللي قاعد في القاهرة والمدن الكبيرة ملوش حق النهاردة يجيب عربية ولو جاب يجيبها علشان هو محتاجها فعلا يعني مينزلش مشوار بالعربية الا لو محاجها مش رايح مشوار بعد شارعين تلاته يجري على العربية وسخن ودور وامشي
السلام عليكم
انا بشكر حضرتك انا متابع الموضوع من البداية
وانا شايف ان الاستاز محمود مغليطش

قديم 15-01-2011, 02:48 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيديو : رد أحمد مهران بخصوص ما ذكر ببعض المشاركات

لية الكيل بمكيالين

قديم 15-01-2011, 02:48 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

بصراحة شديدة

أنا كنت من الناس اللى دافعت عن وجهة نظرك فى إسبرانزا كلوب

ويمكن الوحيد إللى عمل كده

بس خلاص فهمت إنت بتعمل إيه وليه ؟

يا أبوملك

وعلى فكرة شوفتك فى تكنو 2

كنت عامل مشكلة مع مهندس الإستقبال

بدون ذكر أسماء

وبعد كده مع مهندس الورشة

وماوصلتش لحل فى الاّخر

فإسلوبك ده ياريت تغيره

لإنك مش هاتضر إلا نفسك

وشكراّ

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 15-01-2011, 02:50 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

ادب + اخلاق + ذوق + صدق + جدعنه + شهامه + رجوله + تواضع + تميز + صبر + معرفه + حب الناس = اكيد الأجابه معروفه

استاذ/ احمد فاروق

جزاه الله عنا كل خير

وشكراّ على الفيديو

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/