العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 22-10-2009, 02:36 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed77505 مشاهدة المشاركة

مشكوور ياباشا على المجهود الرائع والمتميز
وممكن اسأل رأيك في السيارات
( هيونداي i30 - تيدا هاتشباك - لانسر )
ايهما تفضل من حيث المميزات والعيوب
ولو اريد شراء سيارة غير دول ترشح لي أي ماركة والسبب
ولك جزيل الشكر والتقدير

هيونداي i30
عربيه ممتازه لكن عيبها الشنطه ( لمحبي السيدان ) و طبعا اسعار قطع الغيار ناااااااااااااااار و طبعا مش منتشره و اعاده بيع مش كويسه و طبعا ده غير سعرها المبالغ فيه

نيسان تيدا
نفس عيوب ال i30 بس الاختلاف في انها ياباني و تستحمل اكتر من i30

ميتسوبيشي لانسر
عربيه منتشره انتشار النار في الهشيم ( جامده الحته دي ) و مفيش تميز لاي حد بيركبها بس هي عربيه متجربه من زمان و طبعا ممتازه و اسعار قطع الغيار كويسه و الصيانه سهله

لو انا اللي هشتري هشتري اللانسر طبعا عشان ياباني و مش هتخسر كتير في بيعها زي التيدا

قولي علي ميزانيتك و استخداماتك و انا ارشحلك عربيه مناسبه ان شاء الله

قديم 22-10-2009, 02:50 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meezus مشاهدة المشاركة

اولا شكرا لحضرتك على الرد و الاهتمام و المعلومات الجامدة ده
ثانيا انا معايا skoda comby 97 و ان شاء الله حبيعها و ازود 50 يبقي معايا في حدود 80,000
دورت في المنتدي لقيت في الحدود ده
1-kia rio
2-renault symbol
3-hyundai accent
4-hyundai getz
5-chevorlet aveo

نتكلم عنهم واحدة واحدة
1-نبدأ بال symbol في البداية العربية ده كانت عجباني جدا
renault 1400cc 98 hp air bag cd player ول الكمليات اللي احنا عرفينها
تقفيل تركي 40% بس معقول و نقدر نقول جيد جدا توكيل محترم
مشكلتها برضه انها renault =قطع غيار غالية +سعر اعدة بيع ضعيف
ده غير انها لسة مش متجربة كتير و مش منتشرة و كمان شكلها معجبنيش بس ده اذواق
2-hyundai accent
عربية تمام 1600cc 112 hp cvvt
محدش اشتكي منها غير ان العربية بتنط كتير مع الطبات و كلام علي ال صلج و البوية و غير كدا طبعا ال توكييييييييل و برضه قطع الغيار و الشكل يعي ....
3-hyundai getz
1600 برضه و مفيش شكوي منها بس hatch back
4-AVEO
بديلة اللانوس مش محتاج اتكلم عن عيوب كفاية التقطيع اللي في المنتدي ماحدش بيشكر فيها تقريبا يعني تبقي لا عربية و لا توكيل
5-ال KIA RIO
طبعا عجبني شكلها الجديد شفتها في الطارق و واسعة من جوه كمان و تقفيل نضيف و kia يعني توكيل محترم manual full option 80,000 auto full 88,000 deh 2009
بس المشكلة مش لائي تقارير عنها في المنتدي حد جربها السحب التكييف اي حاجةptmnlo123per144
حضرتك كمان زودتلي نقطتين قطع الغيار عليز اعرف أغلي من ال accent مثلا؟؟
تاني حاجة موضوع اهتملم التوكيل ده معناه ان اي توكيل مش بيهتم بالفئة الصغيرة يعني مثلا ال pi canto مش حايعبروها خالص ولا قصدك عشان مش منتشرة
اسف طولت عليك بس ياريت ترشحلي العربية المناسبة
معلش حتعبك معايا شويتين و الف شكر ليك

لا شكر علي واجب
بالنسبه لسؤال قطع الغيار
قطع غيار الاكسنت تقارب اسعار الباسات في اسعارها و لا تعليق ( متعرفش ازاي )

بالنسبه لسؤال التوكيل
التوكيل مش هيديها الاولويه في الصيانه عشان مش منتشره

من نحيه ارشحلم ايه
مفيش عربيه كويسه في الفئه دي فنصيحه اخويه اركب حاجه شعبيه و خلاص زي اللانوس او الفيرنا و وفر فرق الفلوس يا اما تزود علي ال 80000 جنيه و ارشحلك حاجه افضل من كده

دي وجهه نظري المتواضعه جدا و لا تنسي صلاه الاستخاره

قديم 22-10-2009, 08:57 AM
ahmed77505 ahmed77505 غير متواجد حالياً

ahmed77505 will become famous soon enough

أشكرك على ردك السريع عليا
والله ياأخي انا اعمل بالامارات واريد ان اشتري سيارة ولكن محتار مابين ان اشتري مستعمل أمشي بيه حالي وأشتري جديد في مصر أو أشتري من عندي جديد وبعد كده ممكن انزلها مصر بعد كام سنة ان شاء الله انا محتار بين الأمرين فأنه الأفضل
وياريت شرح نظام جمرك السيارات وهل يتم حساب الجمرك على سعر السيارة بمصر ولا بالامارات
ياريت الاقي عند حضرتك رأي ينفعني
وأسف على الاطالة وأشكركم جميعا
قديم 22-10-2009, 09:20 AM
joophy joophy غير متواجد حالياً

joophy has a spectacular aura aboutjoophy has a spectacular aura about

السلام عليكم
والله يا اخى انا عضو جديد وباشتغل فى الامارات برضه بس ناوى ارجع مصر خلال كام شهر. بادور على عربية تقسيط تكون كويسة وتوصلت للفولكس بولو سيدان الجديدة (تقريبا استقريت عليها) بس كنت عاوز نصيحتك خصوصا ان تقريبا محدش سأل عليها ولو مبترشحهاش ايه البديل وايه رأيك لو اجيبها من هنا ؟ شؤال اخير معلش هيا فعلا بتنزل فول اوبشن بس مانيوال بس ولا فيه منها اوتوماتيك وبكام؟
شكرا ليك
قديم 22-10-2009, 09:29 AM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

شكرا يا باشا

بس ليه الكامري غاليه قوي في مصر كده

في السعوديه تكسيات

الكلمات الدليلية
السيارات