العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 14-01-2011, 06:34 PM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice
افتراضي رد: ممكن السادة الاعضاء يفيدونى لكل كل المشاكل دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

حضرتك هنا بتوضح انك بتسأل على عرض كل واحد لمشكلته أم مشكلة حضرتك

[/CENTER]

اظن مش معقول ان كل العيوب ده موجوده عند حضرتك في العربية ولو ظهرت في خلال فترة الضمان بتتعمل طالما عيب تصنيع وعندك جهاز حماية المستهلك لو حضرتك عاوز تقاضي التوكيل لو معملكش الحجاة دي

[/CENTER]

يا سيدي ربنا يرزقك ويرزنقا ونجيب جاجوار او فيراري

[/CENTER]

السر ان كل واحد بيدخل يقول مشكله حصلت عنده وعاوز حلها او حصلت مشكله عنده وحلها ازاي وبينقل خبرته في اللي حصل او بيطلب مشورة علشان لو فيه حد عارف الحل ايه يقدر يقوله واظن استاذ خالد خليفة من يومين كان واحد بيتكلم عن زرار ريموت الصني واستاذ خالد رد عليه ووضحله الفكرة ( ده مثال حاضر في ذهني بس مش اكتر لكن الامثله كثير لو عاوز نقعد نقلب في المنتدي براحتنا )
وطبعا لان الموقع مجاني والناس اللي شغاله في شغاله بمدهود ذاتي وبإرادة الاعضاء ومجهودهم والتوفيق فيها من عند الله وحده فكل واحد بيدخل يقول مشكلته ويحلها ازاي او حصلتلي مشكله ولقيت حلها بالاضافه طبعا للموضوعات الاجتماعية والترفيهية والاخبارية

اما عن سوء التوكيلات المصرية او المشاكل اللي كل الناس بتقابلها في التوكيلات فهو عيوب التصنيع او المواصفات المطلوب الاستيراد بها ولا يخفي عليك ان اغلب المستوردين بتروح الصين تختار الحاجة اللي تحقق لها اعلي مكسب طيب ازاي هحقق اعلى مكسب بمواصفات عاليه لازم السعر هيعلي طيب والحل علشان لاسعر ينزل اني اطلب مواصفات اقل يعني مثلا التابلوه بدل ما يتكسي جلد طبيعي حاجة نضيفه لاء هنعمله جلد طبيعي لكن درجة ادني زي الحزام الجلد اللي تروح تشتريه ب 500 جنية وحزام برض يبان لك انه جد تشتريه ب 50 جنية
والكلام ينطبق على جميع السلع المستوردة وليس السيارات فقط ويكفي اني اقولك في مرة اني اكتشفت ان الهاردات بتاعت الكمبيوتر الماليزي والتايلاندي الي بتدخلنا درجة الفرز من 3 إلى 7 على حسب المستورد وده مش عيب المصنع لا عيب المستورد اللي راح يجيب الحاجة دي علشان ييدها للمستهلك المصري

[/CENTER]

اللي بيقول العربية احسن بيقارن بين متطلباته وبين مواصفات العربية في نفس الفئة السعرية والمقارانات كل واحد من وجهة نظره فيه واحد عاوز يجمع سرعة في عربيته بعد 10 ثواني بيكون عاوز ماتور قوي زي فرنا
فيه واحد عاوز اعتمادية في البيع وثبات بيقرر يجيب لانوس
فيه واحد عاوز حمار شغل بيقرر يجيب لادا
فيه واحد معاه يزود شوية ويجيب حاجةاعلي ربنا يرزقه ويرزقنا جميعا
لكل واحد وجهة نظرة زي ما قلت لحضرتك
وفيه مثال قريب اخونا الاستاذ علي منير دوخ المنتدي كله وراه علشان يقرر يختار اي عربية وفي النهاية ربنا اكرمه واختار العربية اللي يرتاح معاها

الكلام ده هو الرد على اول نقطة خالص وحضرتك تبنيته للعربيات التانية او التوكيلات التانية ليه مش تبنيته لاسبرانزا وبعدن هل حصلت مشكلة وروحت بيها لاسبرانزا والتوكيل محلهاش لو هيا في الضمان وهيا عيب تصنيع
لو حصل يا ريت حضرتك تفيدنا وتعمل تقرير عن اللي حصل معاك وتدينا خلفيه لشان لو حد خايف من العربية يعمل حسابه ولو حد يقدر يساعدك في حل المشكلة يقدر يوجهك للحل السليم فين

والله ان جيت للحق اللي قاعد في القاهرة والمدن الكبيرة ملوش حق النهاردة يجيب عربية ولو جاب يجيبها علشان هو محتاجها فعلا يعني مينزلش مشوار بالعربية الا لو محاجها مش رايح مشوار بعد شارعين تلاته يجري على العربية وسخن ودور وامشي
احب اشكر حضرتك على الرد المحترم

قديم 14-01-2011, 10:07 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

اما بقى الاستاذ احمد فاروق
والاستاذ ابو الاسعاد
فانا زعلان منهم جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااا

بقى كده يا رجالة تروحو تتفقو مع ابو الفتوح من غيري طيب قولولي علشان نبقى نقسم سوا

هههههههههههههه

الله يكرمك نورت يا أستاذنا
للعلم كمان أنا أصبحت مشرف عام الكورى واليابانى
والأسيوى ..... وبفكر أنى أظبط غبور ومنصور شوية
وكله بتمنه

وإن جيت للحق
أستاذ محمود دمه خفيف
وأنا لغاية دلوقتى بتعامل معاه على أنه بيهزر
لأنه أخوي الصغير
ويمكن مش واخد باله أن اللى بيقوله
في حقي أنا وأبو الإسعاد

والله المستعان
أنتظروني

قديم 14-01-2011, 11:11 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

وكله بتمنه

ماتخدنى معاك

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 14-01-2011, 11:26 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

وكله بتمنه

ألف مبروك يا باشا على الاشراف

كده البلية هتلعب معانا ونروووووووووق

الا مقلتليش هو ابو الفتوح بيديلك كام علشان نروق غبور شوية زي ما هو مروق البشرية كلها
هههههههههههههههههه
وبالمرة نشوف الامل كمان علشان نضبط اللادا و byd شوية

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 15-01-2011, 01:41 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

وانا دخلونى معاكم شريك بالمجهود هههههههههههههههههه عشان يبقى كله بيقبض :craz yW14: :craz yW14:
الله يسامحه اللى وصلنا للكلام اللى عمرنا مكنا بنسمع عنه فى بيتنا مصرموتورز بس لأن الذوق والأدب والأحترام مينفعوش فى الزمن الأسود اللى عايشينه ده واسف لو كان فى حد اضايق بكلامى

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ