العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 21-12-2011, 03:46 PM
TOOLA TOOLA غير متواجد حالياً

TOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to behold
افتراضي رد: حقير يقتل فقير ليرضي غشيم بتأييد من غبي !

لا يعقل بأى شكل اغلاق المواضيع السياسية فى ظل الظروف الاحنا فيها ديه, عشان 30 سنة مكانش هم الحكومة غير ابعادنا بأى شكل عن الأمور السياسية.

ثانيا اتفقنا أو اختلفنا مينفعش تنكر ان الحوار بيؤدى لزيادة الثقافة السياسية لينا و للمتابعين للموضوع حيث اننا ممكن نفهم وجهات النظر المختلفة و أسباباها و القرائن.

الفكرة هو تطوير نظام النقاش و ده هيجى مع الخبرة, باننا نستمع لبعد أكتر من كده, و تفكر بره الصندوق الحاطين نفسنا فيه بمعنا انتا مقتنع بالجيش أو المجلس العسكرى و أنا مثلا ضد المجلس حاول تفكر فى اسبابى بأمانة و بدون عند و اقرأ الاثباتات و أنا اعمل المثل, و فى الأخر نشوف ايه أقرب للواقعية و بالدلائل, المشكلة الموضوع بأه عامل زى الأهلى و الزمالك, أو مصر و الجزائر, كل فرد لا يقرأ و لا يستوعب غير المماثل لأهوائه او اعتقاداته و يتجنب الكلام الأخر, زى منكون مش مستعدين ولا متقبلين اننا نقتنع اننا ممكن نكون فعلا على خطأ.

على فكرة انا ارائى بتتغير طبقل للمعطيات يعنى فى أول احداث محمد محمود كنت متخيل فعليا ان الثورا أو بلطجية بيهاجموا الداخلية و بالتالى كنت رافض لده و اشتد النقاش بالفعل مع حمايا الكان شايف غير كده, و مع الوقت و بعد رؤية المزيد من الفيديوهات و الاستفسار من الأصدقاء الراحوا الميدان, اكتشفت انى كنت فاهم حاجات غلط, و ان البنقول عليه بلطجى ممكن بس يكون مستواه الاجتماعى متدنى, و ان فكرة محمد محمود بدأت كحماية للميدان من دخول الشرطة حتى لو تطورت لأبعد من كده بعدين.

بردو كنت و مازلت ضد منع الجنزورى من دخول وزارته, لكن فكرت هما ليه مسكوا او قبضوا على العبودى و بدلا من التحفظ عليه او تقديمه للنيابة لأ عذبوه و شوهوه و رجعوه تانى, و هو بالنسبة لى اكبر دليل على تعمد الجيش لاستفزاز المعتصمين و طبعا و طبعا الكلام كتير.

بس القصدو فتح دماغك لتقبل كل الحقائق و شوف الدلائل المادية القدامك و متصدقش أى كلام و خلاص اسمع عشان تعرف بس صدق التشوفلو دليل.
قديم 21-12-2011, 03:51 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TOOLA مشاهدة المشاركة

لا يعقل بأى شكل اغلاق المواضيع السياسية فى ظل الظروف الاحنا فيها ديه, عشان 30 سنة مكانش هم الحكومة غير ابعادنا بأى شكل عن الأمور السياسية.

ثانيا اتفقنا أو اختلفنا مينفعش تنكر ان الحوار بيؤدى لزيادة الثقافة السياسية لينا و للمتابعين للموضوع حيث اننا ممكن نفهم وجهات النظر المختلفة و أسباباها و القرائن.

الفكرة هو تطوير نظام النقاش و ده هيجى مع الخبرة, باننا نستمع لبعد أكتر من كده, و تفكر بره الصندوق الحاطين نفسنا فيه بمعنا انتا مقتنع بالجيش أو المجلس العسكرى و أنا مثلا ضد المجلس حاول تفكر فى اسبابى بأمانة و بدون عند و اقرأ الاثباتات و أنا اعمل المثل, و فى الأخر نشوف ايه أقرب للواقعية و بالدلائل, المشكلة الموضوع بأه عامل زى الأهلى و الزمالك, أو مصر و الجزائر, كل فرد لا يقرأ و لا يستوعب غير المماثل لأهوائه او اعتقاداته و يتجنب الكلام الأخر, زى منكون مش مستعدين ولا متقبلين اننا نقتنع اننا ممكن نكون فعلا على خطأ.

على فكرة انا ارائى بتتغير طبقل للمعطيات يعنى فى أول احداث محمد محمود كنت متخيل فعليا ان الثورا أو بلطجية بيهاجموا الداخلية و بالتالى كنت رافض لده و اشتد النقاش بالفعل مع حمايا الكان شايف غير كده, و مع الوقت و بعد رؤية المزيد من الفيديوهات و الاستفسار من الأصدقاء الراحوا الميدان, اكتشفت انى كنت فاهم حاجات غلط, و ان البنقول عليه بلطجى ممكن بس يكون مستواه الاجتماعى متدنى, و ان فكرة محمد محمود بدأت كحماية للميدان من دخول الشرطة حتى لو تطورت لأبعد من كده بعدين.

بردو كنت و مازلت ضد منع الجنزورى من دخول وزارته, لكن فكرت هما ليه مسكوا او قبضوا على العبودى و بدلا من التحفظ عليه او تقديمه للنيابة لأ عذبوه و شوهوه و رجعوه تانى, و هو بالنسبة لى اكبر دليل على تعمد الجيش لاستفزاز المعتصمين و طبعا و طبعا الكلام كتير.

بس القصدو فتح دماغك لتقبل كل الحقائق و شوف الدلائل المادية القدامك و متصدقش أى كلام و خلاص اسمع عشان تعرف بس صدق التشوفلو دليل.
أحييك قوي على رأيك أنا متفق معاك من نحية إننا لازم نتناقش حتى لو إختلفنا.
فا من حقنا نعبر.

قديم 21-12-2011, 03:59 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

أحييك قوي على رأيك أنا متفق معاك من نحية إننا لازم نتناقش حتى لو إختلفنا.
فا من حقنا نعبر.
تمام كدة.

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 21-12-2011, 05:41 PM
suzuki maruti suzuki maruti غير متواجد حالياً

suzuki maruti will become famous soon enough

هو اية الي هيحصل لو انهار الجيش بعد منهارت الشرطة
عادي يعني مش هيحصل حاجة هو كان فين دور الجيش ايام حسني مبارك
كان مهيص في الفساد بردو
هل تعلم مرتبات قادة الجيش كام؟؟؟؟؟من ميزانية الدولة علي الاقل هيوفرة الفلوس دية للشعب الغلبان
الي بيسكون العشش الصفيح و المقابر
قديم 22-12-2011, 12:37 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &