العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 20-08-2012, 02:19 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حاجة أول مرة تحصل لى..... حد يعرفها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك تشيل كبل البطارية عشان ممكن يكون حصل فقد لزاكرة الكنترول اسناء وقوف السيارة 15 يوم والى حصل ان حساس السرعة ما كنش بيدى اوامر لتسريع لفات المتور اسناء ضغط حضرتك لدواست البنزين وده الى خلى المتور سابت على الصلنسيه اما لخبطت الفرامل فده بردو بسبب فقد زاكرة الكنترول مما ادى الى لخبطة فاصدار الاوامر لجهاز الجى بى اس بتاع الفرامل والاصتوانه سليمه كل الى على حضرتك انك تشيل كبل البطاريه ربع او نصف ساعة ثم تضعهو ثانيا وتفتح الكونتت 10 ثوانى ثم تغلقه نفس الوقت ثم تفتح 10 ثوانى اخرى ثم تقوم بتدوير المحرك واثناء دوران المحرك قم بفتح التكيف 10 ثوانى ثم اغلق نفس الوقت وافتحهو واغلقهو ثلاث مرات بنفس الوقت المحدد ثم اوقف دوران المحرك وقم بدورانه مرة اخى واضغط بنزين واترك الدواسة كام مرة متاتلية وشكرا : 010104~171:
شكرا لرد حضرتك وإهتمامك. ممكن يكون هذا سبب ايضا ولكن أليس من المفروض أن يحدث هذا فى اول دقيقة بعد تدوير السيارة. الحقيقة أنا مشيت بالعربية عادى لمدة 5 دقائق قبل ما تظهر هذه المشكلة. وبعد ما حصلت المشكلة وأتكررت مرتين أو ثلاثة فى المشوار مشيت العربية عادى وكله كان تمام لحد ما ركنت . انا من يومها لسة مش مشيت بيها وخايف امشى بيها اصلا لتقف بى فى الطريق والميكانكية قفلة اليومين دول. العيد لما يخلص أروح اغير التيل اللى الراجل قال لى انه لازم يتغير لان فيه ربعة فاضل بس........
قديم 20-08-2012, 03:57 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

شكرا لرد حضرتك وإهتمامك. ممكن يكون هذا سبب ايضا ولكن أليس من المفروض أن يحدث هذا فى اول دقيقة بعد تدوير السيارة. الحقيقة أنا مشيت بالعربية عادى لمدة 5 دقائق قبل ما تظهر هذه المشكلة. وبعد ما حصلت المشكلة وأتكررت مرتين أو ثلاثة فى المشوار مشيت العربية عادى وكله كان تمام لحد ما ركنت . انا من يومها لسة مش مشيت بيها وخايف امشى بيها اصلا لتقف بى فى الطريق والميكانكية قفلة اليومين دول. العيد لما يخلص أروح اغير التيل اللى الراجل قال لى انه لازم يتغير لان فيه ربعة فاضل بس........
وهوا لما التيل يكون فيه الربع يدخن حضرتك حصل عندك لخبطة فى زاكرة الكنتول ودة يظبط مرة و يلخبط مرة اعمل الى انا قلت عليه وما دخلش نفسك فى متاهة المصاريف ممكن تروح للميكانيكى ويعكلك الدنيا اكتر بفتاوى وصعب تلاقى حد يقلك الى انا قلتو بسهولة وبراحتك اعمل الى يريحك كل سنة وحضرتك طيب
قديم 20-08-2012, 04:54 PM

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

وهوا لما التيل يكون فيه الربع يدخن حضرتك حصل عندك لخبطة فى زاكرة الكنتول ودة يظبط مرة و يلخبط مرة اعمل الى انا قلت عليه وما دخلش نفسك فى متاهة المصاريف ممكن تروح للميكانيكى ويعكلك الدنيا اكتر بفتاوى وصعب تلاقى حد يقلك الى انا قلتو بسهولة وبراحتك اعمل الى يريحك كل سنة وحضرتك طيب
طبعا أن هعمل اللى هتقولى عليه لانى مش عندى حل تانى... ويارب ترسى على كدة وخلاص لحسن الحكاية مش طلبة مصاريف خالص اليومين دول... وكل سنة وانت والاسرة الكريمة بخير وسعادة... ومتشكر على المساعدة والنصح............
قديم 20-08-2012, 04:56 PM

أنا عندى بس استفسار صغير هو لازم عشر ثوانى بالصبط يعنى لو طالت المدة شوية منى غصب عنى يحصل ضرر... هل تدوير التكيف بيكون على البارد ولا الحار والسرعة قد ايه ولا مش تفرق....
قديم 20-08-2012, 08:37 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

الباشمهندس حمدى يقصد التكييف العادى مش السخن