العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 07-03-2012, 11:39 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسئلة للرجالة

﴿وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأم...ُورِ﴾ (آل عمران: من الآية 186).

ان شاء الله ابشركم مفيش رئيس توافقى ودة نوع من استعجال الامور والتعجل
الامور ماشية نحو الطريق الصحيح ان شاء الله وما تخفوش كدة احنا مش فى ماتش الانتخابات الرئاسية قادمة وان شاء الله حتكون ناجحة وشفافة وتعبر عن رغبة غالبية المصريين بس نحاول ندى فرصة ونحافظ على النظام
قديم 07-03-2012, 11:40 PM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انا شخصيا متفاءل جدا ان شاء الله
قديم 07-03-2012, 11:43 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بالظبط ده اللى بيحصل بالظبط ديه بدايه المرحلة الاخيرة من تصفيه الثورة والثوار واللى هتنتهى بتعيين رئيس توافقى (مش انتخابه) وتوته توته خلصت الحدوتة وابقو افتكرونى بعيش وحلاوة ووصيتكو العيال
مش حتبقى لوحدك حتلاقى زملاء كتير و 90% انا منهم مهو ﻻزم حد يملا الفراغ الى سابو الاخوان و الجماعة الاسلامية فى السجون ميصحش تفضل نسبة الاشغال منخفضة مش كفاية السياحة

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 07-03-2012, 11:49 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

انا شخصيا متفاءل جدا ان شاء الله
الوفد يعلن دعم منصور حسن للرئاسة

كتب - نهى الطاهر وسعيد حجازى: منذ 39 دقيقة 18 ثانية
أعلن الدكتور محمد كامل نائب رئيس حزب الوفد أن الحزب إستقر اليوم الاربعاء على دعم منصور حسن المرشح المحتمل لرئاسة
الجمهورية ورئيس المجلس الاستشارى ،معلنا بذلك إنتهاء الجدال القائم حول المرشح الذى سيدعمه الحزب فى الانتخابات الرئاسية المقبلة .
جاء ذلك خلال اجتماع الهيئة العليا للحزب مساء اليوم ، حيث انتهى الاجتماع على اختيار منصور حسن ليكون المرشح المدعوم من قبل الحزب في انتخابات الرئاسة.
الجدير بالذكر أن اسم منصور حسن كان قد طرح بشدة في الاجتماعات الماضية للحزب وكذلك طرح معه وبقوة اسم عمرو موسى الامين السابق لجامعة الدول العربية وهو ما جعل الأمور تتأخر في الحسم .

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - الوفد يعلن دعم منصور حسن للرئاسة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 08-03-2012, 12:14 AM
الصورة الرمزية luckyman

انتم متعرفوش ان حزب الوفد متوفى من ستين سنة تقريبا واكتر وان السادات رجعة كنوع من الديكور بلغة مهذبة واصلا ازاى مبارك والسادات كانوا يسبوا الحزب يمارس دورة الا لو كان نوع من التمثيل والديكور لظهور وعمل جو حزبى وتعددى حزب الوفد زى قلتة زى معظم وغالبية الاحزاب المصرية خاصة ايام المخلوع
فرضا كان منصور او مغلوب ايا كان مفيش خوف لان فى برلمان مجلس الشعب وفى نظام من المحاسبة وفى انتخابات حرة ونظام حكم الفرد ان شاء الله ولى بلا رجعة يا جماعة بلاش خوف ورعب واكشنات انا مش فاهم لية العجله والتسرع مش عارف معظم الدلائل والظواهر بتأكد على نزاهة عملية انتقال السلطة حتى لو حامت حولها بعض الشبهات والشكوك لكن العملية تسير وبتقدم ملحوظ لية احنا حنكون واصيين على الشعب لية فاكرين الشعب قاصر عن تحديد متطلباتة
فى امور كتير غير مبررة فى الوقت الراهن طالما العملية تسير وفقا للاليات والظوابط القانونية ايه سبب التخوف مش كدة يا جماعة هى مش انتخابات مجلس ادارة نادى رياضى مصر مش عاجزة انها تنتخب وتقرر بس احنا نفعل دورنا الايجابى شوية عن كدة ونبص للقاعدة الشعبية العريضة ونحترم ارائها وننسى موضوع الجيش والسب وااللعن ورفع الجزم والشباشب لانه لا بياخر ولا بيقدم انا مش موجه كلامى لشخص او انتماء او اراء معينة انا بتكلم بصفة عامة لكل الاتجاهات وبعدين تانى لازم نقبل ببعض من غير تلاسن ولا رفع الجزم ولا مد الايديين يعنى لو النقاش كان كدة فى المنتدى اومال لو كنا فى مواجهة كانت اكيد تتحول لضرب بالشلالييت ودة نوع من القهر كل واحد عايز يفرض ارائة على التانى وهو دة القهر بحد ذاتة فرضا شخص منتمى للقوات المسلحة او شخص تانى مش بيحب توجهات المجلس اية المشكله يعنى
لازم سعة الصدر والكلام دة كله مش بيقدم بس من المؤكد انه بياخر لان فى عملية انتخابية قادمة مفيش داعى حد يعمل واصى على البلد لكل الاتجاهات لان بالشكل دة لو جت النتائج غير المتوقع للبعض المرحله القادمة هى التشكيك فى الانتخابات ومعناها بقى انا فى حلقة مغلقة وشكرا لكم ودمتم بود