العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-07-2011, 12:01 PM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold
افتراضي رد: تشترى انى عربيية كروز و لا النتراMD2012؟؟؟!!!

الف شكر يا محمود باشا وانتا اخويا اكيد واتشرف بيك وانا شايف ان الالنترا احلى بردة بس بناخد راى الناس فى العربيتين ونشوف اية النظام ودماغ الناس بس دى اجمد من دى فى اية ودى احلى من دى فى اية ودى اوحش من دى فى اية ؟؟!!!!

My love of cars has no specific end
قديم 27-07-2011, 01:01 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

بصراحة يا ستروين يا اخويا انا عمري ما ادفع 135الف في هيونداي و خصوصا من غبور
فطبعا عمري ما حدفع 157 الف في النترا مرة تانية!!!! لان لو معايا 150 الف جنيه حجيب عربية جيب رانجلر الجديدة كسر زيرو
و لو خايف من المصاريف حشتري وش بي ام 316 كسر زيرو
و لو اشترخصت قوي قوي يعني بالفلوس دي حجيب جولف 6 كسر

لكن اجيب زيرو ب 135 او 160 الف و النترا!!! ده السوناتا السنة اللي فاتت كانت ب 155 و موتور 2000 سي سي و الالنترا ب 90 الف مفيش في الدنيا كلها موديل يزيد عن اللي قبله الضعف

انا اعتراضي على الالنترا مش الشكل او الخامات ( مع اني لسة ما شوفتهاش ) لكن حتى من قبل ما اشوفها اعتراضي على ضعف مواصفات الامن و السلامة و السياسة التسعيرية فيها
طبعا ربنا يبارك للي اشتراها

لو حجيب زيرو انا اجيب سيات ليون ب 155 جميع معايير الامن و السلامة و جميع الكماليات و صناعة الماني اسباني مشترك يعني اوروبي

يا جماعة انتوا مش متخيلين السيارات دي رخيصة في اوروبا قد ايه
مثال بسيط i30 الجديدة منها اللي هي من الاخر النترا هاتش باك - فل اوبشن على الاخر يعني عاملة اقل من 10 الاف يورو!!! في حين ان الجولف 6 عاملة 17 الف يورو!!! و الاسعار دي للتوضيح شاملة 17% ضريبة مبيعات
قديم 27-07-2011, 01:57 PM
الصورة الرمزية PoweRPassioN
PoweRPassioN PoweRPassioN غير متواجد حالياً

PoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa mamdouh مشاهدة المشاركة

بصراحة الكروز شكلها شبابى اكثر وخاصة لو متجنطه

أختلف معاك يا باشا
الكروز برستيج اكتر وكلاسيكيه الطابع وإن كانت تصميمها جميل وتقبل تكون رياضيه
لكن الالنترا الجديده ما تنفعش غير شبابي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

الكروز لانها يابانى يعنى آداء سلس وناعمة أوى ولكن الشكل والقوة والراحة فى الألنترا

أختلف معاك يا باشا الكروز كوري من ظهر كوري بالتعاون مع جينرال موتورز اللي مالكه لاوبل وتحوي تكنولوجي الماني
وبره بتنزل بأسم دايو لاسيتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة accent boy مشاهدة المشاركة

الانترا وشششششش والله العظيم انا ركبت الكروز وحسيت انها تقيله جدا وعشان تشد بيها محتاج سنه عمال ما تجرى ناهيك عن الصالون بتاعها ضيق لكن توكل على الله فى الالنترا و2012 شكلها جامد اوى

Dr.Ahmed AlSherif

هنا تتجسد معاني الارادة والعزيمة والاصرار والتحدي والامل
قديم 28-07-2011, 06:13 PM
احمد باشا احمد باشا غير متواجد حالياً

احمد باشا has a spectacular aura aboutاحمد باشا has a spectacular aura about

بص انا معايا الانترا و اخويا معاه الكروز وانا ركبت الاتنين
مع احترامي للجميع .... لو قارنت بين الالنترا و الكروز ... الالنترا تكسب
انما لو قارنت بين الالنترا و دايو لا سيتي ( الي هي الكروز برضه ) لاسيتي الي تكسب
ارجو انك يكون راي واضح ومفيد ليك
قديم 06-08-2011, 06:41 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

انا الحمد الله اشتريت خلاص والحمد الله ... بس حبيت اشاركك رأيك

الشكل مع ان مش ينفع نتكلم فية لان كل واحد لية رأى وذوق مختلف
بس انا بعشق شكل لاستى (كروز) فى قوتة وفى تصميمة الى مقربل جدا من الالمانى
بالنسبة للالنترا عجبتنى جدا المقدمة وفعلا مقدمة مكتلفة صح ... لكن الجوانب والخلفية مش عجبتنى بالمرة وطبعا دى اذواق ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

بالنسبة للصالون طبعا صالون لاستى ( كروز اعلى فئة فقط ) لا يعلى علية وصالون النترا واى عربية تانية مش يجى جمبة حاجة ... تصميم كراسى المانى 100% واعدتة فعلا جميلة جدا بحس وانا راكبها انى راكب عربية صح الصح
بالنسبة للالنترا هى صالونها اة جميل مش وحش بس مش متكلف صح وكراسيها تصميمها عادى جدا ومفيش فيها اى نوع من انوع التخديم للجسم

بالنسبة للأمان طبعا اللاستى تكسب بمراحل لكن الكروز هتكون متشابهة معاها فى كل حاجة ما عدا قوة الصاج ونسبة الفولاز فقط

بالنسبة لقوة المكنة النترا مكنة قوية بجميع الاحوال والاشكال 130 حصان ودة طبعا فارق رهيب ما بينها وبين الكروز 107 حصان مكنة اوبترا ... بالنسبة للاستى مش فى فرق قوى 124 حصان ايكو تيك اوبل ... بس اؤكد ان النترا مكنتها تكسب لاستى ع السرعات المنخفضة لكن ع الطرق المفتوحة والسرعات العالية لاستى ملهاش عزيز

الثبات ..... كروز ملهاش زى وثبات النترا كويس لكنة منخفض بالنسبة للكروز

وعموما اى عربية تجيبها ان شاء الله هتكون كويسة وربنا هيباركلك فيها ومبروك مقدما

HaMaDa-ToUB@R

01000902024