العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 22-12-2010, 10:47 PM
الصورة الرمزية kohana
kohana kohana غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: كانت كمال أجسام

kohana is a jewel in the roughkohana is a jewel in the roughkohana is a jewel in the roughkohana is a jewel in the rough
افتراضي رد: اوبترا ولا ماتريكس؟

الماتريكس
واتكل على الله
واستخير
لاخاب من استخار ولاندم من استشار

ThIs Is My LoVe
قديم 25-12-2010, 12:13 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salah74 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
الاخوة الافاضل
ارغب في شراء سيارة مستعملة في حدود 70000 ومحتار بين الماتريكس و الاوبترا اجو الافادة من اهل الخبرة ايهما افضل من حيث الاعتمادية و اسعار قطع الغيار واستهلاك البنزين واخيرا سعر اعادة البيع مع ملاحظة ان الاثنين اوتوماتيك
طلب اخير
اقترح صديق لي بشراء لانسر 1300 اوتوماتيك فهل يمكن ان توضع في المقارنة السابقة بالرغم من اختلاف الفئة
ولكم جزيل الشكر مقدما
اولا اسمحلى اتكلم فى جزئية انت حتدفع 70 الف والمبلغ مش صغير فليه عاوز تجيب مستعمل برغم من انه ممكن تجيب جديد الالو بتحب تغير كتير هات كسر زيرو او استعمال خفيف

ثانيا الاوبترا والماتريكس والانسر الثلاثة عربيات محترمة واثبتت كفاءة بدليل انتشارها

فالفرق هنا على حسب طبيعة استخدامك

يعنى عاوز عربية تتحرك بيها فى البلد وسفريات مش كتيرة ومش بتحمل العربية ناس وشنط وتسافر يبقى الانسر ممتازة وخصوصا انها 1300 سى سى فاستهلاك البنزين يبقى اقل وانت مش محتاج اكتر من كده

لو عندك اسرة واولاد وبتحب السفر بالعربية يبقى الماتريكس او الاوبترا لان الاوبترا واسعة من جوه بالمقارنة بالالنترا التى املكها بالفعل

تتميز الماتريكس بالمحرك الاقوى والاحدث عن الاوبترا واوسع داخليا من الاوبترا

الاوبترا اهم ميزة فيها انخفاض قطع الغيار ووجود قطع غيار بديلة رخيصة والسيارة فى العموم غير معقدة

يعنى عاوز تجرى والحرق الماتريكس محرك اقوى عاوز اقتصادية فى التشغيل يبقى الاوبترا
قديم 25-12-2010, 12:19 AM
الصورة الرمزية elprince_dody
elprince_dody elprince_dody غير متواجد حالياً
من انا؟: فقير الي الله
التخصص العملى: محامي
هواياتي: السيارات و السيارات

elprince_dody will become famous soon enoughelprince_dody will become famous soon enough

انا شخصيا افضل الاوبترا سقتها و مع صاحبي عربيه عمليه جدااا و تستحمل شقي و شكلها اشيك من الاماتركس (دا رأاي ) و بعدين الاتنين الفرق بينهم مش كبير و ليك حريه الاختيار حسب زوئك

لا تقاس جوده الانواع بانتشارها في السوق والا كان الصيني افضل الانواع !!!!! و عجبي

قديم 25-12-2010, 03:31 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

الاوبترا اهم ميزة فيها انخفاض قطع الغيار ووجود قطع غيار بديلة رخيصة والسيارة فى العموم غير معقدة
يعنى عاوز تجرى والحرق الماتريكس محرك اقوى عاوز اقتصادية فى التشغيل يبقى الاوبترا
قطع غيار الماتريك متوفرة ورخيصة إن لم تكن أرخص من الأوبترا
والموتور الخاص بها هو موتور الفرنا وبالتالي قطع غيار زي الرز

أما مسألة إقتصادية التشغيل
الماتريكس أكثر إقتصادية من الأوبترا
فالأوبترا هي النوبيرا وأخت اللانوس ويتميزون جميعاً بأنهم غير موفرين في البنزين

وبالتالي الماتريكس تتفوق على الأوبترا في إقتصادية التشغيل
والماتريكس تتفوق على الأوبترا في قوة الموتور
والماتريكس تتفوق من حيث المساحة الداخلية للركاب

الأوبترا تتفوق بوجود شنطة أمتعة واسعة

وهناك مسألة أذواق في تفضيل منظر السيدان على منظر الماتريكس أو العكس

وفي النهاية سعرهم زيرو متساوي تقريباً
قديم 25-12-2010, 08:19 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

قطع غيار الماتريك متوفرة ورخيصة إن لم تكن أرخص من الأوبترا

والموتور الخاص بها هو موتور الفرنا وبالتالي قطع غيار زي الرز

أما مسألة إقتصادية التشغيل
الماتريكس أكثر إقتصادية من الأوبترا
فالأوبترا هي النوبيرا وأخت اللانوس ويتميزون جميعاً بأنهم غير موفرين في البنزين

وبالتالي الماتريكس تتفوق على الأوبترا في إقتصادية التشغيل
والماتريكس تتفوق على الأوبترا في قوة الموتور
والماتريكس تتفوق من حيث المساحة الداخلية للركاب

الأوبترا تتفوق بوجود شنطة أمتعة واسعة

وهناك مسألة أذواق في تفضيل منظر السيدان على منظر الماتريكس أو العكس

وفي النهاية سعرهم زيرو متساوي تقريباً

وانا ماقلتش انها غالية لكن الاوبترا ارخص من الماتريكس فى قطع الغيار فعليا وقطع الغيار مش كلها موتور فيه فوانيس ومساعدين ودول مش فيرنا بالتاكيد والمقصود لما بتتكلم عن عربية بوجه عام مش بتتكلم عن جزء بعينه لانك بتفاضل بوجه عام فيلزم الشموليه

ومتوسط استهلاك الاوبترا للبنزين 7.1 لتر لكل 100 كم فى حين الماتريكس 7ز3 لتر لكل 100 كم فبالتالى الاوبترا اقل من حيث الاستهلاك بفارق طفيف

وتفوق الماتريكس فى المحرك نقطة ذكرتها بوضوح لو لاحظت كلامى

وبالنسبة للمساحات الداخلية بيتهيالى انا ذكرت نفس الكلام برغم من ان الاوبترا الاوسع فى فئتها من الداخل

وده نص كلامى

اولا اسمحلى اتكلم فى جزئية انت حتدفع 70 الف والمبلغ مش صغير فليه عاوز تجيب مستعمل برغم من انه ممكن تجيب جديد الالو بتحب تغير كتير هات كسر زيرو او استعمال خفيف

ثانيا الاوبترا والماتريكس والانسر الثلاثة عربيات محترمة واثبتت كفاءة بدليل انتشارها

فالفرق هنا على حسب طبيعة استخدامك

يعنى عاوز عربية تتحرك بيها فى البلد وسفريات مش كتيرة ومش بتحمل العربية ناس وشنط وتسافر يبقى الانسر ممتازة وخصوصا انها 1300 سى سى فاستهلاك البنزين يبقى اقل وانت مش محتاج اكتر من كده

لو عندك اسرة واولاد وبتحب السفر بالعربية يبقى الماتريكس او الاوبترا لان الاوبترا واسعة من جوه بالمقارنة بالالنترا التى املكها بالفعل