العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 24-11-2010, 12:27 AM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about
افتراضي رد: سؤال خاص بخلط بالبنزين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبه لموضوع الغاز ده شىء كويس وله مزايا اخرى غير التوفير وهو انك ممكن تتحط فى اى زنقه والعربيه مش راضيه تدور على البنزين لاى سبب ممكن يكون تافه بالتالى تقلبها غاز لغاية اقرب ميكانيكى وده حصل معايا قبل كده بس هنا فيه حاجه بالنسبالك الغاز هيمشيك المسافه دى كلها ؟؟؟؟ وفيه فى طريقك محطه غاز ولا لأ انت بتقول 350 كيلو وتقريبا مفيش تانك غاز يمشيك المسافه دى ولو كان فيه هيبقى حمل زايد على العربيه بسبب التقل وهيدمر العفشه فى وقت قصير نظرا لطول المسافه انا نصيحتى ليك ركب غاز اقل انبوبه ودى بتكون 10 متر مكعب وتتفول ب5 جنيه وتمشيك 120 كيلو وهتوفرلك نص المصاريف تقريبا ووزنها خفيف على العربيه وممكن تشتريها من حد ولو عاوز انا اعرف ناس عندها الغاز خالص معليهوش اى فلوس ويعملك تنازل عنه وبالنسبه للخلط ما اعتقدش انه مضر فى حاجه لكن اخلط 95 ب 80 افضل وجرب وشوف ومش هتخسر حاجه بس لازم تكون مركز وكاتب كل حاجه فولت امته ومشيت قد ايه على التفويله وصوت الموتور عامل ازاى على ولا وطى ولا زى ما هو وتابع وربنا يوفقك
قديم 24-11-2010, 12:43 AM
love7amada love7amada غير متواجد حالياً

love7amada is on a distinguished road

وهوا لما يفول النص 95 يبقي يفولها كلها 92 اوفرله بقي
قديم 24-11-2010, 01:38 AM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about

انا مش قصدى النص طبعا بس قصدى انه لما يحط النص 92 يبقى يحط 95 بنسبه اقل طبعا يكون اوفر وكمان البنزين ال95 ما بيتغشش لكن ال92 بيبقى 90 واهو كله برتقال على راى سعيد صالح