العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 22-05-2010, 12:14 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خط بارليف وراس سدر

والله يا جماعة الموضوع ده نبهنى لحاجة مهمة جداً ، فبما إننا منتدى سيارات ، ليه مانعملش رحلات مع بعض نزور فيها أماكن جميلة فى ربوع مصر المحروسة ونأسس جماعة للرحلات من خلال المنتدى والجماعة دى يكون لها أعضاء أو مجلس يضع لنا مقترحات لأماكن نزورها فى أوقات معينة ، وأعتقد أن هذا الموضوع سيجد ترحيب من أعضاء كثيرين خاصة من الشباب أو من أصحاب المعاشات زى حالاتى

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 22-05-2010, 06:18 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

خط بارليف به نقطة تسمى تبة الشجرة

زرتها من حوالي 12 سنة
ودخولها بيكون من جوار الإسماعيلية
أنا رحتها بأوتوبيس جيش
فطبعاً مش عارف دخولها عادي لغير العسكريين ولا لأ

لكن راس سدر بعيدة عن خط برليف خالص وليس لها علاقة به
السلام عليكم
موقع عيون موسى مش فى راس سدر دة اول ما تخرج من النفق بى 2 كيو تقريبا ودة كان الموقع دة فية 6 مدافعاسمهم ابو جاموس ودى هيا الى دمرة السويس بى الكامل كان مداها 24 كيلو وكانت ابعد نقطة فى السويس 19 كيلو فكان جايب البلد من اولها لااخرها
اما تبة الشجرة فى دى من الاسمعلية تركب معدية 6 اسمها كدة وتمشى على طول ها يقبلك طقاطع لطريق موازى للقناة تمشى على طول تقريبا 6 كيلو هيا على الشمال والطريق دة اسمو العريش الاوسط يوديك العريش من الجبل والطريق دة حربى
لو مشيت فى الطريق يمين الى هوة موازى للقناة فى اتجاة راس سدر هاتلاقى موقع قلعة الجندى ودة على البحيرات المرة على طول انا دخلتو هوة وعيون موسى وكلهم للمدنين عادى بتدفع تسكرة
وشكرا
قديم 24-05-2010, 03:08 AM
الصورة الرمزية mahdyez
mahdyez mahdyez غير متواجد حالياً
من انا؟: mahdy
التخصص العملى: -0105208285 - teacher of math
هواياتي: net -go to club

mahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
خط برليف مش فاضل منة غير النقط الحصينة معمولة متاحف لو رايح راس سدر ها تلاقى على شمالك موقع عيون موسى دة من المواقع الحصينة وموقع قلعة الجندى دة قصاد البحيرات المرة الدفرسوار تقريبا وفية موقع تبة الشجرة دة على طريق العريش الاوسط والموقع دة كان مركزالعمليات الرائسية وفى موقع القنطرة شرق
بس خط برليف بمعناه مفيش انتو نسيتو التوسعات بتاعت القناة الخط كان عبارة عن ساتر ترابى وراح اغلبو فى التوسعات وعلى فكرة انا رحت موقع عيون موسى وقاعة الجندى وشفت تبة الشجرة بس مدخلتوش وفى مواقع كتير دخلتها بس دى بقت مواقع للجيش بتعنا
بخصوص الرحلة انا معاكو
شكرا على المعلومات الجميله ....ايه رايك تبقى الليدر بتاعنا .....وتورينا الاماكن الحلوة ودة فرصه ممكن كل واحد يجيب اسرته معاه ... بس تبقى بعد امتحانات الثانويه ......اية رايك

صور لمساجد من مختلف البلاد
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=180
توقيع بالفلاش لمن يحب
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=241

التعديل الأخير تم بواسطة mahdyez ; 24-05-2010 الساعة 03:17 AM
قديم 25-05-2010, 01:38 AM
الصورة الرمزية mahdyez
mahdyez mahdyez غير متواجد حالياً
من انا؟: mahdy
التخصص العملى: -0105208285 - teacher of math
هواياتي: net -go to club

mahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

والله يا جماعة الموضوع ده نبهنى لحاجة مهمة جداً ، فبما إننا منتدى سيارات ، ليه مانعملش رحلات مع بعض نزور فيها أماكن جميلة فى ربوع مصر المحروسة ونأسس جماعة للرحلات من خلال المنتدى والجماعة دى يكون لها أعضاء أو مجلس يضع لنا مقترحات لأماكن نزورها فى أوقات معينة ، وأعتقد أن هذا الموضوع سيجد ترحيب من أعضاء كثيرين خاصة من الشباب أو من أصحاب المعاشات زى حالاتى
فكرة ممتازة .....وممكن اصحاب الخبرة فى الرحلات يجيبوا لينا تخفيض ....والكل يستفيد

صور لمساجد من مختلف البلاد
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=180
توقيع بالفلاش لمن يحب
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=241
قديم 25-05-2010, 09:34 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido-spicy مشاهدة المشاركة

احمد حمدى يا ابو حميد
اللا هو انت اسمك احمد ايه ...
مصيبة ليكون احمد حمدى ؟؟؟

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههه ههههه
ههههههههههههههههههه

الله يجازيك يا شيخ والله يا ابو حميد فكرتني بفيلم الناظر لما بيقوله من قائد ثورة 19 فالواد مش عارف فعلاء ولي الدين بيقوله اسمك ايه يا ابني قاله سعد زغلول لعلمك يا ابو هنا انا عارف ان النفق اسمه احمد لكن مش فاكر الاسم التاني كنت هقوله احمد حلمي بس قولت بلاش لحسن يطلع غلط