العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 04-03-2010, 01:53 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: محتار بين لانسر 1300 و ماتريكس و النترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

التلاته اشد من بعض انتا بتقارن 2 كوري بواحدة ياباني بس افضلهم الالنترا ثبات وموتور وعربية اسد
ولله ولا اسد ولا حتي فار دي عربيه زباله مفهاش غير موتور و صحابي يوم الخميس مثلا بيرجنوها و ييجو يركبو معي عربيتي لانسر بومه بس وقت الريسس هي طبعا اسد الاسود

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhhhhh مشاهدة المشاركة

شكرا لردكم بس بيقولوا الالنترا البور الكهربا اللي في الدركسيون لو فصل العرببيه تعوم جامد خوفوني منها
مش بتعوم هو شم بيفصل اصلا و العربيه علي السعرعات العاليه لو حولت تاخد غرزه ولا ملف قول السلام عليكم متتكلمشي عن ثبات خالص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

لو لانسر اوتوماتيك يبقى 1600 مش 1300
ومفيش بومه 2010 ياباني ... الشارك مكانها خلاص
الالنترا موتورها اقوى من موتور الماتريكس
الماتريكس صالون واسع و قعده مريحه خصوصا للعائلات و السفر ... لكن الاداء والسحب .. الالنترا افضل اكيد

يعني لو عايز سحب و اداء و جري وثبات لعربيه اوتوماتيك يبقى لانسر 1600 ...
او النترا وتتعود على الباور الكهربا
لو راحه وعملانيه و عربيه عائليه ... تبقى الماتريكس

وطبعا في الاختيار الجماهيري .... السيراتو ... و عيش مع الفتيس الترونيك
كلام تمام بس حضرتك عادي انا معايا لانسر 1300 اتوماتك
لانترا كمحرك تفوز حتي امام الانسر 1600 و للعلم لانسر 2010 تنزله استيب ترونك و عيش يا مان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/احمد مشاهدة المشاركة

اسأل مجرب .
باور الانترا جميل جدا والدركسيون زى الميه خصوصا عند الركن وبيفصل عند السرعة العالية تلقائيا وموتور محترم جدا جدا جدا لكن يعيبها صاج الابواب مصمم بدون سوك مما يجعله عرضه للخبط والتجريح .
اللانسر 1300 كويسه لو مانيوال . الاوتوماتيك واحد صاحبى باعها واشترى لانسر 1600 اوتوماتيك بيقول مافيش وجه مقارنه بين الاثنين .
رأيي الشخصى حضرتك تزود شويه وتجيب نيو سيراتو روعه وشكل جديد لسه بدرى اما يتغير بخلاف الالنترا اللى قدامها سنه او سنتين بالكتير.
حضرتك بور الانترا مفهوش جدال طبعا مش بيقفل لا علي عليه ولا وطيه و هو كهرباء و مش بيفصل و جرب اي عربيه لانترا هتلاقي الحوار ده
الانسر 1300 اوتو اه سحبها بيتأخر شويه عن ال1600 بس مش جوهري اوي لدرجه انه يبعها يعني انا عملت ريس مع بومه 1600 و انا 1300 الاول محدش طلع من حد فيه التاني طلع مني 5 متر الثالث قربنا شوي بس كدا نوصلنا ل140 و هدينا لاننا كنا في المدينه
نيز سيراتو عربيه حلوه بس لانسر 1600 افضل منها من كل النواحي ماعاد المحرك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 05-03-2010, 02:32 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

[quote=medo akef;143666]

ولله ولا اسد ولا حتي فار دي عربيه زباله مفهاش غير موتور و صحابي يوم الخميس مثلا بيرجنوها و ييجو يركبو معي عربيتي لانسر بومه بس وقت الريسس هي طبعا اسد الاسود

مش بتعوم هو شم بيفصل اصلا و العربيه علي السعرعات العاليه لو حولت تاخد غرزه ولا ملف قول السلام عليكم متتكلمشي عن ثبات خالص

انت متاكد انك بتتكلم عن الالنترا؟؟؟
ومالك بتحسسنا انك راكب فيرارى
؟تصدق وتامن بالله لما كنت باشترى الالنترا كنت ناوى اجيب اللانسر وماشتريتهاش عشان حاجه واحده بس الراجل فى المعرض كان ناقص يبوس ايدى عشان اشتري لانسر
وكمان الباور مش بيفصل فى الالنترا؟؟؟جبت منين الكلام ده ؟
الباور بيتقل كل ماتزود سرعه
وبعدين رايك على العين والراس بس ليه هى زباله؟ ده انت بتحسسنا انها عربيه كارو
اللانسر اللى انت بتتكلم عليه البومه دى شكلها قديم طحن (ده راييى انا الشخصى)
بس معنى كده انها عربيه زباله؟؟
ياراجل ماتتكلمش على غرز ولاثبات انا سقت الاتنين الاتنين ثباتهم واحد
وانت عاجبك الكرسى الناشف بتاعها ده؟؟
بلاش المقارنات يبقى فيها زباله وحقيره وكلام من ده
وكمان اللانسر احسن من السيراتو؟؟؟ادينا اماره
هى الالنسر دى قريبتك ياكابتن ولا ايه؟
انصحك تركب النترا 2010 وتقعد فى اوضه ضلمه تستغفر ربنا على تضليلك للناس فى المنتدى

قديم 05-03-2010, 05:25 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

[quote=lol64;143954]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

انت متاكد انك بتتكلم عن الالنترا؟؟؟
ومالك بتحسسنا انك راكب فيرارى
؟تصدق وتامن بالله لما كنت باشترى الالنترا كنت ناوى اجيب اللانسر وماشتريتهاش عشان حاجه واحده بس الراجل فى المعرض كان ناقص يبوس ايدى عشان اشتري لانسر
وكمان الباور مش بيفصل فى الالنترا؟؟؟جبت منين الكلام ده ؟
الباور بيتقل كل ماتزود سرعه
وبعدين رايك على العين والراس بس ليه هى زباله؟ ده انت بتحسسنا انها عربيه كارو
اللانسر اللى انت بتتكلم عليه البومه دى شكلها قديم طحن (ده راييى انا الشخصى)
بس معنى كده انها عربيه زباله؟؟
ياراجل ماتتكلمش على غرز ولاثبات انا سقت الاتنين الاتنين ثباتهم واحد
وانت عاجبك الكرسى الناشف بتاعها ده؟؟
بلاش المقارنات يبقى فيها زباله وحقيره وكلام من ده
وكمان اللانسر احسن من السيراتو؟؟؟ادينا اماره
هى الالنسر دى قريبتك ياكابتن ولا ايه؟
انصحك تركب النترا 2010 وتقعد فى اوضه ضلمه تستغفر ربنا على تضليلك للناس فى المنتدى
اولا لانسر من اليابان و انا مصري فأكيد مش قرايب
كان ناقص يبوس اديك كمان لا حول ولله يا رب و حضرت مقلبتش بردو مخدش لانسر ليه؟
عن اني قلت زباله اوك بيس يا مان سوري و بعدين بردو هي كوري و انت مصري مش قرايب بردوptmnlo123per122
ولله انا بلانترا 2007 منيول جبت 160 علي ال3 و البور في ايدي ميه و محولتش اغرز ولا العب في الطريق زي ما بعمل في الانسر و ده بتوصيت صحبها بيقول هتتقلب و عندي 2 صحابي غيره اتقلب و احد منهم كان مجنط كمان
عن موضوع ان لانسر شكلها قدم اه طبعا لان في جيل جديد من السيارات نزل بس مازالت لانسر موجوده في ايدي الشباب و بيعملو فيها احلي شغل و انا شايف انها كمان 5 سنين هتبقا تحفه السرعه زي سفك 93 دلوقتي و هيتسقط لها مواتيل و احلي شغل
عن الثبات طب خد ده واحد بلالنترا جنط 16 عريض جاي جمبي و انا 14 عادي و هو كمان مهبط طرنا طبعا هو نفخني بمعني الكلمه ولا كأني عربيه ركنه جيت عند الملف الي عند استاد الجامعه(في المنصوره) خده انا علي 100 ومش هقول لك و كان عادي لا طبعا كنت حاسس بالملف جدا بس لا عومت ولا زحفت و هونزل لحوالي 40 و تاني ملف بردو نفس الحوار انا اطير ولله في نص الملف برزع الكيك دون و اطير و هو وراا عشان كدا اسمي انا الي كسبته
الانترا لا تدحدث فيها عن ثبات خالص و انا تحت امرك حضرتك نتقابل في اي وقت و تجرب عربيتي و عربيتك و تحكم بنفسك و طبعا هتقول انا مش راكب كرو انا راكب عجله بعدها
عن الكراسي مش فاهم نشفه باماره ايه طب جرب اوبترا ولا صني و هتشوف الفرق و جرب الانترا مش عارف انت بتتكلم علي الراحه علي اي اساس الانترا اقل من الانسر في اراحه يعني لو الانسر 8/10 الالنترا 6/10
موضوع السياراتو طويل قوه شكل سيراتو بجداره لانها اصدار جديد لما تحب تقارنها قرنها بالشارك عشان تبقا عادل اما كعربيه كامله و عربيه تعيش معاك سنين يعني حماله الاسيه و قطع غيار سعر اعاده بيع جوده تصنيع طبعا لانسر بجداره
ياريت حضرتك تقول كل كل مميزات الانترا و عيوب الانسر كلها في ردك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 05-03-2010, 05:28 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

لو كنت مكانك لاخترت الالنترا من حيث الاداء والقيمة
قديم 05-03-2010, 05:30 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

وجميع السيارات لا غبار عليها لكن الميتسوبيشى سوف تكون اكثرهم ذات محرك باداء متواضع هدفة الاساسى اولا واخيرا الاداء الاقتصادى ولا تتوقع منة الكثير