العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 13-02-2013, 05:49 AM
M.Sami el adham M.Sami el adham غير متواجد حالياً

M.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to behold
افتراضي رد: مفيش abs و مع ذلك مبتتزحلقش !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_abooody مشاهدة المشاركة

انا معايا النترا 2009 الفرامل سكاكين ورا و قدام و مفيش abs و بتتزحلق زحلقة السنين مش عارف اعملها اية

يمكن عشان الكاوتش جاب اخرة فتتزحلق
والله يا باشا انا جربت عربيات كتير مش abs بتتزحل من غير ماتفرمل اصلا هههههههههه

بس انا فعلا مستغرب !! هل هى فيها abs و مخبية عليا

غير الكاوتش و خلى بتاع الفرامل لو الدواسة عليا اوى ينزلهالك شوية .. عشان الفرامل متقفش على طول يبقى فيه مساحة و ان شاء الله المشكلة تخف شوية بس بتاع فرامل يكون شاطر !!

تحياتى
قديم 13-02-2013, 01:36 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

يا كبير ربنا يبارك ليك فيها
عموما وانت بتغير زيت احتفظ ب 2 كيلو من الزيت المستخدم
وافرشة على الطريق وفرمل وقولى اية الكلام
وحاسب وانت بتعوم
المهم بعد ما تخلص التجربة تحت رمل على الزيت دا عشان منقذيش حدا
قديم 13-02-2013, 02:04 PM

M.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to beholdM.Sami el adham is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_gamal777 مشاهدة المشاركة

يا كبير ربنا يبارك ليك فيها
عموما وانت بتغير زيت احتفظ ب 2 كيلو من الزيت المستخدم
وافرشة على الطريق وفرمل وقولى اية الكلام
وحاسب وانت بتعوم
المهم بعد ما تخلص التجربة تحت رمل على الزيت دا عشان منقذيش حدا
ههههههههههههههههه .. طنا هعوم عوم .. الزيت مفيهوش هزار !! بس والله فى الرمل مش بتتزحلق فعلا , لو عايز تيجى تجرب تعالى !! عموما واحد صحبى لسة قايلى النهاردة ممكن عشان الجنط 17 /225 فماسك فى الارض والله اعلم ..

انا مش عامل الموضوع دة عشان اتنك عالناس انى مش بتحلق وانتوا بتتزحلقوا ههههههههههه لا والله انا اصلا الموتور مرزع بس انا كنت عايز اعرف ايه السبب !!

و كان عندى سؤال هو ال abs مش بتتزحلق حتى فى الزيت ؟!

التعديل الأخير تم بواسطة M.Sami el adham ; 13-02-2013 الساعة 02:06 PM سبب آخر: 12
قديم 13-02-2013, 02:16 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو دهب مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

معايا هوندا سيفيك 92 ex اوتومايك جميع الكماليات بها 2 ايرباج و لكن بدون abs

العربية ما شاء الله عليها فى الفرامل .. والله انى ركبت بى ام دبليو e46 موديل 2001 بتاعت واحد صحبى و طبعا كان فيها abs , والله كمان مرة ان احساس الفرامل فى الهوندا احسن من البى ان دبليو ... طبعا مفيش حد هيصدق لكن جربوا و انتوا هتعرفوا انا بتكلم فى ايه

الفكرة دلوقتى انى لاحظت و خصوصا فى اونة المطر الاخيرة ان العربية مش بتتزحلق حتى لو انا كبست فرامل بتقفش جامد جدا ما شاء الله بس عمرها مابتتزحلق

جربت النهاردة فى منطقة فيها رمل ناعم كتير و على 80 كم/س و كبست فجاة وقفت مكانها من غير ماتتزحلق سم !!

ما شاء الله , طبعا دى حاجة مش مضايقانى بالعكس لكن كان نفسى اعرف ايه السبب ؟!

هو عندى قدام و و را سكاكين مش طبل .. هل دة ليه علاقة ؟!
ABS مالهوش علاقه بالزحلقه ؟؟؟؟ هو مسئول عن القدره على الماوره وانت دايس فرامل او بمعن اصح العربيه ماتلفش منك الطبيعى انك لما بتدوس فرامل مفاجئه لو حصل انك مامسكتش الدكسيون جامد جدا هتحصل مشكله ولوانك لفيت الدركسيون يمين او شمال وانت دايس فرامل جامده المشكله هتكون اكبر جدا لكن ال ABS دوس فرامل جامد جدا ولف يمين وشمال ولا يهمك
قديم 13-02-2013, 02:42 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

ABS مالهوش علاقه بالزحلقه ؟؟؟؟ هو مسئول عن القدره على الماوره وانت دايس فرامل او بمعن اصح العربيه ماتلفش منك الطبيعى انك لما بتدوس فرامل مفاجئه لو حصل انك مامسكتش الدكسيون جامد جدا هتحصل مشكله ولوانك لفيت الدركسيون يمين او شمال وانت دايس فرامل جامده المشكله هتكون اكبر جدا لكن ال ABS دوس فرامل جامد جدا ولف يمين وشمال ولا يهمك
ربنا يخليك على المعلومة يا باشا تحياتى