العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 16-10-2012, 04:27 PM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all
افتراضي رد: تغيير الكاتينة باكثر من 3000 جنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهولندى الطائر مشاهدة المشاركة

تغير سير كاتينة ب 3000 جنيه

بتمن موتوسيكل جديد

بصراحة الاختراع اللى اسمه توكيلات عامل اخلى شغل خبيبى ( بطريقة الخواجة )

لو ركبها جناحين وخلالها طيارة ما كنتش هتدفع ال 3000

هتقولى قطع الغيار غالية

هقولك رخيصة جدا بس اول ما بتلمس تراب بلدنا سعرها بينط 700 فى الميه

ايه اللى عملوا التوكيل

ده سير وبليه وحوار بسيط

ولا هى الناس اللى بتشترى عربيات دى بتلاقى الفلوس فى الارض

التوكيل من وجهة نظرى عصابة منظمة شغالة لحساب مصنع رخيص جدا

واحد راح التوكيل قالوله القطعة دى مش موجودة هنستوردها من ايطاليا مخصوص
طلباتكم قالوا 5000 جنيه او تقريبا 4000
الراجل بالصدفة نزل يسال فى الحرفيين لقى التاجر بيقوله دى اخر حته ولسه التوكيل مكلمنى عليها

شوف الاشتغالة والكدب

توكيل من اياهم

التوكيل بيجيب قطع الغيار من الحرفيين

ويركبها على انها من ايطاليا

والحدوته التانية

الراجل جايب شيفروليه وقالوله لازم تغير القطعة كذا
موافق غيروها
ركبولوا قطعة اخدوها من عربية غيره على انها جديدة

هو التوكيل بيخترع عربية فى العربية

هو هيعملى فيها مختبر او مركز ابحاث

ثلاث اربع الى شغالين فيها بيقلبوا عيشهم من ورا الزباين المغلوبين على امرهم

وفى النهاية

ازمة ضمير

وكمان احنا بنسكت على الغلط
معلش سامحنى بعد اذنك الكلام غير مقنع حضرتك عايز تقول اني هاروح اعمل صيانة عادية اغير فلاتر وسيور الاقيهم بوظولى حاجة تاني في العربية انا اسف تجربتي مع توكيل معين اننا ذهبنا انا وصحبي نعمل الصيانه الدورية وعارفين هنغير ايه بعد اما كشفوا لقوا في حاجات تانية محتاجة تغيير مزودتش في الحساب 70 جنية ولما وافق واحنا ماشين ادونا القطعه اللى اتغيرت

قديم 16-10-2012, 04:34 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: تغيير الكاتينة باكثر من 3000 جنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسر عربي مشاهدة المشاركة

كلامك صح، هندسيا الحكاية مش محتاجة المبالغ الوهمية دي، مش منطقي اني اصرف بنزين سنة او اكتر على كم ترس و كم بكرة و سير! على فكرة الحل لجشع التوكيلات في مصر ان الناس في مصر تتفق انها تشتري من التوكيل اللي بيعلن بوضوح عن اسعاره اول ما تشتري العربية، مش نظام عندنا الفانوس ب 300 جنيه و الاكصدام ب بمش عارف كم، لا ده انت تقول للمشتري بعد 60 الف حتغير الكاتينة بكم و بعد 200 الف حتعمل نصف عمرة بكم و هلم جرا.
دي حاجة، الحاجة التانية انا عايز اعرف مين بيستورد كاتينة للماهيندرا خارج التوكيل، الموتور بتاعها موتور الرينو لاجونا فاكيد الموتور ده و الكاتينة بتاعته يمكن استيرادهم مش قصة. و على فكرة هو ده سر امتناع توكيل ماهيندرا عن طلب عربيات بنزين موديلات جديدة و بقى كله ديزل على طريقة lose lose المصرية الاصيلة لان طبعا زبون الماهيندرا معندوش وقت يقضيه سهران نصف الليل قدام محطات الديزل مع عربيات النقل فكدة الماركة خسرت و الزبون خسر و التوكيل خسر.

الحاجة الثالثة و دي على مستوى دولي و حتخلي اي عربية جديدة تتباع بشلن زي ما حصل في الكمبيوتر الشخصي انه تتباع ماركة عربية يكون تصميمها مفتوح و مجاني، يعني ممكن يتعمل قطع غيار متوافقة من اي مصنع تاني زي ما شركة اي بي ام علمت كدة في الكمبيوتر و جابت سعره الأرض.
خلاص يا باشمهندس طالما حضرتك عاوز توفر بقى
حضرتك هتفك مجموعة السيور والتروس بتاعت الكامة
وتوصل لحد التوفيقية فى رمسيس هتلاقى ناس متخصصين فى السيور والتروس بتاعت الكامة وكذلك بلى الشداد
حضرتك تجيبهم وتغيرهم عادى برا التوكيل مش شرط بقى تجيب حاجتها الأصليه

لكن إعمل حسابك على تغيير السيور بدرى شوية عن العادى كإجراء وقائى
وتراجع على ظبط الكاتينة بالكمبيوتر وبالتوفيق بإذن الله
وموضوع التوكيل انتهى بقى خلاص انا لو مكانك هعمل كده
قديم 16-10-2012, 04:37 PM
نسر عربي نسر عربي غير متواجد حالياً

نسر عربي will become famous soon enoughنسر عربي will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

خلاص يا باشمهندس طالما حضرتك عاوز توفر بقى
حضرتك هتفك مجموعة السيور والتروس بتاعت الكامة
وتوصل لحد التوفيقية فى رمسيس هتلاقى ناس متخصصين فى السيور والتروس بتاعت الكامة وكذلك بلى الشداد
حضرتك تجيبهم وتغيرهم عادى برا التوكيل مش شرط بقى تجيب حاجتها الأصليه

لكن إعمل حسابك على تغيير السيور بدرى شوية عن العادى كإجراء وقائى
وتراجع على ظبط الكاتينة بالكمبيوتر وبالتوفيق بإذن الله
وموضوع التوكيل انتهى بقى خلاص انا لو مكانك هعمل كده
شكرا يا استاذ هشام، سؤال اللي بيبيعوا في التوفيقية دول بيبيعوا البكر و السيور و الشدادات بتاعة الماهيندرا؟ و الا هي كلها مقاساتها قياسية و بيبيعوا بالمقاس؟ والا بيبيعوا حاجات الرينو لاغونا 2000 سي سي؟ و اذا كانوا بيبعوا الحاجات دي بالمقاس اجيب المقاسات ازاي؟ لازم افك الموتور مرة قبل الشراء؟ والا هم عارفين؟
قديم 16-10-2012, 04:40 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هى ديه اسعار البافارية عموماً وبالنسبة للماهيندارا والبرليانس ارخص بكتير من البى ام والمينى بس عموماً تظل من اغلى التوكيلات فى مصر

علشان كده بنقول للناس اللى بتشترى الماهيندارا والبرليانس متتغرش انها عربيات سعرها اقتصادى لان تكلفه اقتنائها غير اقتصادية بالمرة

ربنا يعينك طبعاً ويهبك خيرها ويكفيك شرها

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 16-10-2012, 04:45 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

منصحكش توفر فى حاجة تخص الالات الجر ده لو عفشه حتى كنت يمكن اقولك ماشى بس سير الكاتينه اللى الناس بتستهيفه ممكن يدمر العربيه كلها لا قدر الله

واحد زميلنا هنا فى المنتدى ضرب معاه السير فى نص الطريق لبست فيه عربيه من ورا طيرت نص العربيه وطبعاً الموتور كان ادغدغ فمبقتش نافعة خالص وكل ده بسبب سير كاتينه فمتستهونش بيه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش