العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 11-10-2012, 09:25 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice
افتراضي رد: سؤال بخصوص التاكسى ياريت المساعده

بالتوفيق انشاء الله
انا من ملاك الجميلة byd f3 تاكسى وعامل بيها حتى الآن 21000كيلو والسيارة جيدة ولا يوجد مشاكل جوهرية تجعلك تخاف منها ....

اما بخصوص النمر انا اشتريت العربية كلها على بعضها(العربية + بالنمرتين عليها) من معرض وصاحب المعرض ادانى رقم تليفون صاحب النمرتين علشان اكلمه فى نفس الوقت ونروح تانى يوم الى المرور لترخيص السيارة و تركيب النمرتين الجداد على العربية وبعدين طلعنا على الشهر العقارى وهو معايا وعملت عقد مسجل بالعربية كلفنى حوالى 1500ج والراجل اللى كان معاه نمرتين محترم جدا جدا جدا وبتاع ربنا قوى وهو شاب مش كبير قوى واسمه بدر ولو عايز حاجة منه او منى تفهمها كلمنى ياسيدى على تليفونى 01113639889 وانا اشرحلك الموضوع واديك تليفونه لأن اللى عرفته انه شغال فى موضوع النمر ده بيجب عربيات تاكسى ابيض واسود ويحولها ملاكى ويبيع النمر .

ملحوظة ::
من كتر ماحسيت انه كويس ومحترم اتفقت معاه انه هياخد مبلغ معين وهعمله توكيل ادارة وتجديد وترخيص ويقوم هو بعمل الرخصة باسمى سنه والذهاب الى التأمينات والضرائب ودفع المبالغ المطلوبه وحصل بالفعل وادانى الرخصة سنه بأسمى او بمعنى اصح بأسم ابنى لأنى موظف حكومة وبالتالى مينفعش اعملها بأسمى ومش فاضى آخد اجازات كتيرة لأنهاء الاوراق اللازمة ....

ودى بقى الخلاصة

قديم 11-10-2012, 05:56 PM
العمده المليجى العمده المليجى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: سائق
هواياتي: القنص

العمده المليجى will become famous soon enoughالعمده المليجى will become famous soon enough

الاخ هانى اشكرك على الرد واهتمامك بلموضوع بس فيه سؤال معلش لو تكرمت انتا دفعت الفلوس الاول للمعرض وخد العربيه جاهزه يعنى غاز وعداد واستيكر ورايه ودفعت فلوسها ولا دفعت الفلوس بتاعه العربيه والنمر مع بعض ورحت رخصت مع العلم انى عايز العربيه اوتوماتيك وان شاء الله هركب الغاز فى كارجاز علشان الناس بتشكر في الشركه دصح ايهيه ومع احترامى للاخ المحترم صاحب النمر ايه الى اقدر اعمله علشان اتلاشى موضوع النصب فى النمر انتا عارف يا استاذ هانى ان فى ردود قالولى انى لازم اسجل الاول العربيه باسم صاحب النمر وبعد كده ينقلها باسمى فا بصراحه انا مش عارف اعمل ايه وايه هيا الخطوات بلظبط بدايه من شراء العربيه من التوكيل لغايه ما اتكل على الله واشتغل معلش طولت عليك بس العربيه الى انا حاططها فى دماغى بلمواصفات الى انا عايزه مش هلاقيها جاهزه يعنى لازم تتفصل هههههه ياريت يا استاذ هانى تقولى المراحل ايه بلظبط وهل التاكس دلوقتى جايب همه بيكسب ولا لا انا عارف انها موضوع ارزاق بس يعنى بقول الدنيا عامله ايه فى مصر دلوقتى على فكره انا قدامى تقريبا 6 شهور عقبال ما ابتدى واشترى فياريت تنصحنى وتقولى الصح ايه انا تقريبا معايا 120000 جنيه واسف على الاطاله
قديم 11-10-2012, 07:48 PM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of

120الف هات التاكسى هيعمل حوالى 104الف لو انت الى هتشتغل علية هيجيب معاك كويس جدا جدا ومتخليش عليك اقساط وربنا يسهلك وتجيب واحد تانى قسط بس الاول خلية كاش احسن

لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 12-10-2012, 12:06 AM
العمده المليجى العمده المليجى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: سائق
هواياتي: القنص

العمده المليجى will become famous soon enoughالعمده المليجى will become famous soon enough

الاخ ميمو جزاك الله الف خير بس ياباشا المشكله دلوقتى ان اجيبو ولا لا ان شاء الله هيتجاب بس انا عايز اتوماتيك واشترى نمر بس المشكله هنا ان لازم انقل العربيه الاول باسم صاحب النمر وديه المشكله فا مش عارف اعمل ايه
قديم 14-10-2012, 09:47 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

طبيعى جدا ان اول ترخيص هيكون بأسم صاحب النمر وبعد كده بتطلع معاه برا برا على الشهر العقارى علشان ينقلك النمر بالعربية باسمك وانت مش هتجيبه جاهز من معرض مثلا نبقى عارفينه او عارفين مكانه (مش هيشيل المعرض على كتفه وهيجرى) دى المشكلة انك تجيب عربية زيرو بالفاتورة وتطلع على المرور ترخص مع صاحب النمر اللى انت هتشترى منه لذلك يا اخ عمدة لما قولتلك على الشخص اللى اسمه بدر قولتلك عن تجربة حصلت معايا فعلا (مش سامع من حد مثلا) واد ايه الراجل ده مهذب وبتاع ربنا (متخفش اخوك ليه نظرة بردو) وعملتلوا توكيل ادارة علشان يخلصلى كل الاوراق وادانى لوحده صورة بطاقته وعرفني بيته لأنى وصلتوا لحد باب البيت وكل ده بناءا على طلبه ومعروف فى منطقته لأنه بيت اسرته كلها (مش شقة ايجار جديد ) وهو متزوج وعنده طفلين وليه شقة فى البيت.

وفى حاجة تانية ممكن تروح المعرض وتقولوا عايز عربية byd اوتوماتيك بالنمرتين(لأن اغلبية المعارض عندها مانيوال مش اوتوماتيك ) وتديله جزء وتكتب بيهم عقد والباقى بعد استلام العربيه منهم بالنمر ورخصة 3 شهور ....... ليه رخصة 3 شهور؟؟؟!! لحين سداد التامينات والضرائب فالمرور بيديك 3 شهور كفرصة طبعا تاخد فيها وقتك لكن انا خليت بدر يجبلى الرخصة 3 شهور وتانى يوم اديته فلوس دفعلى التامينات والضرائب وطلع على المرور فى اليوم الرابع وجبلى رخصة سنة وكده يكون انتهى الموضوع والعربية بقى ليها ملف فى المرور .

لا تقلق