العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 15-10-2010, 02:35 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

يابنى هو انتو شفتو عسكرية
لما كنا فى ثانوى كان فى عميد جيش و2 صولات و3 عساكر
وكانو بيسلمونا بدلة زرقاء شكلها حقير كده وقميص لبنى وكاب وبـيـادة (جزمة الجيش الضخمة دى / اعزكم الله )
وكان لازم نلبسهم ونحضر بيهم الطابور وكان الراجل الصول يبيع فينا ويشترى كل يوم الصبح كأننا عساكر بالظبط
وكان عندنا حصة اسمها حصة التربية العسكرية بندرس فيها قواعد ضرب النار وحاجات تانية كتيرة وكان ليها امتحان صورى كده ملوش علاقة بالمجموع ومع ذلك كان فينا ناس بتتنافس علشان يطلعو الاوائل وكان الصول يشخط وينطر
كأننا فى وحدة عسكرية بالظبط ومعاملة ميرى كما ينبغى
وكنا بنروح نضرب نار فى مدرسة النقراشى الثانوية خلف المخابرات العامة بكوبرى القبة لان كان عندهم ميدان رماية
وكانو بيسلمونا بندقية اسمها مورس (او موريس ) و..دى 3 طلقات واضرب يامعلم
ولما جيت اضرب الورقة اللى بضرب عليها طارت
وبالذكاء الصعيدى وقفت اثناء ضرب النار (كلنا منبطحين على الارض) وقلت للصول الورقة طارت هروح اجيبها
وشخط فيا وقال / ارجع واضرب فى اى حتة انت عايز تموت؟؟؟؟ هتمشى وسط الرصاص الحى ده ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههه صحيح الناس بتضرب ناربطلقات حقيقية وانا همشى وسطها ازاى ؟؟؟؟
وكنا نركب بملابسنا العسكرية دى القطار بتاع المرج القديم اللى زى قطار ابو قير حاليا و طبعا بسبب الزحام كنابندوس على رجلين الركاب بدون قصد طبعا وكانت الركاب تشتم وتزعق وتتخانق معانا لان الحذاء الميرى كان تقيل جدا وناشف جدا
وطبعا اتلغى كل هذا الكلام
عسكرية أيه اللى بتحكى عليها ياابو عسكرية انت
منجيلكش ف عسكرية ههههههههههههه

اهو انا دلوقتي عرفت ليه انتا مش عايز تتجوز لحد دلوقتي هههههههههههههه
قديم 15-10-2010, 02:36 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

قول يا خويا قوووووووووووووووووووووول
طلع الفضايح واطلع من دور الكهن اللي انت فيه

ههههههههههههههههههههههههه ههههه

يا ابني ديه كانت صفحات سودا في حياتي وحرقتها خلاص دلوقتي انا انسان تاني خالص ههههههههههههههههههه

انسان الي متطور
قديم 15-10-2010, 02:38 PM
corsair
Guest

طيب الحمد لله انك عرفت تفهم حاجة من الكورس ده في الاخر
لكن ليا سؤال
هو انت كنت سرحان في ايييييييييييييييييييييييي ييييييييييييه
اوعى تقولي دنيا تاني

هبقي اقولك انا كنت سرحان في ايه بس لما اشوفك علشان ديه اسرار عسكرية هههههههههههه
قديم 15-10-2010, 02:42 PM
corsair
Guest

في ثانية ثانوي

كنت عامل عملية جيوب انفيه ، مع كام حاجة كد جوه مش عاوزين قرف هههه وكنت باستمرار دايخ وتعبان لان الاتزان بعد العملية مكنش مظبوط بسبب الهواء والبرد والعملية كانت في الشتاء وكان الوضع صعب شوية
وقتها كان فيه شوية التزام في المدارس غير دلوقتي خالص
ومكنش فيه حد بيقعد في الفصول في اوقات الطابور والفسحة غير واحد حراسة على شنط الفصل او المرضي

وانا طبعا بما اني كنت بتسهوك وعامل فيها تعبان بقى وفرصة لا تعوض كنت بقضيها في الفصل نوم
وفي يوم مطلعتلوش شمس وانا حاطط دماغي على الديسك
بوووووووووووووووووووووووو ووووووووووم
زلزال في المدرسة
اتاري وقتها واحد الله يسامحه جاب صاروخ صوت ولف عليه مشط كبريت وولع فيه ورماه وفرقع
وبما ان مبني المدرسة قديم من ايام الانجليز والمباني الواسة العالية والفصول كانت فاضية وقتها فالصوت كان عالي جدااااااااااا مع صدي الصوت قلب المدرسةو المنطقة اللي حوالهيا
هووووووووب امسك حراميييييييييييييي
وكل من هو في الففصل او الفصول المجاورة او من له صلة من قريب او بعيد باي حد مننا اتكمسك
وجواب رفد
وانا اولهم طبعا
ياعالم ياهوووووووووو انا عامل عمليه والصوت العالي بيتعبني اصلا فما بالكم بالنفجار ده يعمل فيا ايه انتو شايفني اهبل علشان اعمل كده في روحي ودول ابداااااااااااااااااااااا اااااا
واتعملي جواب استدعاء ولي امر وفصل اسبوع من المدرسة
الحاج لما راح الاخصائي الاجتماعي يقوله انت لو كنت سمعت الصوت كنت عرفت اننا رحمناهم
صوت ايه
دي ربع دانه مدفع
يانهاركم مش فايت انتو هتلبسوني قضية امن دولة يا ولاد التيييييييييييييييت
والحاج يستغرب دانة مدفع منين وازاي وفين احنا هنستهبل طلبة ثانوي تجيب دانه مدفع منين وليه
المهم بعد حوارات ومناقشات وعقد مجلس الاباء تقرر عودتنا للمدرسة تاني حرصا على مستقبلنا المظلم بعد دفع غرامة مالية مش فاكرها كام في صورة تبرع للمدرسة

بالذمة الواحد مش كان اترفد وكمل مع عم حمكشة الميكانيكي كان احسنله

عملي فيها عوكل لما شال اللحمية
قديم 15-10-2010, 02:53 PM
corsair
Guest

مين الاهلي ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

1. وانا صغير كنت تقيل شوية ( دلوقتي الحمد لله بيني وبين ابو دنيا 5 كيلو بس) فكان صعب اني اجري او الاحق حد بيجري وبالتالي كان صعب ان حد ياخدني في فيق كروه علشان العب معاه ولكني اكتفيت بالتشجيع والجري على خفيف مع اي صديق وشوية مناورات على خفيف ودي كانت بدايه انسحابي من المجتمع في مثل سني

اتكلم عن نفسك انا كنت بطل القاهره في الكونغوفو شو كيك بوكس وكنت حارس المرمي الاول في الاعدادية ولحد اولي ثانوي وبعد كدا اعتزلت اللعب دوليا ومحليا

ونكمل بعون الله

ومن المواقف برضة الكروية في حياتي

5. مرة كنت في مستشفي عام وكان حظي الحلو جاي جنب استقبال تليوفن الطواريء والاسعاف
ترن ترن .. ترن ترن . تربم تربم
الو الاسعاف
ايوه فيه حالة كذا في المكان الفلاني ماشي يا فندم اي رقم ارضي جنبك نكلمك منه
الرقم كذا
اتصلوا على التليوفن رد عليهم الشخص او الشخصة الله اعلم
وسكتوا شكرا على كده
بيعملوا ايييييييييييييييييييييييي يييييييييه
بيتفرجوا على الماتش ودار بينهم الحوار التالي
يلا ياعم قوم شوف الحالة دي
ياعم هيا الدناي طارت لما نشوف الحتة دي ده باقي دقيقتين على الشوط ويخلص
ياعم روح لتكن ازمة قلبيه والا الطريق يعطلك
طيب طيب طيب
وفضل الشخص ( الغير محترم ) واقف لما خلص الماتش واخد العربية وومشي وانا في قمة الذهووووووووووووووووووووو ووووووووول والتتنييييييييييح
معقوله حياه واحد ممكن تكون على المحك وواحد المفروض يكون جنبه في الوقت ده وده من مهام وظيفته ومع ذلك واقف يستني الماتش يخلص بالذمة مش كارثة

مفيش ريحة الضمير اللي في الدنيا ولا في حاجه اسمها دم