العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 08-02-2012, 09:55 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فلول الثوار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MmFFoR مشاهدة المشاركة

لأ بس تبقى عارف ان اللي كاتب الهرتلة دي يبقى ابراهيم عيسى فمتقراش الخبر من اصله

و ثانيا العنصر ده مهم جدا لان في اشاعات بالهبل مالية النت و مفيش اسخف او اغبى منها فلما تحط المصدر يبقى الكلام ده لو كان رأي يبقى عرفت راي مين ده و بالتالي يتيح لك القدرة على تقييمه
او لو خبر المصدر بيدل على مدى مصداقيته من عدمها
لحد كده انا معاك ومتفقين
و مش فاهم ايه وخه الاعتراض بشده على ذكر مصادر بعض الاخبار و خصوصا لما تلاقي فيها كلام من بتاع عكاشة !!! مكسوفين من مصادر اخباركم يبقى قولوا لنفسكوا
مش فاهم الضمير كو يعود على مين ؟ ايوه يعني كو تعني مجموعه او حركه او جماعه ... مين كو هنا في الموضوع ؟
انا داخل اضرب مثل للمناقشه ... ولا (كو) ولا (مكوش )....
والهدف من المثل هوا ان فيه مواضيع كتييييييييييييييييييييييي يير كل مصادرها مقالات منقولة من النوعية بتاعت ابوحمالات ومحدش بيعترض عليها ..
قديم 08-02-2012, 10:05 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MmFFoR مشاهدة المشاركة

الله يفتح عليك - بلد يكثر فيها المنافقين و الجهلاء و يكثر بها تصديق و ترويج الاشاعات - علشان كده مننقلش اي خبر اللا لما نتأكد منه و من مصدره علشان منساهمش في ترويج اشاعات و علشان ميبقاش شكلنا وحش
الله ينور عليك
والله فاهمك ومعاك
بس برده فيه مقالات ( مش اخبار ) تعبر عن وجهات نظر كاتبها وبتبقى مبنية على اخبار مالهاش اساس من الصحة او تحليل من وجهة نظره هوا للاحداث وقد تكون مغلوطه ...واكيد بيبقى هدفها برده الترويج للاشاعات والتحريض والاثارة .. يبقى لازم نواجه دي ونواجه دي علشان يبقى فيه مصداقيه ... مش كده ولا ايه ؟
انا مش بحرضك تروح ترد على المواضيع اياها .. انا شخصيا مبردش على المواضيع دي لاسباب كتير مش وقتها ولكن بقول من تاني علشان يبقى ليا وللمبادئ بتاعتي مصداقية لازم اطبقها على الكل وعلى نفسي لو لزم الامر .. ده لو كنت عاوز الناس تقتنع باللي بقوله ... الف ب اقناع يعني ..
قديم 08-02-2012, 10:11 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

للتوضيح - كوا عائدة للي على راسه بطحة مش على حضرتك او على الاستاذ وليد

النقطة التانية : انا مش مؤيد للبرادعي بل انا مؤيد بشده للاستاذ حازم صلاح ابو اسماعيل

و لو مفيش انا مؤيد لابو الفتوح او غيره فده مش نقطتي
انت لو شتمت في شارون دلوقتي او قلت عليه كلام غير منطقي اول حاجة حسألها ايه المصدر و في الحالة دي انا بحاول اءمنك انت علشان متبقاش بتقول كلام من فراغ و في نفس الوقت بأمن نفسي و عقليتي ان متقبلتش كلام من فراغ يؤثر في قراراتي و افكاري و معتقداتي

و يا ريت مش كل معارض للكلام يبقى معارض لشخصك

انا بحترمك يا استاذ وليد حتى و لو ظهر غير كده في كلامي لكني واجب عليا اوضح ان الاخبار اللي بتحطها اخبار مختلقة و من المصادر الاساسية لتمزيق المجتمع و خلق حالة من الفوضى و الاخبار المغلوطة التي يتغذى عليها الطرف الثالث و تؤدي الى تشويه كل ما هو جميل و نعته بصفة القبيح

زي ما حصل لما اختلقوا ان حركة 6 ابريل عملاء و بيتم تمويلهم من الخارج - راحوا قدموا بلاغ في نفسهم للنائب العام و طلبوا من المجلس العسكري يطلع بمصادر اخباره اللي نشرها و ادلة اتهامه الباطل فما كان من النيابة و المجلس العسكري ان كتموا على الموضوع و بطلوا نشر شائعات مباشرة و لكن ما زال المجلس العسكري او غيره يقوم بتسريب اخبار عبر بعض القنوات الغير شرعية على الفيس بوك و غيرها للاستمرار في حملة التشوية القذرة

عرفت ليه بسأل عن مصدر الخبر؟؟؟ لان في اخبار كتير بيتم تسريبها بتكون مختلقة و هدفها تشويه بعض الاطراف بعينها

هل ترضى ان تكون مشارك في البهتان؟
قديم 08-02-2012, 10:33 PM
walidelwahsh
Guest

عمري ماحط خبر يؤدي للبلبله زي ناس تانية
الاخبار الي سعادتك شايفها دي منقحة اه والله
اخترتها من وسط الاف الاخبار
عشان مش اي حاجة تنفع تتحط هنا
ارتاح حضرتك بس وماتشغلش نفسك بيا الحمد لله ضميري لسة صاحي واعرف اللي بيضلل الناس من اللي بينورهم
هاتلي خبر مضلل انا قولته
حتقوللي وائل غنيم هاقولك حكايتة كلها عارفينة ودموع التماسيح بتاعه لقاء الست منى غير منسية
وظهورة يوم التنحى على شاشة العربية بقصد او بدون برضة لية غرض طبعا
لكن الحمد لله كل الوجوة التي سوقت(جاية من تسويق) للشعب بعد الثورة كلها فاشلة الحمد لله
ياريت تمارس قدراتك الرقابية دي على موضوعات اخرى لاعضاء اخرين عشان اقول بحق انك حقاني بتدور على الحق مش الخبر والموضوع اللي على هواك يبقى صح واللي بيعارض فكرك تقوله ايه مصادرك....
قديم 08-02-2012, 10:47 PM
walidelwahsh
Guest

قررت القوات المسلحة نشر عناصرها فى العديد من المحافظات لحماية الممتلكات العامة والخاصة وتأمين الطرق والمحاور الرئيسية والمشاركة فى ضبط العناصر الإجرامية والخارجين عن القانون.
ويأتى هذ القرار، بحسب بيان للقوات المسلحة، فى إطار جهود القوات المسلحة لتأمين المجتمع واستعادة هيبة الدولة ومشاركة أجهزة الشرطة المدنية فى حفظ الأمن وعودة الانضباط داخل الشارع المصرى.
وقامت المنطقة المركزية العسكرية فى هذا الإطار بدفع عدة وحدات لتأمين المنشآت العامة والأهداف الحيوية وتنظيم دوريات متحركة تجوب الميادين والشوارع الرئيسية لدعم عناصر الشرطة المدنية والمساهمة في حفظ الأمن وبث روح الطمأنينة لدي المواطنين، كما انتشرت العناصر الأمنية للشرطة العسكرية من خلال دوريات ثابتة ومتحركة في مناطق متفرقة من القاهرة.
وفى نطاق الجيش الثانى الميدانى، تم دفع 46 دورية ثابتة ومتحركة في محافظات الاسماعيلية وبورسعيد ودمياط والدقهلية والشرقية وشمال سيناء، للمساعدة في دعم الجهود الأمنية بتلك المحافظات.
كما قام الجيش الثالث الميداني بنشر عدة وحدات لتأمين الأهداف الحيوية والمرافق الهامة بمحافظة السويس، وتسيير 10 دوريات متحركة للشرطة العسكرية للمشاركة في تأمين مدن وإحياء المحافظة، ونشر 20 كمينا علي الطرق والمحاور الرئيسية بمحافظة جنوب سيناء.
وفى نطاق المنطقة الشمالية العسكرية، تم دفع 20 دورية أمنية لمحافظات الإسكندرية والغربية وكفر الشيخ والبحيرة، كما قامت المنطقة الغربية العسكرية بدفع 20 دورية ثابتة ومتحركة بمدن مطروح و براني والسلوم وسيوة، فضلا عن تشكيل 8 دوريات لتأمين مواقع حقول البترول في الصحراء الغربية.
وفى المنطقة الجنوبية العسكرية، تم دفع 18 دورية ثابتة ومتحركة بمحافظات أسيوط وسوهاج وقنا والأقصر وأسوان والبحر الأحمر والوادى الجديد.
وتشارك هذه الدوريات في معاونة الأجهزة الأمنية لوزارة الداخلية لتنفيذ الكمائن والدوريات الأمنية علي كافة الطرق والمحاور المرورية في كافة محافظات الجمهورية لضبط العناصر الإجرامية والخارجين عن القانون لسرعة استعادة الأمن والانضباط في الشارع المصري.
عنان يدعو إلى الحكمة في إدارة الأمور

على صعيد آخر، دعا الفريق سامى عنان رئيس أركان حرب القوات المسلحة نائب رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة, الى الحكمة والعقلانية فى إدارة الأمور والبعد عن المزايدات التى من شأنها تحقيق المصالح الشخصية .
وأكد عنان, خلال لقائه اليوم مع الدكتور حسين مصطفى موسى وزير التعليم العالى بحضور رئيس جامعة حلوان وعمداء الكليات بجامعتى الأزهر وحلوان بمقر وزارة الدفاع,ضرورة تغليب مصلحة الوطن فوق كل إعتبار مع ضرورة قيام الشعب المصرى العظيم بدوره فى الحفاظ على أمن وإستقرار البلاد من خلال العمل والإنتاج والبعد عن الشائعات والأكاذيب التى تعرقل مسيرة الوطن نحو البناء والوصول بمصر إلى بر الأمان .
وإستعرض الفريق سامى عنان الجهد الذى تبذله القوات المسلحة منذ إندلاع ثورة 25 يناير وحتى الآن حرصا منها على أمن وسلامة الوطن وتوفير كافة متطلبات الحياة لأفراد الشعب المصرى خلال هذه المرحلة الدقيقة, مع التأكيد على أن القوات المسلحة غير طامعة فى السلطة وتسعى جاهدة إلى تسليمها لسلطة مدنية منتخبة من خلال خارطة الطريق التى سبق الإعلان عنها .
وأكد الحضور عن بالغ تقديرهم العميق للقوات المسلحة والمسئولية الكبرى التى تحملتها وأعربوا عن إمتنانهم لهذا اللقاء الذى إتضحت فيه الرؤى, وطالب عدد من الحضور بضرورة مجابهة الإنفلات الإعلامى والمخططات التى تسعى لهدم أركان الدولة, كما طالبوا بضرورة إستصدار قانون ينظم عملية البث الفضائى حتى يقوم الإعلام بدوره الفعال لتخطى هذه المرحلة الصعبة فى تاريخ مصر وكذلك قوانين تقنن المظاهرات كأى دولة متحضرة دون هدم أو تخريب , وإتفق الحضور على تكاتف جميع فئات المجتمع فى حل المشكلات التى تتعرض لها مصر برؤى وحلول منطقية وعقلانية .
وفى نهاية اللقاء رحب الفريق عنان بالحضور ,مؤكدا أن مصر تمر بمنعطف خطير وعلينا ان نعى ذلك جيدا وان نتقى الله فى مصر فكلنا مسئول من خلال موقعه واداء الدور المكلف به من أجل الحفاظ على وحدة مصر واستقرارها.

منقول

(كلام كان لازم يحصل من زمان وكان اكبر غلط بعد الثورة هو سحب مركبات وقوات الجيش من الشوارع ساعتها مما شجع على ارتكاب الكثير والكثير من اعمال البلطجة والارهاب ...وفقكم الله)