العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 14-10-2010, 09:48 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

في تالته ثانوي
في تالته ثانوي انا كنت مصيبة من مصايب الزمن بس كله بالادب والاحترااااااااااااام
وكيلة المدرسة بتاعتنا كانو جايبنا نقاوة علاشن تربينا لو انن كنا علمي محترمين شوية عن ادبي
لا مؤاخذه يا بتوع ادبي دلوقتي كله جيل منيل بستين نيلة
الله يسميها بالخير كانت عارفه تمامي كلي يوم الحصة الاولى وزوغااااااااااااااااااااا ااااااان
وكله بالقانون ورسمي
وده لناي كنت مشترك في اكتر من نشاط وكل واحد مسئول عن نشاط ما بيصدق يلاقي واحد زيي لقطة يعمل كل حاجة ويعتمد عليه ودي قايمة بالانشطة اللي كنت مشترك فيها
1. اسرة الكمبيوتر
2. اتحاد الطلبة
3. الجماعة الصحية او الهلا الاحمر مش فاكر
4. الجمعية التعاونية المدرسية
5. فريق العاب القوي
6. فريق الكشافة
7. فريق المناظرات
وحاجتين كمان او تلات مش فاكرهم
المهم اني كنت كل يوم اخلص الحصة الأولى وخلعون على اي اوضة من اللي فيها الانشطة بتاعتنا الحصة التالتة تخلص ومعايا تصريح خروج وجريييييييييييي على البيت
وتاني يوم اروح بالتصريح بتاعي على الوكيلة واقولها اتفضلي شيلي الغياب
السنة كلها خلصت على كده الحصة الاولى تخلص واخلع لما جت في يوم انت يا سافل يا منحط يا يا يا يا يا يا يا ايوه يا ابلة خير انا عملت ايه
والله العظيم لو جبتلي الوزير علاشن اشيلك غيابك منا شايله ومش هعملك استمارة الامتحان وابقى وريني هتعمل ايه
خلاص يا ابله براحتك بس لو سمحتي متخليش حد يبعتلي علشان اخرج
اتفضل روح على فصلك
وانا اروح وبراءة الاطفال في عيني بريء براءة الذئب من دم ابن يعقوب
وابعت مرسال لاي حد من الاخصائيين اقولهم انا مزنوق في الفصل وعاوز اخرج ودول يبعتولي كل شوية عاوزيني
وكان فرق العاب القوي لازم ياخد تاام قدام مدير المدرسة وبالتالي كان غصب عنها 3 ايام لازم تنزلني
وفي الاخر
زعقت فيا قالتلي انت حر انا خايفة عليك علشان انت محترم وابن ناس محترمين وبكرة تندم على اللي انت بتعمله ده روح ما ترح ما تروح واتفلق انا مش هسأل فيك تاني ونبهت على الموظفة اللي معاها قاللتها مش تنزليه غياب بعد كده

تفتكرو انا عملت ايه علشان تزعل قوي كده
ما تقول يا ابو دنيا

احلى حاجة بقى مرة فكرت اروح زيارة للمدرسة هفت عليا شوية شاي من بتوع عم شحاته اللي بيقعد يغلي فيهم ساعتين هههههههههههههههه وكنت وقتها خلصت الكلية والدبلومات وشغال في مكان كويس وفي تمهيدي وعديت على هناك وقابلتها بعد حوالي 10 سنين
تخيلوا كانت لسه فاكطراني لكن الاسم تايه عنها بتقولي ازيك يا احمد قلتلها محمد
يا تري ايه اللي جايبك هناك قلتلها كنت في مشوار ولقيت نفسي هعدي على المدرسة قلت ادخل اسلم على اللي فيها
قالت فيك الخير والله
انت فين دلوقتي
اظن صايع زي منتا
انا ربنا يسامحك انا رخيج كذا وشغال في كذا وبكمل دراسات في كذا كل سنة وحضرت طيبة اي اوامر سلام عليكم وسيبتها وهيا متنحة وبقها مفتوح شبرين
تفتكروا ليه

( الستات دايما مفتريين ده انا كنت نسمة بس مكنتش بحب اقعد في الفصل علشان مش بفهم حاجة فكنت بستغل الوقت خصوصا ان نظام البلطجة والمنازل مكنش منتشر وقتها وكان اللي بيحول منازل ده عاااااااااااااااااااااااا اااار على نفسه وعلى اهله والناس بتبصله بقرف مش النهاردة اللي مش طبيعي انك تلاقي حد رايح المدرسة )

اظن بريء اهوووووووووووووو معملتش حاااااااااااااااااااااااج ة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 14-10-2010, 10:12 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

مين الاهلي ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ده سؤال سألته من كام يوم محدش رد عليا فيه ، أو حتى حد سألني انت بتسأل السؤال ده ليه او اي حاجة يعني سؤال اعتقد انه ملفت ومع ذلك محدش سألني فيه او رد عليا

احب بس اعرفكم معلومة صغيرة جداا
انا كنت زي ابو عمر من مشجعي الكرة جدا وكنت اهلاوي متعصصصصصصصصصصصصصصصصصصب لكن مرة واحده فقدت اهتمامي الكروي بل ووصلت في بعض الاوقت لكراهيه شديده للكرة وما يتبعها
وعلى ما اذكر اخر ماتش اتفرجت عليه كان اعتزال مصدفي عبده تقريبا او الخطيب يعني من زمان قوي من قد عموره ( انجكشن )

ودي مواقفي مع الكرة
1. وانا صغير كنت تقيل شوية ( دلوقتي الحمد لله بيني وبين ابو دنيا 5 كيلو بس) فكان صعب اني اجري او الاحق حد بيجري وبالتالي كان صعب ان حد ياخدني في فيق كروه علشان العب معاه ولكني اكتفيت بالتشجيع والجري على خفيف مع اي صديق وشوية مناورات على خفيف ودي كانت بدايه انسحابي من المجتمع في مثل سني

2. وانا في ثانوي كنت ارجع من الدروس متأ×ر شوية واكتر من مرة ارجع والدنيا هووووووووووووووسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسس مفيش نفس في اي شارع لدرجة ان الشوارع تكاد تكون مهجورة من الناس والجرايم طبعا تنتشر وهوووووووووووووووووووووب
هيييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييه وهيصة ودوشة وضرب وصفارات ايه ياعم يا جون يا هجمة مرتده يا بلتني يا فاول يا عبط في عبط

3. لما دخلت كلية لقيت ان اللي بيلعب كورة ايا كان له قيمة عن اي حد تاني مهما كانت مكانته ( للأسف ده بقى حال البلد كلها الاهتمام باللاعبين والفنانين اكتر من الاهتمام بالعلماء ورجال الدين ) وبما اني ميولي الكروية كانت بدأت تضعف فكان الموضوع ده بيغظني جداااااااااا

4. انا كنت بمارس رياضة بشكل مستمر ولكنها رياضة للجسم مش لاي حاجة يعني الهدف كان الصحة فقط مش المباريات وبعدين قررت العب اي رياضة دفاع عن النفس واخترت الكيك بوكسينج كانت وقتها لسه جديده ومحدش عارفها كتير وكنا بنتعلم فيها بعض الاخلاق الحميده قبل ممارسة الرياضة نفسيها وكان التدريب بتاعنا شااااااااااااااااااااااق جدااااااااااا ده غير اني كنت بتمرن مع نفسي تدريب اضافي لدرجة ان في يوم واحد حسبلي التدريب بتاعي اليومي وقتها لقاه تقريبا 8 ساعات المهم لاج الحظ المنيل في وقت ما كنا بنتدرب فريق الشرقية طلع الدورى الممتاز وعملوله مواوويييييييييييييييييييي ييل وكان الملعب بيفضي ليهم تماما والناس تشجعهم وتصقيف وفلوس ولبس وووووووو وحاجات كتير لا حصر لها ( في الاخر ولا حاجة )
طيب يا جماعه على ايه يعني ما اخلاق اللعيبة الحمد لله اهي انيل من النيلة شويتين تلاته على الاقل مفيش حد فينا بيقول كلمه خارجة ودول شغالين كل شوية شتايم
هما بيتدربوا في الاستاد ساعتين احد وتلات وخميس واحنا من قبل ما هما ينزلوا الدوري كنا بنتدرب في نفس الايم لكن قبل مواعيدهم اللي حددوها
نيجي ننزل التراك علشان نجري ونسخن
لا ممنوع
طيب نتدرب في الملعب
لا هتبوظوا النجيلة ( اصها هتبوظ من الناس اللي بتتدرب في مكانها او في مكان محدود ومش هتبوظ من لاعب الكرة اللي بياخدها قياسه زي الفرخة اللي بتجري من اللي هيدبحها من الشرق للغرب)
طيب نتدرب في المروحة ( الجزء النص دائري خلف الجون )
لا
ليه
اصل الشكل العام وكمان لو الفريق نزل يتدرب هتشوشروا عليهم
طيب والحل
الغو التدريب النهاردة
وتاي مرة الغو التدريب
وهكذا وهكذا
وفي يوم بنكلم مدير الاستاد والا النادي مش فاكر صفته ايه احنا عاوزين نتدرب هنتدرب امتى وفين وليه بتمنعونا من التدريب ولا عاوزين تحددوا لينا مواعيد ومنيوم ما الفريق ده دخل الدوري واحنا مهمشين ( قال يعني احنا اصلا كنا في الحسبان )
رد علينا الراجل اصل ده فريق الكورة انما انتو ايه
قلنا فريق رياضة برضة من ضمن الرياضات الللي في النادي
قالنا انتو ايه
كيك بوكس
اااااااااااااااااااه
انتو بقوا شويه الصيع اللي لموكم على بعض وعلمولكم رياضة
تنحت وملقتش كلام ارد بيه
صبرت شوية وقلتله هو حضرتك شوفت مني حاجة غلط او سمعت مني لفظ خارج
لأ ليه
اصل حضرتك بتقول الصيع وانا معتقدش اني صايع الا بقى لو حضرتك شايف ان اللي بيشتم في الملعب بامك وابوك ودينك ده اسن مني ومش صايع
الرجال سكت وتنح وقالي انت قليل الادب وسابني ومشي
تفتكروا ليييييييييييييييييييييييي يه

قديم 14-10-2010, 10:24 PM
الصورة الرمزية sad-bird

ونكمل بعون الله

ومن المواقف برضة الكروية في حياتي

5. مرة كنت في مستشفي عام وكان حظي الحلو جاي جنب استقبال تليوفن الطواريء والاسعاف
ترن ترن .. ترن ترن . تربم تربم
الو الاسعاف
ايوه فيه حالة كذا في المكان الفلاني ماشي يا فندم اي رقم ارضي جنبك نكلمك منه
الرقم كذا
اتصلوا على التليوفن رد عليهم الشخص او الشخصة الله اعلم
وسكتوا شكرا على كده
بيعملوا ايييييييييييييييييييييييي يييييييييه
بيتفرجوا على الماتش ودار بينهم الحوار التالي
يلا ياعم قوم شوف الحالة دي
ياعم هيا الدناي طارت لما نشوف الحتة دي ده باقي دقيقتين على الشوط ويخلص
ياعم روح لتكن ازمة قلبيه والا الطريق يعطلك
طيب طيب طيب
وفضل الشخص ( الغير محترم ) واقف لما خلص الماتش واخد العربية وومشي وانا في قمة الذهووووووووووووووووووووو ووووووووول والتتنييييييييييح
معقوله حياه واحد ممكن تكون على المحك وواحد المفروض يكون جنبه في الوقت ده وده من مهام وظيفته ومع ذلك واقف يستني الماتش يخلص بالذمة مش كارثة

6. ارجع شوية للنادي
وفي استاد الشرقية ( مركز شباب السادات المطور ) الله اعلم دلوقتي ايه ظروفه كان الاهتمام الاول وبالدرجة الأولى كرة القدم ثم كرة القدم ثم كرة القدم ، ثم كرة السلة واليد والطائرة
وطول محنا قاعدين
لبس داخل للاشبال ، الكبار ، اغذية ، مصروف يد للاشبال اللي في مدرسة الكرة ، تيشرتات، رحلات متاباعات
واحنا ولله الحمد عاملين زي الشحاتين نتفرج وبس ونروح نجيب على حسابنا او عاملين زي عواجيز الفرح نتكلم ونتريق ونتمسخر ولا حد بيعبرنا
والغريب في الامر اني اسمع عن حد او الفريق عمل حاجة ابداااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااا
اللهم الا فريق الهوكي بسسسسسسسسسسسس
لكن البقية الباقية ولا حاجة
نيجي ننظم بطولة
مفيش مكان فاضي او مفيش دعم
نيجي نطلع بطولة برة
على حسابكم وان كان عاجبكم
طيب ادونا جواب موجه باسامينا وعليه ختم النادي نلعب باسم النادي
لا شكرا مستغنيين عن خدماتكم خلوها لنفسكم وشكرا على كده
طيب نفسي اعرف عملت ايه الكورة للنادي
الله اعلم

قديم 14-10-2010, 10:36 PM
الصورة الرمزية sad-bird

وبرضة مع الكورة ما انتو عارفيييييييييييين بحبها جداااااااااااااااااااااا لدرجة تخنق بعد كده اتخرجت ومخي كبر شوية بس مش عارف بقى هعرف اقلع التيشيرت والا لأودخلت سوق العمل والدراسة والخدمة العسكرية ( منكم لله ياللي في بالي ياللي مدخلتووووووووووووووش) وكانت المهازل اللي سايب شغله علشان الكورة واللي سايب دراسته علشان الكورة واللي سايب اهله علشان الكورة طيب نفسي افهم عملت لينا ايه الكورة طيب لو اخدنا كاس العالم هنستفيد ايه ولا حاجة طيب لو بقينا الدولة الاولى في العالم في الكورة هنستفيد ايه ولا حاجة وبدأت المعمعة بيني وبين الكورة وناس تانيين مش موضوعنا اللاعب فلان راح لنادي كذا بكام مليون جنيه نادي كذا تنازل عن اللاعب فلان بكام مليون جنيه وواحد راح احترف بره في نادي اسمه ايه بكام مليون جنية واجي ابص لمرتب استاذ جامعة وخلينا في كلية علمية وتطبيقية يعني يفيد البلد بفكره وتجاربه يوم ما يتنطط ويضربه الدم يبقى دخله 3 او 4 الاف وان كان نزله كتاب ونجح قوي يبقى عمله كمان 20 كل سنة والا حاجة ويمكن اقل كمان ده طبعا غير الارقام الفلكية السينمائية والمسرحية والمسلسلاتيه والمغنواتيه والرقاصتيه الخ الخ الخ الخ الخ المصيبة بقى لما دخت الخدمة الرجالة بتنزل الاجازة علشان تلعب كورة وتشوف كورة وتشوف الشريط بتاع عمرو دياب ايام ما نزل ب 40 جنية ( ايه الهيافة اللي احنا فيها دي ) نازل تشوف اهلك وقرايبك وترتاح والا نازل تلعب كورة وتشوف اغاني وتهريج طبعا انا مش معترض على ده ولا ده لكن القيم عندي تختلف ولكل واحد رؤيتة انا عن نفسي كنت انزل الف على العيلة كلها ولا كاني كنت مسافر سنة وراجعاما الطاااااااااااااااااااااا ااامة الكبرى بالنسبالي كانت يوم 14 -11 -2009 ان لم تخني الذاكره في التاريخ يوم حرب مصر والجزائر ان صح التعبير وده من وجهة نظري انا مش حد تاني ......................... .............يتبع

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 14-10-2010 الساعة 10:50 PM
قديم 14-10-2010, 11:08 PM
الصورة الرمزية sad-bird

في اليوم اللي ما يعلم بيه الا ربنا ده والدنيا كلها مشغله التلفزيون على الماتش كان فيه راجل محترم ضرف عزيز على مصر للأسف محدش اداله حقه وللأسف حتى واحنا في امس الحاجة اليه النهاردة مفيش حد بيعبره ولا يديله الاهتمام الكافي فيييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييين لما نزل مصر في بعثه علمية من ناسا لبحث طبيعرة التربة في الصحراء المصرية ومطابقتها بنماذج اخرى اظن عرفتوهعالم الفضاء المصري الشاب عصام حجي رقم 2 في ناسا رئيس الفريق البحثي المسئول عن اكتشاف اثار المياه على المريخ من خلال مركة روبوت واحنا داخلين على ازمة مياه وحرب مياه وسايبين واحد زي ده وقاعدين بنشجع الكورة وفي نفس التوقيت كان هو في لقاء على قناه الحياة يومها وانا للأسف ملحقتش اللقاء لاني كنت في الكلية وكنت بتخانق بسبب الكورة بس شوفته في الاعادة تاني يوم فعلا نمخوذج مشرف لكن الغير مشر الاجحاف اللي بيحصل معاه خصوصا ان سنه نقريبا 34 سنة وده محط سخرية لناس هايفة عامله السن معيار للحكم على كفاءة الشخص وانا كنت عملت موضوع عنه لو حد يحب يعرف اكتر عنه نرجع بقى لليوم ده والغريب في الموضوع الناس بتهني بعض وانا زعلان جداااااااااا بسبب موضوع عصام حجي ايه رايك انت شوفت ماتش امبارح تحفة مش كده ماتش ايه ماتش ايه انت بتهزري لا مبهزرش ماتش ايه مصر والجزائر قصدكم خيبة مصر والجزائر جتكو خيبة جتكو وكسه عالم هايفة داخلين على حرب ميه والراجل الوحيد اللي يقدر يساعدنا سايبيني تنعم بيه امريكا وفرسنا واحنا قاعدين نتخانق على جون جتكو خيبة فرحانين بمصاريف صرفتوها بالمليارات على لعيبة وعلى ملاعب متصرفش ربعاها على البرنامج النووي المصري من سنة 52 لغايه النهاردة جتكو خيبة ربع اللي بيتصرف على الكورة لو اتحط في ميزانية التعليم هيتعدل حال البلد جتكو خيبة ربع اللي بيتصرف على الكورة لو اتصرف في الصحراء هنصدر اكل مش هنستورد قمح وفوجئت الكل تنح وسكت ونزل عليهم الخرسفيه ايه مالكم كله متنح فيه ايه ياجماعة فيييييييييييييين واحدة بترد عليا بتقولي الناس بتدور على حاجة تحط فيها همها وانت صعبان عليك الناس تفرح هو انت مش وطني وبتحب مصر والا انت بتكرهها والا ايه بالضبط قلتلها هو يعني انا علشان ابقى وطني لازم البس احمر واروح الاستاد اشتري تذكرة ب 300 جنية واجيب علم مصر وامشي اولع في الشارع وارقص واوقف المرور ردت عليا بتقولي ولو الناس برضة محتاجة تفرح قتلها الناس بتاخد حقنه مخدر زي المدمن اللي بيغيب عن الوعي بحقنه المخدر بيتلهي في حاجات هايفة تلهيه عن حاجات اكبر سواء كان الكلام ده في الاكل او الكورة او السياسة علشان ابقى وطني محتاج ازرع ومحتج اسقي ارض ومحتاج اعمل طاقة نضيفة ومحتاج اعمل صناعه مش محتاج اعمل لاعب كورة ويبقى كل هدف البلد انتاج كروي عظييييييييييييييييييم ويبقى القيم عن الاطفال هيا انهم يكونو لاعبي كورة وعموما بكرة افكركم باللي هيحصل من تبعات الماتش ده وقد كان بعدها ماتش ام درمان وازمة مصر والجزائر والحقن الللي بتتاخد في الطرفين وتهدية النفوس وطبعا طلعت نظرية المؤامرة على السطح تاني واسرائيل هيا الل عملت كده وهيا اللي عملت برضة في حوض النيل وهيا وهاي وهيا طيب اسرائيل بتحاربنا فكريا وسياسيا واحنا فيييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي يين تفتكروا يا جماعة احنا رايحين فيييييييييييييييييين اوعي يا حزومة تقولي رايحين مراينا ههههههههههههههههههههه