العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 01-10-2010, 03:23 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

ربنا يسهل لما نشوف يوم الاحد اية اللى حيحصل لو مطلعتش ممكن اروحلة اولع فية هو وفيفى بتاعتة

ههههههههههههههههههههههههه ههههه

ده انتا فقري ربنا يستر ومتحصلش عفره زي امبارح يوم الرحله علشان ساعتها هنط في كرشك
قديم 01-10-2010, 03:42 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي اصحو يا ولاد بابا جاااب ................... موووووووووووووووووووووووز

شوية فكاهة بعد وصلة النكد دي

اصحو يا ولاد بابا جاااب ..................
موووووووووووووووووووووووز

وانا في الجامعة وبعد الجامعة بفترة كنت في الكشافة وطبعا مراعها للمرحلة العمرية فااسمها الجوالة لكن المسمي العام كشافة

كان لينا واحد حبيبنا قوي وكنا كلنا بنحبه جدااااااااااااااااااا
كان الاب الروحي للحركة الكشفية في جامعة الزقازيق وهو معروف لاي حد في الجوالة يطلب الطلب وكأنه امر واجب النفاذ
( وده لأن الجوال نصف جندي وطالما القائد بتاعك قالك حاجة يبقى لازم تنفذها )

المهم في مسابقة بتتعمل في الجامعة اسمها المهرجان الكشفي رقم كذا لجوالة جامعة كذا كل جامعة بتعمل المهرجان ده عندها ( عم خالد عارف الكلام ده لانه جوال زمل ،، جوال بفتح الحروف جميعا علشان محدش يقراها غلط ، وزمل بضم الزاي )

فيه المهرجان بيتعمل رحلة خلوية ودي بنعمل فيها كل مهارات الخياة في الخلاء من اول الجربندية الخلوية لغااااااااااااااااااااااا يه رفع المنطقة بالاشعة او رفع الاثر، مرورا بالطهي الخلوي ، مرورا بالشنغال الفنية ، مرورا باعداد معسكر خلوي مصغر كل ده في يوم واحد

ومن ضمن الحاجات في الرحلة الخلوية خطابات كثيرة منها منها واحد موجه للجهات الامنية علشان لو حد اعترض طريقك ، وواحد مكتوب عليه الامن والامان وده له قصه تانية معانا ، والباقيين خطابات شرح الرحلة على مراحل ومعاهم خطاب فك الشفرات لاننا كنا بنتحرك بخريطة وشفرات توجيه عباره عن عبارات ولكن مشفره ، وفيه اكتر من كود بنشتغل عليه منها على ما اذكر مورس ، والدايرة المقفولة ، والكلامات المتقاطعه وحاجات كتير بس اشهرهم مورس والدايرة علشان سهلين في التعامل معاهم ، وخطابات التوجيه بتتفتح بالترتيب الأول والثاني والثالث كل ما ننهي مرحلة نفتح المرحلة اللي بعدها ونترجم ونتحرك وهكذا ولو فتحنا واحد قبل ميعاده وحد عرف ننقص درجات

بدانا الرحلة
فتحنا الخطاب الأول وخطاب الشفرة وترجمناها ومشينا
الخطاب التاني ترجمناه ومشينا ووقفنا في النص ليه بقى

في خطاب التوجيه المفروض ان اللي صمم الرحلة بيكتب لنا علامات ودلالات ارشادية نعرفها ونعرف اننا ماشيين صح وقد كان مشينا صح لغايه علامة واحده كلنا وقفنا عندها
ايه هيا
شجرة موز

العقل والمنطق بيقول ان شجرة الموز مش علامةالرشادية لانها ممكن تتشال في اي لحظة خصوصا انها مش مزرعة موز لو مزرعة وتوهنا ممكن نسأل لكن شجرة موز ؟؟؟؟؟
وكان يومها صاحب الارض المزروع فيها الشجرة دي مشالهاش لكن كان عنده عربية نقل بتنزل حموله ومحدش فينا شاف الشجرة غير واحد كان بيدور على مكان يعمل فيه حمام لف حوالين العربية شاف الشجرة وعرفنا

وكلنا لما رجعنا كان ده التعليق الوحيد لينا على الرحلة
او عاوز تعلم مكان بتعلمه بحاجة ثابته
افرض صاحب الارض قام الصبح وقال الشجرة مكانها مش عاجبني انا هشيلها
افرض واحد متغاظ منها وراح جايب شوية ينزين وولع فيها يبقى الناس تاهت كده علشان مفيش دليل يمشوا عليه
وبقت حدودة الموسم وكل موسم واعتقد انها ما زالت موجوده
وبقين في كل حفلة سمر او كل رحلة او معسكر نرحب بيه جدااااااااااااااااااا
وفي اخر الترحيب واحد يقول

اصحو يا ولاد بابا جاااااااب

واحنا كلنا نرد

موووووووووووووووووووووووو ووز

وهو طبعا والناس القديمة اللي عارفين الحدوتة دي حتى الناس الجديده بقت بتعملها تقليد لينا مش اكتر وميعرفوش اصل القصة ايه

حتى احنا لما روحنا معسكر اعداد قادة تدريب في جامعة القاهرة والموضوع ده محدش عارفه هناك عملناها فيه واحنا اربعه عاملين رهط وقاعدين بنقترح صيحات قولنا نفس الكلمة
وعلى الرغم ان محدش كان عارف ايه قصة الكلمة دي الا انه كان محرج جدااااااااااااااااااااااا ووشه جاب الوان الطيف كلها وزعل جدا مننا رغم ان مفيش حد كان فاهم غير الاربعة اللي من الجامعة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 01-10-2010, 03:42 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

ابدا ياخويا
انت بتعمل حاجة غلط

تقترح على الناس اقتراح ليه انت مجربتوش افرض صابحك الي قالك عليه كان بيشتغلك يبقى انت تشتغل باقي البشر دي ليه ذنبهم ايه

ذنبهم انهم سمعولك اصلا
اوعي يا ابونسمة تخليه يقترح عليكم حاجة في رحلة الصيد بتاعتكم

ههههههههههههههههههههههه

عيب عليك ده انا غلبان وبعدين متقلقش لاني عارف ان احنا رايحين في داهيه كدا كدا علي ايد الاخ احمد القرنفلي

من غير ما تقول دة منظرة فقرى من ساعة لما قلتلة على الصيد كل اسبوع يحصلى مصيبة الاسبوع اللى فات تعبت ودخلت المستشفى قلت اعوض واطلع النهاردة
جيت اتصل بالمراكبى قالى الريح عالى ومفيش مركب طالعة

ههههههههههههههههههههههههه ه

انا بردك يا راجل متخلنيش افضحك بقا واقول اللي بيحصلك ده بسبب ايه ان الله حليم ستار

يا زير النساء هههههههههههههههههههه

نواياك ديه هيه اللي هتودينا في داهيه وشكلها هترسي علي نورماندي تو وهنروح في شربة ميه
قديم 01-10-2010, 03:47 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

الخطارة

مشروعات الخطارة

لا مؤاخذة يا جماعه عل شحنة النكد دي

روح يا شيخ الله يسامحك يا عم النهارده الناس اجازة ما عدا انا طبعا فليه يعني النكد ده مانتا كنت ماشي كويس ده صوت ده صوت ههههههههههههههه
قديم 01-10-2010, 03:54 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

ربنا يسهل لما نشوف يوم الاحد اية اللى حيحصل لو مطلعتش ممكن اروحلة اولع فية هو وفيفى بتاعتة
طيب وذنب فيفي الغلبانة ايه معاه كل مصيبة يعملها تطلع على فيفي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههه
ده انتا فقري ربنا يستر ومتحصلش عفره زي امبارح يوم الرحله علشان ساعتها هنط في كرشك
يا ما شاء الله
احنا التلاته افيال صغننه ربنا يكون في عون الناس اللي هيحصل زلزال جنبها بسببكم
ههههههه

ههههههههههههههههههههههه

عيب عليك ده انا غلبان وبعدين متقلقش لاني عارف ان احنا رايحين في داهيه كدا كدا علي ايد الاخ احمد القرنفلي

وانا مالي بالقرنفلي
القرنفلي ده عاوز يدبسك انت تدبس الرجالة معاك ليه
وبعدين قلي هو القرنفلي ده له اصول من عندنا اصلها عيله كبيرة هنا

ههههههههههههههههههههههههه ه

انا بردك يا راجل متخلنيش افضحك بقا واقول اللي بيحصلك ده بسبب ايه ان الله حليم ستار

يا زير النساء هههههههههههههههههههه

نواياك ديه هيه اللي هتودينا في داهيه وشكلها هترسي علي نورماندي تو وهنروح في شربة ميه
عيييييييييييييييييييييييي ييييييييييب
من غير فضايح

روح يا شيخ الله يسامحك يا عم النهارده الناس اجازة ما عدا انا طبعا فليه يعني النكد ده مانتا كنت ماشي كويس ده صوت ده صوت ههههههههههههههه

يعني الشغل مقطع بعضه قوي يا خويا نازل الشغل يوم الجمعة
وبعدين اانا اتصدمت واتنكدت اصلا من يوم حلة المحشي ام 80 جنية دي قلت لازم اقولك يا ابو دنيا

مالها البيتزا
علبة تونة وجبنة ودقيق وشكرا على كده
هههههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون