العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 19-10-2012, 07:15 AM
mohamed.89 mohamed.89 غير متواجد حالياً

mohamed.89 will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكله في فتيس كيا ريو 2003

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledrezk مشاهدة المشاركة

السلام عليكم زى ما الزملاء قالوا هات الاولانى على سرعة أبطأ من كدة وان شاء الله كلة هيبقى تمامانا معايا كيا ريو 2004 وقرأت كل المشاركات بتاعة حضرتك بس اتوماتيك فلو احتاجت تسأل على اى حاجة فى قطع الغيار ممكن ان شاء الله افيدك فى الحاجات الى انا جبتها قبل كدة ان شاء اللهمثلاً بيض الدريكسيون الخارجى 2 = 100جنيةبيض الدريكسيون الداخلى 2 = 100 جنية2 جلبة شداد = 80 جنيةسير كاتينة =50 جنيةبلية كاتينة =60 جنيةسير باور = 25 جنيةسير دينامو = 25 جنيةطقم كوستبانات 8 قطع = 240 جنيةتيل فرامل كورى =75 جنيةفلتر هواء الاصلى =55 جنية وفية الكورى = 25 جنية فلتر بنزين الاصلى = 65 جنيةحاجات العفشة انا غيرتها وهى لسة حالتها 70 % بس انا ما بحبش يكون العربية فيها اى حاجةالحاجات الى فى الموتور علشان كان صوت الكستبانات عالى شوية عند بدأ التشغيل فالميكانيكى نصحنى انى أغيرها ونعمل طقم سرفيس بالمرة علشان مكنتش عارف الحاجات دى اتغيرت امتى ؟فتوكلت على الله وجهزت نفسى واشتريت الحاجات الى قالى عليها والعربية بقت تمام والحمد للهباقى الحاجات دى بتتغير حسب الاستخدام الفلاتر وتيل الفرامل وهكذاربنا يكرمك ويديك خيرها ويكفيك شرها
متشكر لحضرتك جدا و ياريت لو تقولي علي الميكانيكي اللي بتتعامل معاه عشان انا عاوز الاقي حد يكون فاهم في العربيه مش بيفتي زي الي ودتهاله قبل كده منه لله علي اللي عمله فيها