العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 25-06-2012, 12:39 PM
سلفيه سلفيه غير متواجد حالياً

سلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فرحنا .. وانبسطنا ... وزعلنا .. واديقنا ... لازم بقا نفووق ونشوف ألي جي لاني وقت الخطر لسا مرحش ...من فضلكم قلولي هنعمل اية دلوقتي ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

اتفق معك فى هذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

ومرحبا بعودتكما

في الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (والذي نفسي بيده! لا يقضي الله للمؤمن قضاءً إلا كان خيرًا له، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن، إن أصابته سرّاء شكر، فكان خيرًا له، وإن أصابته ضرّاء صبر، فكان خيرًا له)

قيـل لأحــد الـسلـف: ألــم تــصدك الـمحن عن الـطريق؟

قـــال: والله لـولا المحن لـشـكـكت فـي الـطريـق

قديم 25-06-2012, 02:10 PM
الصورة الرمزية eng.hemat
eng.hemat eng.hemat غير متواجد حالياً
من انا؟: عبدة من عباد الله
التخصص العملى: مهندسة فى شركة بترول

eng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فرحنا .. وانبسطنا ... وزعلنا .. واديقنا ... لازم بقا نفووق ونشوف ألي جي لاني وقت الخطر لسا مرحش ...من فضلكم قلولي هنعمل اية دلوقتي ؟

الف مبروك لعودتك اخى الفاضل ابو فاروق وعودتك سلفية

الدنيا ومنورة والله ولكم ارق وردة فى الدنيا

كن جميلا ......ترى الوجود جميلا
قديم 25-06-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

مش عارف بس ارى من خلال مواضيعك يا استاذ فاروق ان ليك نظرة تشائمة دائما

انا عن نفسى اقدر اقول لحضرتك على اللى تعملوا دلوقت
ان خلى عندك امل فى الله عز وجل

واعمل كل شىء انت عاوزه ما دام مش بيغضب ربنا ومتخفش
لان قضاء ربنا وقدرة هيحصل هيحصل مهما عمل الناس

فحضرتك بتتوكل على الله وبتسيب الباقى على الربنا ومتنساش احنا مسيرين ومش مخيرين لان حتى لو خلوا الاختيار للناس ممكن تاخد حاجه تانيه مكنتش فى اختياراك خالص انا مش قصدى على الانتخابات انا قصدى على كل حاجه مثال انت كنت مختار عربيه كذا وبتحبها جدا وقرت تروح تشتريها من المعرض روحت هناك لقيت فيه عربيه تانية عجبت هتلاقى نفسك انك اشتريت حاجه غير اللى كانت فى بالك خالص وده اللى بنقول عليه

وربنا ييسر الامور وكفاية ان رئيسنا
واحد حافظ لكتاب الله
وان مصر كلها كانت بتدعى ربنا وتقول ربنا يولى من يصلح ومن بين الالاف ربنا ولى علينا الدكتور مرسى مع ان انا مثالا عمرى ما كنت افكر انى انتخب الدكتور مرسى ابدا بس لقيت انه افضل اختيار
وربنا ييسر له الامور ويجعله خير لمصر باذن الله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 25-06-2012, 03:05 PM

سلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond repute

انقل لكم هذه الكلمات التى
اعجبتنى
//
سالت يوما عن معنى
الصدق
//
قيل لى انه نابع من القلب
//
قلت كيف والقلب اصبح لا يدق
//
قالو انه اصبح حلم جميل
//
قلت
وهل انتهى الصدق
//
قيل لى لا
لانه هناك انواع من الحب
التى
تنتج الصدق
//
قلت وماهى
//
قيل لى احدها
من يسال عنك فى غيابك
//
اشكرك
مهندسه همت
//
واشكر كل الاخوه الاعضاء
الطيبين
واهديكم جميعا

في الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (والذي نفسي بيده! لا يقضي الله للمؤمن قضاءً إلا كان خيرًا له، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن، إن أصابته سرّاء شكر، فكان خيرًا له، وإن أصابته ضرّاء صبر، فكان خيرًا له)

قديم 25-06-2012, 03:29 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

مش عارف بس ارى من خلال مواضيعك يا استاذ فاروق ان ليك نظرة تشائمة دائما

انا عن نفسى اقدر اقول لحضرتك على اللى تعملوا دلوقت
ان خلى عندك امل فى الله عز وجل

واعمل كل شىء انت عاوزه ما دام مش بيغضب ربنا ومتخفش
لان قضاء ربنا وقدرة هيحصل هيحصل مهما عمل الناس

فحضرتك بتتوكل على الله وبتسيب الباقى على الربنا ومتنساش احنا مسيرين ومش مخيرين لان حتى لو خلوا الاختيار للناس ممكن تاخد حاجه تانيه مكنتش فى اختياراك خالص انا مش قصدى على الانتخابات انا قصدى على كل حاجه مثال انت كنت مختار عربيه كذا وبتحبها جدا وقرت تروح تشتريها من المعرض روحت هناك لقيت فيه عربيه تانية عجبت هتلاقى نفسك انك اشتريت حاجه غير اللى كانت فى بالك خالص وده اللى بنقول عليه

وربنا ييسر الامور وكفاية ان رئيسنا
واحد حافظ لكتاب الله
وان مصر كلها كانت بتدعى ربنا وتقول ربنا يولى من يصلح ومن بين الالاف ربنا ولى علينا الدكتور مرسى مع ان انا مثالا عمرى ما كنت افكر انى انتخب الدكتور مرسى ابدا بس لقيت انه افضل اختيار
وربنا ييسر له الامور ويجعله خير لمصر باذن الله
كلام حضرتك جميل جدا
//
بس عندى تعليق صغير
على الانسان
مصير
وليس مخير
//
وانا اختلف مع حضرتك فى دى
واقول لحضرتك ليه
//
الانسان مخير وليس مصير
//
ولكنه مصير فى القضاء
كان يكون ماشى فى الشارع
يعمل حادثه مثلا
او يقع ينكسر
فده قضاء
//
اما الامور الاخرى
كان
يكذب
او يقتل
او يسرق
فهو هنا مخير
بين ان يفعل الخير او الشر
ويحاسب على اختياره
//
ولكن الله كتب اعمال الانسان قبل ان يولد فكيف هو مخير بقى
//
اقول هناك فرق بين
القدر
والقضاء
//
فالقضاء مصير
//
اما القدر
فهو انه يعرف سبحانه وتعالى
ماذا سيختار هذا العبد
اذا خير مثلا
هل يسرق ام لا
//
فهو يعلم عبده
ماذا سيختار
اذا تعرض لهذا الموقف
//
الا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير
//
ولله المثل الاعلى
//
كان يسالك احد عن شخص ما تثق فيه
وقال مثلا لك هل هذا الشخص يسرق
//
فانت تعرفه جيدا
وستقول مثلا
استحاله هذا الشخص يفعل مثل هذا الكلام
لانى اعرفه جيدا
//
هكذا الله عز وجل يعرف عباده وخلقه جيدا
فكتب افعالهم قبل ان يخلقوا
اساسا
//