العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-07-2011, 05:52 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو افادتى قبل ما يروح عليا الشكمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

متشكر جدا بس اية رايك فى الناس اللى بتقولى دى مش علبتها مع انى شوفت عربيات كتتتتير بمعنى الكلمة جديدة لانج زيرو وفيها نفس العلبة بالتفصيل هى هى الناس دى غلط ولا العلبة دى للموديلات الحديثة عشان معدلين فى الشكمان كلة وانا اعتقد مش معدلين غير العلبة اللى ورا بس

لأ علبتها يا كبير ..

الحكاية ان غبور ركب العلبة الصغيره من موديل 2008 تقريبا لان القديمة الكبيرة كانت بتحك فى المطبات بسهولة ووردت شكاوى كثيرة منها ...

والشكمان واحد فى الحالتين الفرق فى علبة البيئة بس ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 29-07-2011, 11:09 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

لأ علبتها يا كبير ..

الحكاية ان غبور ركب العلبة الصغيره من موديل 2008 تقريبا لان القديمة الكبيرة كانت بتحك فى المطبات بسهولة ووردت شكاوى كثيرة منها ...

والشكمان واحد فى الحالتين الفرق فى علبة البيئة بس ...
حبيب قلبى جزاك الله خير بس انت تقصد بعلبة البيئة اللى هى العلبة اللى ورا صح اخر علبة فى الشكمان اللى بيطلع منها الدخان وبعدين انا بلاحظ الوقتى انى اول ما ادور العربية الصبح والصبح بس بيحصل انى بيطلع حوالى 10 نقط مية مش اكتر ممكن اقل من الشكمان لية هو انا عندى حاجة غلط فى المكنة
قديم 29-07-2011, 11:19 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

نقط المياة عادية جدا لان هذا تكثيف مياة ولا يوجد اى قلق
عن تجربة شخصية مع الفيرنا لمدة 3 سنوات فقد قمت بقطع النهاية القلوبة لاسفل فى اخر الشكمان
وركبت قطعة ماسورة بحلية مفرغة وكان الاداء جيد جدا وخصوصاً فى السحب على السرعات العالية

قديم 29-07-2011, 11:21 AM
hima elgmal hima elgmal غير متواجد حالياً

hima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

حبيب قلبى جزاك الله خير بس انت تقصد بعلبة البيئة اللى هى العلبة اللى ورا صح اخر علبة فى الشكمان اللى بيطلع منها الدخان وبعدين انا بلاحظ الوقتى انى اول ما ادور العربية الصبح والصبح بس بيحصل انى بيطلع حوالى 10 نقط مية مش اكتر ممكن اقل من الشكمان لية هو انا عندى حاجة غلط فى المكنة
حضرتك الميه الى من الشكمان دى عادى وانا شوفت عربيات كتير بتبقى مشيه سعات ادامى الصبح والشكمان بيبقى عمال يجيب ميه فده عادى والسبب تقريبا بيبقى رطوبه الجو والله اعلم
قديم 29-07-2011, 04:16 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

نقط المياة عادية جدا لان هذا تكثيف مياة ولا يوجد اى قلق
عن تجربة شخصية مع الفيرنا لمدة 3 سنوات فقد قمت بقطع النهاية القلوبة لاسفل فى اخر الشكمان
وركبت قطعة ماسورة بحلية مفرغة وكان الاداء جيد جدا وخصوصاً فى السحب على السرعات العالية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hima elgmal مشاهدة المشاركة

حضرتك الميه الى من الشكمان دى عادى وانا شوفت عربيات كتير بتبقى مشيه سعات ادامى الصبح والشكمان بيبقى عمال يجيب ميه فده عادى والسبب تقريبا بيبقى رطوبه الجو والله اعلم
الله عليكم والله يا رجاله فعلا لا خاب من استشار يعنى خلاصة القول انى العلبة هى هى وانى مفيش مشاكل وانى الصوت هيختفى بعد فترة وكلة تمام واسيبنى من كلام الصنايعية