العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 18-06-2011, 01:08 PM
mahranahm mahranahm غير متواجد حالياً
من انا؟: صاحب صحبى اوى
التخصص العملى: مدير انتاج فى شركة الحمد الصناعية
هواياتي: الكمبيوتر والنت و الاعمال اليدوية

mahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحجر الاسود...معقووووووووول؟

شكرا يا دكتورة على الكلام الجميل رزقنا الله واياكى تقبيلة بأذن الله تعالى

My car
قديم 18-06-2011, 01:12 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

والله يا د. هبه فى اول جزء من الكلام ده غير مظبوط بالمره لان الحمد لله فضل ونعمه انا شوفته بعينى هوه حجر كامل بدون اجزاء ولا الكلام ده حجر مفهوش قطع من الجنه ده كله من الجنه رحته ريحت مسك عمر ما حد شم ريحه زيها فى حياته غير فى الكعبه والحجر كامل من الجنه مش اجزاء .

وهساليك سوال ايه الفرق بين الحجر الاسود والركن الاسعد وليه موجود حجر اقدام ابراهيم عليه السلام جنب الكعبه وبرده حجر يعنى زاويه ابراهيم عليه السلام .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 18-06-2011, 01:49 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

:pod_of_gold :

تسلمي يا قمر يا عثل انتى
تسلميلي يا مرمر القمر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

الله يجازيكى كل خير ويبارك فيكى على المعلومات القيمه .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

والله يا د. هبه فى اول جزء من الكلام ده غير مظبوط بالمره لان الحمد لله فضل ونعمه انا شوفته بعينى هوه حجر كامل بدون اجزاء ولا الكلام ده حجر مفهوش قطع من الجنه ده كله من الجنه رحته ريحت مسك عمر ما حد شم ريحه زيها فى حياته غير فى الكعبه والحجر كامل من الجنه مش اجزاء .

وهساليك سوال ايه الفرق بين الحجر الاسود والركن الاسعد وليه موجود حجر اقدام ابراهيم عليه السلام جنب الكعبه وبرده حجر يعنى زاويه ابراهيم عليه السلام .
لا بص هو مش مش مضبوط
الحكاية ان الحجر الاسود اللي انت بتشوفه ده هو كان كبير وانفلق فعلا وحاليا هو 8 قطع فعلا ولكن ازاي هنحط ال 8 قطع والناس تشوفها وتروح تلمسها وتقبلها
قامو جابة مادة زي المعجون وحطو فيها ال 8 قطع بحيث انها هي اللي تبقي برة او واضحة للناس وبين القطع دي مادة معجون وطبعا لونها غامق لكن انا بصراحة مشوفتوش غير مرة واحدة وانا صغيرة 6 سنوات والدي ربنا يكرمه هو اللي دخلني

الحجر الاسود يقع في الركن اليماني او الركن الاسعد من الكعبة وهو المكان الذي نبدا منه الطواف

مقام ابراهيم علية السلام هو الحجر الذي كان يقف عليه ابراهيم عليه السلام وبه اثار قدمه الشريفة عندما كان يبني الكعبة

وحجر اسماعيل هو قوس او سور عبارة عن ثلث دائرة يحيط بالكعبة ولا يجوز الطواف من داخله بل ولا بد ان يكون من خارجه

والله اعلم
شكرا ليك

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 18-06-2011, 01:58 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahranahm مشاهدة المشاركة

شكرا يا دكتورة على الكلام الجميل رزقنا الله واياكى تقبيلة بأذن الله تعالى
امين يا رب العالمين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

رحته ريحت مسك عمر ما حد شم ريحه زيها فى حياته غير فى الكعبه

فعلا ما شاء الله بس انا سمعت ان عبد الصمد القرشي للعطور بيعمل مجموعة اسمها الحجر الاسود ولية فرع هنا يمكن في سيتي ستارز

والحجر كامل من الجنه مش اجزاء .

هو نزل كامل لكن للاسف اتكسر في الدنيا
.
الرد في الاقتباس

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 18-06-2011, 02:01 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

تسلميلي يا مرمر القمر

لا بص هو مش مش مضبوط
الحكاية ان الحجر الاسود اللي انت بتشوفه ده هو كان كبير وانفلق فعلا وحاليا هو 8 قطع فعلا ولكن ازاي هنحط ال 8 قطع والناس تشوفها وتروح تلمسها وتقبلها
قامو جابة مادة زي المعجون وحطو فيها ال 8 قطع بحيث انها هي اللي تبقي برة او واضحة للناس وبين القطع دي مادة معجون وطبعا لونها غامق لكن انا بصراحة مشوفتوش غير مرة واحدة وانا صغيرة 6 سنوات والدي ربنا يكرمه هو اللي دخلني

الحجر الاسود يقع في الركن اليماني او الركن الاسعد من الكعبة وهو المكان الذي نبدا منه الطواف

مقام ابراهيم علية السلام هو الحجر الذي كان يقف عليه ابراهيم عليه السلام وبه اثار قدمه الشريفة عندما كان يبني الكعبة

وحجر اسماعيل هو قوس او سور عبارة عن ثلث دائرة يحيط بالكعبة ولا يجوز الطواف من داخله بل ولا بد ان يكون من خارجه

والله اعلم
شكرا ليك
أزيد على ذلك أن الصلاة فى حجر اسماعيل كأنك صليت داخل الكعبة لأنه يعتبر من الكعبة
يمكن مشاهدة المزيد فى http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%...B3%D9%88%D8%AF

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية